شغل دوم: انیماتور!
انیماتور، پویانما یا کارتونساز عنوان شغلی کمتر شناخته شده اما جذابی است که در میان جوانهای خلاق طرفداران زیاد اما بازار کار کمی دارد.
پویانماها در موارد مختلفی میتوانند استخدام شوند. پویانماییهای سینمایی و تبلیغاتی و همچنین بازیهای ویدئویی از جمله بسترهایی هستند که انیماتورها در آنها استخدام میشوند. تعداد پویانماییهای سینمایی در کشور البته بسیار کم است؛ سالانه یک یا دو مورد!
اعداد نمودار به خوبی نشان از کم بودن انیماتورهای کشور دارد که تقریباً در همهی سالها نیز تعداد شاغلین پارهوقت از تماموقتها بیشتر بوده است؛ یعنی، انیماتوری عمدتاً یک شغل پارهوقت است که احتمالاً شاغلین آن به شغلهای دیگر مشغول هستند. البته، تعداد کم شاغلین میتواند به معنی رقابت شدید در این بازار نیز باشد.
از این نمودار میتوان نتیجه گرفت که به شرط فراهم شدن بازار، صنعت پویانمایی عرصهی بکری برای ورود جوانان علاقهمند و خلاق است.
همچنین برای دسترسی به اطلاعات جامع در حوزه پویانمایی میتوانید به بخش پویانمایی نمافر مراجعه کنید.
منبع: سالنامه آماری پویانمایی