چگونه از صنعت گردشگری در دنیا عقب نیفتیم؟

چگونه از صنعت گردشگری در دنیا عقب نیفتیم؟

بروز بودن برای هر کسب‌وکاری در صنعت گردشگری حیاتی است؛ خواه در بخش مهمان‌پذیری، خواه در حمل‌ونقل یا سرگرمی. مشتریان و گردشگران، انتظار دارند که به‌روزترین نوآوری‌ها را به آن‌ها ارائه کنند. علیرغم اینکه مد روز ناپایدار است، برخی ترندهای سفر، جهت‌گیری کلی صنعت را تعیین می‌کنند؛ تعیین و پذیرش این ترندها برای باقی ماندن در  گردونه رقابت، امری حیاتی است.

یکم: شخصی‌سازی

در حال حاضر، شخصی‌سازی، یکی از ترندهای داغ سفر است؛ به‌ویژه در بازاریابی، که در دنیای داده‌محور امروز، شخصی‌سازی به‌تدریج به امری آسان تبدیل شده است. از طرفی روز به‌ روز بر اهمیت این مبحث افزوده می‌شود. بازاریابی شخصی‌‌سازی شده، داده‌های مربوط به یک مشتری را گرفته و از این داده‌ها برای ساخت و ارائه تبلیغات ویژه به همان مشتری استفاده می‌کند. یکی از مثال‌های ساده این مبحث، تبلیغات هدفمندی است که وقتی از سایت‌های خاصی بازدید می‌کنید، در مرورگر شما نشان داده می‌شود، که در این تبلیغات از اطلاعاتی استفاده می‌شود که ناشی از جست‌وجوهای شما در وب و خریدهای قبلی شماست و بدین ترتیب محصولاتی به شما نمایش داده خواهد شد که احتمالا به آن‌ها علاقمند هستید. ممکن است به گردشگری که مرتبا سفر می‌کند، پیشنهاد خرید بلیط هواپیما یا قطار یا استفاده از گجت‌های مفیدی مثل آداپتور، پاور بانک (شارژر همراه) یا هدفون‌های صداگیر (محافظ گوش) داده شود.

به گردشگری که مرتبا سفر می‌کند، پیشنهاد خرید بلیط هواپیما یا قطار یا استفاده از گجت‌های مفیدی مثل آداپتور، پاور بانک (شارژر همراه) یا هدفون‌های صداگیر (محافظ گوش) داده شود.

دوم: سفر کاری – تفریحی

سفر کاری-تفریحی، سفری است که هم به‌منظور کار یا تجارت انجام می‌شود و هم به قصد تفریح. باوجود اینکه این نوع سفر، جزو جدیدترین ترندهای سفر محسوب نمی‌شود (تبدیل یک سفر کاری به زمانی برای تفریح در مقصد، قدمتی به اندازه قدمت سفرهای کاری دارد)، اما نسل جدید به ‌شدت از آن استقبال می‌کنند. برای یک گردشگر زیر 40سال صرفه‌جو، ترکیب سفر کاری و تفریحی، مفیدترین شیوه برای بازدید از مناطقی است که درحالت عادی امکان مالی سفر به آن را ندارد. جدیدترین شیوه سفر کاری-تفریحی، پدیده «دیجیتال نومد» است. «دیجیتال نومد» به کسی می گویند که زندگی او در سفر می‌گذرد و عملاً جای ثابتی (خانه) برای زندگی و از طریق اینترنت و تکنولوژی کسب درآمد می‌کند.

سوم:  فناوری تشخیص

بطور کلی به فناوری ها و تکنولوژیی‌هایی  که برای شناسایی افراد استفاده می‌شود گفته می‌شود را فناوری تشخیص می گویند. یکی از معروف ترین این فناوری‌ها، تکنولوژی تشخیص چهره است که از آن در برخی فرودگاه‌ها و به‌منظور تسریع کنترل پاسپورت استفاده می‌‌شود یا مثال دیگر، قفل صفحه گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه‌ها با استفاده از اثر انگشت است.

به‌عنوان مثال دیگر در حوزه تکنولوژی شناسایی می‌توان به کنترل صدا اشاره کرد، که در آن برای کنترل، از فرمان‌های صوتی استفاده می‌شود؛ برای مثال، سیستم‌های موجود در اتاق هتل‌ها شامل روشنایی، گرمایش، سرگرمی و غیره. سیستم کنترل صدا را می‌توان به‌گونه‌ای تنظیم کرد که به هر گوینده‌ای واکنش نشان دهد؛ از طرفی می‌توان کنترل صدای این سیستم را تنها به افراد خاصی محدود کرد.

