پر درآمد ترین کشورهای جهان در صنعت گردشگری کدامند ؟

پر درآمد ترین کشورهای جهان در صنعت گردشگری کدامند ؟

علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی و باستانی دلیل مهم دیگری که موجب جذب گردشگر می شود امنیت گردشگری است. این امنیت فقط به معنای مصون ماندن از دزد و آدم ربا نیست بلکه دایره گسترده تری را شامل می شود. این امنیت مواردی از قبیل امنیت جاده ای، ایمنی پرواز، تشریفات اداری، سهولت دریافت ویزا، پوشش کامل بیمه های سفر، برخورد نیروی انتظامی، فعالیت کسبه و محدودیت های عبور و مرور همه را شامل می شود. وجود تمامی موارد ذکر شده در کنار هم و در حد خوب باعث رونق صنعت گردشگری هر شهر و کشوری در هر جای جهان می شود. بالعکس اگر در هر کدام از این موارد ضعف و کاستی وجود داشته باشد موجب عدم استقبال گردشگران خارجی می گردد.

در نهایت هر کشوری که با مدیریت و برنامه ریزی صحیح در این زمینه ها موفق به جذب گردشگر شود، باعث تقویت مثبت جنبه های اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی کشورش نیز می شود. رونق و توسعه صنعت گردشگری موجب توسعه پایدار مناطق گردشگری نیز می گردد. در نتیجه جاذبه های توریستی از نظر زیست محیطی قابل سکونت و از نظر اقتصادی بادوام و از نظر اجتماعی همبسته می گردد. توسعه‌ی زیرساخت‌ها ، افزایش درآمد ، ایجاد شغل برای میزبانان، فراهم آوردن درآمدهای مالیاتی و به طور کلی توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی از جمله نمونه های تاثیر رونق گردشگری بر کیفیت زندگی در کشورهای گردشگری جهان است.

جایگاه صنعت گردشگری در جهان بعنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی از نظر درآمدزایی است. اگر بخواهیم جایگاه صنعت گردشگری در جهان در سال‌های اخیر را تحلیل کنیم به این نتایج می رسیم. صنعت گردشگری یا به انگلیسی توریسم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنایع دنیا محسوب می‌شود. در سال 2019 صنعت گردشگری بعد از صنایع شیمیایی با درآمد (1.933 میلیارد دلار) و نفت و گاز با درآمد (1.960 میلیارد دلار) با عدد 1.586 دلار در جایگاه سومین صنعت برتر جهان قرار داشت. گردش مالی صنعت گردشگری در جهان به عنوان یکی از منابع تامین مالی به رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشورها کمک می‌کند و کلیه‌ی بخش‌های اقتصاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

اگر می خواهید بدانید درآمد کشورها از گردشگری چقدر است و با 5 کشور پردرآمد در صنعت گردشگری آشنا شوید در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

کشورهای پیشرو صنعت گردشگری

تاثیر کرونا بر گردشگری

صنعت گردشگری در ایران و جهان اکنون تحت تاثیر منفی بحران کرونا ویروس قرار گرفته است. یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های صنعتی جهان، البته قبل از همه گیری کرونا ، سفر و گردشگری بود. بعنوان مهم‌ترین صنعت درآمد زا در کشورهای در حال توسعه قبل از کرونا از هر 4 شغل جدید ایجاد شده یک شغل مربوط به گردشگری بود. به عبارت دیگر صنعت گردشگری 10.3 درصد از کل مشاغل جهان (333 میلیون) و 10.3 درصد از تولید ناخالص جهانی (9.6 تریلیون دلار) را تامین می‌کرد. رشد روز افزون درامد کشورها از گردشگری باعث شد که در سال 2019 درآمد بین‌المللی گردشگری در جهان به رقم 1.438.4 میلیارد دلار برسد.

در سال 2020 زیان و آسیب‌های این بحران و کسادی بازار توریست و گردشگری در دوران کرونا ، 62 میلیون شغل در حوزه‌ ی توریسم را از بین برد و تنها 271 میلیون شغل باقی ماند.[1] در این سال، درآمد بین‌المللی از صنعت گردشگری به یک‌باره به رقم 548 میلیاد دلار رسید. با برطرف شدن تدریجی ویروس کرونا امید می‌رود که گردشگری دوباره رونق پیدا کند. زیرا که در سال 2021 درآمد کشورها از توریسم با 13 درصد افزایش به رقم 621 میلیارد دلار رسیده‌است. با این حال این رقم بسیار پایین تر از دوران قبل از کرونا است.[2]

بهترین کشورهای گردشگری جهان

بر اساس آمار سال 2021، پنج کشور از توریستی ترین کشور های ثروتمند جهان به ترتیب امریکا، فرانسه، اسپانیا، امارات و ایتالیا می باشند. بعد از ایتالیا که در جایگاه پنجم کشورهای توریستی جهان قرار گرفته‌است به ترتیب کشورهای انگلستان، آلمان، ترکیه، مکزیک و استرالیا رتبه‌ی ششم تا دهم را در لیست کشورهای پردرآمد صنعت گردشگری کسب کردند.