چهارم: ربات‌ها

اتوماسیون، یکی از ترندهای اصلی سفر است؛ کارهایی که زمانی به دست بشر انجام می‌شدند، اکنون روبات‌ها، انجام آن را برعهده گرفته‌اند. یکی از مثال‌های آشنا در زمینه اتوماسیون، چت‌بات‌ها هستند که در بسیاری از صنایع در سرتاسر جهان استفاده دارد؛ این ربات‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با مطرح کردن مجموعه‌ای از سوالات، به مردم در یافتن تورها، وسایل حمل‌ونقل و محل اقامت و رزرو آن‌ها کمک می‌کنند. اگر بخواهیم مثالی پیچیده‌تر در این زمینه به شما ارائه دهیم، باید به ربات‌های «کارمند» اشاره کنیم که از آن‌ها در هتل‌ها و در بخش پذیرش یا حتی سرو غذا و نوشیدنی استفاده می‌شود. در آینده، ربات‌ها در قالب خودروهای بدون راننده، به یکی از بزرگترین ترندهای سفر تبدیل خواهند شد.

غذای محلی یکی از ویژگی‌های اصلی بسیاری از سفرهاست و گردشگران زیادی دوست دارند که این غذاهای جدید را امتحان کنند.

پنجم: بوم گردی

زمانی گردشگران انتظار داشتند که در حین سفر در اتاق‌های خود بماند، همان غذایی را مصرف کنن که در منزل خودشان می‌خوردند و با هموطنان خودشان معاشرت داشته باشند؛ اما آن زمان دیگر سرآمده است. دیگر تنها چیزی که مقصد سفر را از خانه ما متمایز می‌کرد، آب‌وهوای متفاوت مقصد و دیدن منظره از بالکن اتاق هتل نیست؛ امروزه گردشگران دوست دارند که با افراد بومی، فرهنگ و سرزمین آن‌ها بیشتر آشنا شوند. غذای محلی یکی از ویژگی‌های اصلی بسیاری از سفرهاست و گردشگران زیادی دوست دارند که این غذاهای جدید را امتحان کنند. تجارب محلی، امتیاز منحصر به فرد برای سفرها محسوب می‌شوند و گردشگران مدرن، مشتاق به مشاهده سنت‌های محلی و مشارکت در آن‌ها هستند.

بوم گردی در گردشگری
با بوم‌گردی می‌توان بدون آسیب به محیط زیست ار گردشگری لذت برد.

ششم: هوش مصنوعی (AI)

درحال حاضر، در صنعت گردشگری سرتاسر دنیا از انواع هوش مصنوعی استفاده می‌شود. در برخی از چت‌بات‌هایی که پیشتر ذکر کردیم، از سیستم هوش مصنوعی استفاده شده تا بسیاری از وظایف فروش و خدمات مشتری به‌صورت خودکار و ساده و موثر انجام شود. از آنجا که مشتریان دوست دارند که در زمان کوتاه‌تری پاسخ دریافت کنند و انتظار تعامل بیشتری نیز دارند، وقتی که پشتیبان انسانی در دسترس نیست، چت‌بات‌ها این وظیفه را برعهده می‌گیرند. باوجود اینکه چت‌بات‌ها محدودیت‌هایی در عملکردشان دارند، می‌توانند اطلاعات سودمندی را به مشتریان ارائه دهند. یادگیری ماشینی به این سیستم‌ها اجازه می‌دهد تا از هر تعاملی، نکته‌ای بیاموزند و به‌طور مستمر بهبود پیدا کنند. در حال حاضر از هوش مصنوعی در جمع‌آوری و تحلیل داده نیز استفاده می‌شود (ابزار مهمی برای افزایش بهره‎وری، امنیت و رضایت مشتری).

هفتم: اینترنت اشیا (IoT)

IoT از یک کنجکاوی علمی، کم‌کم به یکی از مهمترین ترندهای موجود در صنعت گردشگری تبدیل شده است. استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت و کنترل‌شونده با دستگاه‌های هوشمند به‌تدریج مرسوم شده است. درحال حاضر IoT به تک‌تک جوانب صنعت گردشگری و سفر رسوخ کرده؛ از تبلت‌های آی‌پد که به‌منظور ارائه اطلاعات برای علاقمندان به موزه‌گردی استفاده می‌شود تا اتاق‌های هوشمند هتل‌ها که سیستم‌های روشنایی و HVAC آن‌ها با استفاده از فرمان صوتی کنترل می‌شوند. از زمانی که آمازون، نسخه مهمان‌پذیری از الکسا، دستیار مجازی محبوبش را معرفی کرد، این ترند با قدرت جای خود را در صنعت گردشگری پیدا کرد. مهمانان می‌توانند از نسخه مهمان‌پذیر الکسا برای کنترل محیط اتاقشان، رزرو جلسات ورزشی در باشگاه هتل یا رزرو اسپا و نیز درخواست خدمات استفاده کنند.

گردشگرانی که با هواپیما سفر می‌کنند، اجازه داده می‌شود تا هنگام رزرو هواپیما، «اعتبار کربن» بخرند تا تاثیرات زیست‌محیطی تعدیل شود

هشتم: سفر اقتصادی

امروزه، مشتریان بیشتر از قدیم، نگران مسائل اقتصادی هستند و ترندهای جاری نیز حاکی از همین امر است. خطوط هوایی، برگزارکننده‌های تور، شرکت‌های کرایه اتومبیل، هتل‌ها و تمامی کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت گردشگری از این ترند استقبال کرده‌اند. این ترند در آینده نیز بیشتر و بیشتر مرسوم خواهد شد. برخی تغییرات در این زمینه، کوچک و نسبتا ساده بوده‌اند، ازجمله اینکه به گردشگرانی که با هواپیما سفر می‌کنند، اجازه داده می‌شود تا هنگام رزرو هواپیما، «اعتبار کربن» بخرند تا تاثیرات زیست‌محیطی تعدیل شود. به‌عنوان یکی دیگر از مثال‌ها در این زمینه، می‌توان به کمپانی‌های کرایه اتومبیل اشاره کرد که درحال حاضر خودروهای برقی کرایه می‌دهند یا حتی تنها خودروهای برقی را برای کرایه در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. هتل‌ها و اقامتگاه‌های سرتاسر جهان نیز بیشتر و بیشتر به استفاده از تکنولوژی پایدار روی می‌آورند.

نهم: واقعیت مجازی

واقعیت مجازی در ابتدا تنها یک فعالیت تفریحی بود، اما کم‌کم به ابزاری سودمند برای گردشگران تبدیل شد. استفاده از VR علاوه بر اینکه تجربه بازی سرگرم‌کننده و تاثیرگذاری را در اختیار گردشگران می‌گذارد، برنامه‌ریزی برای سفر و بررسی مقاصد پیش از سفر به آن را آسان‌تر می‌کند. از واقعیت مجازی می‌توان برای غنی‌تر کردن پروسه بازدید از سایت‌های تاریخی استفاده کرد؛ بدین صورت که با این ترند، بناهای باستانی و سایر ساختارهای اطراف بازسازی می‌شوند. از واقعیت مجازی می‌توان برای «بازاریابی شهری» و به‌منظور ترغیب گردشگران بالقوه به انتخاب مقصدی خاص استفاده کرد. ازجمله سایر کاربردهای VR می‌توان به نقشه‌های مجازی تعاملی یا تورهای واقعیت مجازی هتل‌ها/تورهای ویدئویی واقعیت مجازی 360درجه برای بازدید کامل از هتل اشاره کرد.

کاربرد واقعیت مجازی در گردشگری
واقعیت مجازی می تواند نوع جدیدی از گردشگری را ایجاد کند.

دهم: واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (AR) بسیار شبیه به واقعیت مجازی است. واقعیت افزوده، ترکیبی از عناصر مجازی با تجارب دنیای واقعی به‌شمار می‌آید. یکی از ترندهای سفر واقعیت افزوده شامل بازدید از موزه است؛ بدین صورت که بازدیدکنندگان می‌توانند اشیا و ساختارها را در دنیای واقعی ببینند، سپس آن‌ها را به گونه‌ای مشاهده کنند که در فضا و ساختار اصلیشان بازسازی شده و قرار گرفته‌اند؛ برای مثال، اهرام مصر با پوشش مجازی رنگ‌های اصلیشان. از واقعیت مجازی می‌توان برای ارائه اطلاعاتی درباره مکانی که بازدیدکننده درحال بازدید آن است، استفاده کرد (داده‌های فرهنگی یا تاریخی یا فهرست‌‌هایی برای سرگرمی و سفر). واقعیت مجازی را می‌توان به آسانی و با استفاده از دستگاه‌های رایجی مثل گوشی‌های هوشمند، تحقق بخشید؛ دستگاه‌هایی که به‌زودی باعث رواج هرچه بیشتر این ترندهای سفر می‌شوند.