درآمد گردشگری ترکیه

سالانه بالغ بر ۴۰ میلیون گردشگر خارجی به ترکیه سفر می کنند.  چرا که امکانات رفاهی و گردشگری برای افراد ثروتمند و هم برای افراد طبقه متوسط دارد. نکته‌ی قابل توجه قرار گرفتن ترکیه در لیست ده کشور پردرآمد در صنعت گردشگری و رشد آن بعد از دوران کرونا است. درآمد ترکیه از توریست در سال 2019، 20.8 میلیارد دلار بوده است. در سال همه‌گیری کرونا این رقم به عدد 10.2 درصد کاهش پیدا کرد. اما بعد از آن یعنی در سال 2021 ما شاهد شروع تازه و قدرتمند صنعت گردشگری ترکیه هستیم. به طوری که درآمد ترکیه از گردشگری آن در سال 2021 به رقم 20.8 رسیده‌است. دولت ترکیه تسهیلات ویژه ای را برای گسترش این صنعت و رشد دوبرابری سود صنعت گردشگری در نظر گرفته است. این کشور از سال ۱۹۸۵ توجه به صنعت گردشگری را در دستور کار خود قرار داد و با اقداماتی زمینه هایی را برای جذب مسافران و گردشگران خارجی فراهم کرد.

صنعت گردشگری استرالیا

استرالیا در گروه کشورهای ثروتمند جهان است به دلیل منابع طبیعی و معدنی که دارد. همینطور به دلیل دارا بودن مناطق ساحلی و مناظر بکر دیدنی ، گونه‌های جانوری و گیاهی خاص، مناطق ساحلی، مناظر بکر، جنگل‌های بارانی، بیابان‌های سرخ و شهرهای زیبا و توریستی گردشگران زیادی تمایل دارند به این کشور سفر کنند. وجود گردشگر باعث تبادل پول و ارز در کشور می‌شود و در پی آن رشد صنعت گردشگری و رونق اقتصادی به همراه دارد.

جایگاه دهم در لیست کشورهای پردرآمد توریستی ، متعلق به کشور استرالیا است. نگاهی به درامد استرالیا از گردشگری نشان می‌دهد که در میان توریستی ترین کشورهای جهان تنها کشوری است که درآمدش از توسعه صنعت گردشگری نسبت به سال اول شیوع کرونا کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر درآمد استرالیا از گردشگران خارجی در سال 2020، 25.8 میلیارد دلار بود اما در سال 2021 به رقم 17 میلیارد دلار کاهش یافت.

در جدول زیر می‌توانید لیست 10  کشور پردرآمد در صنعت گردشگری را مشاهده کنید.

کشورهای پردرآمد صنعت گردشگری
نام کشور رتبه 2019 2020 2021
آمریکا 1 199 72.5 70.2
فرانسه 2 63.5 32.6 40.8
اسپانیا 3 79.7 18.5 34.5
امارات متحده عربی 4 38.4 24.6 34.4
ایتالیا 5 49.6 19.8 25.2
انگلستان 6 52.7 18.9 22.7
آلمان 7 41.8 22.1 22.2
ترکیه 8 29.8 10.2 20.8
مکزیک 9 24.6 11 19.8
استرالیا 10 45.7 25.8 17

در دوره کرونا پر بازدید ترین کشور جهان هم تحت‌تاثیر ویروس قرار گرفتند. به طوری که درآمد همه‌ی این کشورها در سال 2020 کاهش شدید داشت.  در این مطلب آمارهای سه سال اخیر یعنی سال‌های 2019، 2020 و 2021 را بررسی و با هم مقایسه می‌کنیم. همراه ما باشید تا نگاهی به ثروتمندترین کشورهای توریستی جهان و میزان درامد آن‌ها از گردشگری بیندازیم.[3]

صنعت گردشگری امریکا

نحوه سیاستگذاری‌ها و هماهنگی کامل نهادهای دولتی و بین بخشی با بخش خصوصی آمریکا را به مقصد برتر گردشگری در جهان تبدیل کرده است. تعداد گردشگران خارجی که در سال ۲۰۱۹  به این کشور وارد شده اند به ۸۰میلیون نفر رسید.

با اقدامات گسترده در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی بخصوص اجرای طرح واکسیناسیون سراسری در سال 2021 آمریکا بالاترین درامد گردشگری بین المللی را در سراسر جهان داشت. درآمد گردشگری آمریکا در این سال تقریباً 70 میلیارد دلار بود. این رقم نشان‌‌دهنده کاهش 3.2 درصدی نسبت به سال اول همه‌‌گیری ویروس کرونا (2020) با رقم 72 میلیارد دلار است و تقریباً یک سوم ارزش گزارش‌‌شده در سال 2019 را تشکیل می‌‌دهد. سود صنعت گردشگری آمریکا قبل از کرونا 199 میلیاد دلار در سال بود. در لیست پردرامدترین کشورهای جهان از گردشگری بی‌شک ایالات متحده‌ی آمریکا مقام اول را داراست.

برای افزایش درآمد گردشگری دولت آمریکا سفرهای بین‌المللی را اولویت قرار داد. به همین دلیل با شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی تفاهم نامه هایی امضا کرد تا هرچه زودتر سفرهای بین‌المللی و تجاری از جمله انگلیس، اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را آغاز کنند. دولت این کشور در راستای بالا بردن درآمد کل گردشگری حدود ۷۵۰میلیون دلار به صنعت گردشگری و ملزومات سفر و توریسم اختصاص داد.

درآمد فرانسه از گردشگری

صنعت گردشگری فرانسه از برج ایفل تا روستا‌های دارای صنایع کوچک را شامل می‌شود. از جمله دلایل موفقیت فرانسه در گردشگری وجود بناهای فرهنگی و تفریحی جذاب، خطوط هوایی مختلف و سریع، تسهیل صدور ویزا ، گسترش بازاریابی دیجیتال و اپلیکیشن های گردشگری موبایلی و ایجاد حس امنیت در گردشگران است. به همین دلیل دولت این کشور سالانه میزان زیادی از درآمد خود را هزینه نگهداری جاذبه های تاریخی و معرفی قطب های گردشگری کشورش می‌کند.

کشور فرانسه در سال 2021 دومین کشور پردرآمد در صنعت گردشگری بود. در این سال درآمد فرانسه از گردشگری نزدیک به 40.8 میلیاد دلار بود. در راستای اقدامات دولت برای  بهبود بازار گردشگری این عدد 25 درصد نسبت به سال اول همه‌گیری کرونا افزایش داشت.

درامد فرانسه در صنعت گردشگری

اقتصاد اسپانیا از گردشگری

دومین کشور پردرآمد در صنعت گردشگری تا پیش از همه گیری کرونا ، کشور اسپانیا محسوب می‌شد. اما حالا جای خود را به فرانسه داده و در جایگاه سوم ایستاده است. در سال 2019 اسپانیا بهترین کشور دنیا از لحاظ پذیرایی از گردشگران شناخته شد. گردشگری در اسپانیا متشکل از حدود 15درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا سومین رکن اقتصادی این کشور است. با حمایت دولت اسپانیا  و برنامه ریزی های اصولی و مدون  در سال 2021 درآمد گردشگری اسپانیا به 34.5 میلیارد دلار رسید. در این سال بیشتر گردشگران خارجی از شهرهای بزرگ اسپانیا به ویژه مادرید و بارسلونا را بازدید کردند.

درامد اسپانیا از صنعت گردشگری

درآمد امارات از گردشگری

شهر دبی دارای گزینه های جذاب برای هر سلیقه است. کشور امارات یکی از مقاصد گردشگری چند جانبه می باشد. امروزه این کشور با توسعه ی زیرشاخه های صنعت سرگرمی و تفریحی بیش از پیش به عنوان یک کشور پر درآمد در صنعت گردشگری محسوب می‌شود. در سال 2007 توریست پذیرترین کشور دنیا عنوانی بود که امارات از آن خود کرد. در سال 2021 امارات متحده‌ی عربی با در آمد سالیانه 34.4 میلیاد دلار در سال نزدیک اسپانیا قرار گرفته و جایگاه چهارم را دارد. این در حالیست که قبل از همه‌گیری کرونا یعنی سال 2019 امارات متحده‌ی عربی از توریستی ترین کشورهای خاورمیانه با درآمد 38.4 میلیارد دلار در سال در جایگاه نهم صنعت گردشگری کشورهای خاورمیانه قرار داشت. در نیمه اول سال 2022 درآمد گردشگری امارات به پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. همینطور آمار ورود گردشگران خارجی در قیاس با سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته است.