یازدهم: غذای سالم و ارگانیک

سفر و غذای سالم، در گذشته، مفاهیمی انحصاری بودند، اما اکنون دیگر اینگونه نیست. مشتریانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، باعث رواج بیشتر چنین ترندهایی می‌شوند. این مشتریان، تقاضا برای غذاها و خوراکی‌های مرتبط به رژیمی خاص را افزایش می‌دهند. اکنون نسبت به گذشته، خدمات بهتری به گروه‌هایی مثل گیاهخواران، وگان‌ها، افرادی که باید از خوردن گلوتن، لاکتوز و سایر آلرژی‌زاهای رایج اجتناب کنند، ارائه می‌شود. هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، دو مقوله سفر و سلامتی را با ارائه غذاهای جدید و نوآورانه که اغلب با مواد اولیه تازه محلی و دستورالعمل‌های منطقه‌ای تهیه می‌شود، ترکیب می‌کنند. برخی اقامتگاه‌ها برروی اهداف خاصی مثل کاهش وزن نیز تمرکز می‌کنند. ترندهای سفر مرتبط با غذا بر روی تولید ارگانیک غذا نیز تاکید دارند.

دوازدهم: تجربه مشتری

در صنعت گردشگری مدرن، غنی‌سازی تجربه مشتری، امری حیاتی است. مشتریان نسبت به گذشته، انتخاب‌های بیشتری دارند، بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که وفاداری و رضایت مشتری به‌تدریج به امر مهمی تبدیل شده است. تمامی استراتژی‌ها و تکنولوژی‌های مذکور در ایجاد تجربه مثبت مشتری نقش دارند؛ از چت‌بات‌هایی که برای رزرو سفر استفاده می‌شوند گرفته تا غذاهایی که تهیه و ارائه می‌شوند، دستگاه‌های هوشمند در اتاق هتل‌ها و برنامه‌های AR که به مهمانان در جهت‌یابی مقصدشان کمک می‌کنند؛ تمامی این استراتژی‌ها و تکنولوژی‌ها باعث می‌شوند تا مشتری احساس بهتری نسبت به سفر و اقامتش داشته باشد. بطورکلی هنگام اتخاذ یک ترند جدید، باید از خود بپرسیم که: «چگونه می‌توان تجربه مشتری را بهبود بخشید»؟

کاربرد فناوری در گردشگری

کاربردهای مهم فناوری در گردشگری بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به کمک فناوری حتی می‌توانیم کسانی را که در خانه نشسته‌اند با تجربه شگفت‌انگیز گردشگری همراه کنیم. فناوری به صنعت گردشگری کمک می‌کند تا بتواند هرچه بیشتر به ارائه تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده بپردازد و از این‌رو مخاطبان بیشتری را درگیر خود کند. با مراجعه به نمافر می‌توانید به آمارهای روز دنیای گردشگری آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

از هر ۱۰ گردشگر ترکیه ۱ نفر ایرانی است

  درآمد ترکیه از گردشگران ایرانی : ۲.۴ میلیارد دلار طبق اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در دو ماه اولیه سال 2024، در مجموع 4 میلیون و 341 هز...

قطر، میزبانی شایسته برای هیجان و رقابت!

  قطر کشور کوچک، آرام و بی‌سروصدایی بود که اقتصاد خود را با ماهیگیری و صید مروارید می‌گذراند. اما اکتشاف نفت و گاز در سال ۱۹۴۰ این سرزمین را د...

آیا حج عمره در ایران گران است؟

  عمره مفرده در ۱۵ سال اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری در هزینه و حتی اعزام در ایران همراه بوده است. از ابتدای سال ۹۴ که عمره متوقف شد و هیچ کا...

آیا حج تمتع در ایران گران است؟

  سال‌هاست مسئولان سعی دارند با بهبود وضعیت اعزام و امکانات زائران ایرانی در عربستان، سفر حج تمتع را توسعه دهند و با مذاکره با طرف سعودی سهمیه...