از عواملی که موجب توسعه صنعت گردشگری امارات از رکن های اصلی اقتصاد این کشور شده است می توان توسعه ی زیرساخت‌های تفریحی و سرگرمی و به ویژه حمل و نقل هوایی و به کار بردن راهکارهای نوین مدیریتی را نام برد. همچنین تاسیس شرکت‌های چند ملیتی بزرگ، صنعت پارک های موضوعی ، بنادر ارتباطی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها و تخصیص بخش قابل توجهی از تولیدات ناخالص داخلی به این قسمت به رونق روز افزون صنعت گردشگری در امارات کمک کرده است.

درامد امارات از صنعت گردشگری

درامد ایتالیا از گردشگری

طبق آمار بدست آمده از یونسکو کشور ایتالیا دارای بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان است.  همچنین این کشور پنجمین کشور پردرآمد دنیا در صنعت گردشگری در سال 2019 با رقم 49.6 میلیارد دلار در سال بوده است. در سال 2021 با شیوع کرونا باز هم جایگاه خود را حفظ کرد. در این سال درآمد ایتالیا از گردشگران خارجی به رقم 25.2 میلیارد دلار رسید. اما همچنان به عنوان یکی از پردرآمدترین کشورهای جهان از صنعت گردشگری محسوب می شود. جاذبه های گردشگری ایتالیا و شهرهایی مانند ونیز ، معماری کلاسیک و میراث های فرهنگی پنهان در کنار تدبیر مسئولین موجب توسعه و رونق صنعت گردشگری در ایتالیا شده است.

درامد ایتالیا از صنعت گردشگری

جمع بندی

مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی در ایران و سایر کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی گردشگری است. اما برای انجام شدن آن باید در این راستا برنامه ریزی درست و همه‌ جانبه و آینده‌نگری صورت گیرد. نشانه ی اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد کشور ها می تواند به کارگیری تمام نیرو و توان کشورهای صنعتی اروپا و آمریکا برای جذب جهانگرد باشد.  آمریکا هنوز هم دارانده رتبه اول کشور پردرآمد در صنعت گردشگری ‌است.  بعد از آن کشورهای اروپایی که درآمد گردشگری خوبی دارند از جمله پنج کشور فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان و آلمان در گروه پردرآمدترین کشورهای جهان در صنعت گردشگری قرار می‌گیرند. درآمد آلمان و درآمد فرانسه از گردشگری نسبت به سایر کشورهای توریستی اروپایی به ترتیب از همه پایین‌تر و از همه بالاتر است. تقش صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی همه‌ی این کشورها بعد از رکود دوران کرونا تقریبا در حال افزایش است. اما رشد آن‌‌ها نسبت به رشد اقتصاد و گردشگری امارات و ترکیه دو قطب برتر توریستی در صنعت گردشگری در خاورمیانه از سرعت کمتری برخوردار است.  درآمد کشورها از توریسم در منطقه‌ی خاورمیانه ، امارات متحده عربی و ترکیه در لیست کشورهای پردرآمد صنعت گردشگری قرار دارند. گردشگری بین المللی این دو کشور بعد از یک وقفه‌ی یک ساله در سال 2021 در مقایسه با توریستی ترین کشورهای اروپایی رشد دوبرابری داشته است.

در صورت تمایل می توانین از امار محبوب ترین مقاصد گردشگری در سال ۲۰۱۹ بازدید فرمایید.

به امید روزی که با توسعه گردشگری ایران عزیز ما که دارا آثار و آداب و سنن باستانی فراوان نیز است جزو کشورهای پردرامد توریستی قرار گیرد. به نظر شما آیا ممکن است درآمد ایران از گردشگری نیز افزایش یابد؟

مریم علیپور
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

قطر، میزبانی شایسته برای هیجان و رقابت!

  قطر کشور کوچک، آرام و بی‌سروصدایی بود که اقتصاد خود را با ماهیگیری و صید مروارید می‌گذراند. اما اکتشاف نفت و گاز در سال ۱۹۴۰ این سرزمین را د...

آیا حج عمره در ایران گران است؟

  عمره مفرده در ۱۵ سال اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری در هزینه و حتی اعزام در ایران همراه بوده است. از ابتدای سال ۹۴ که عمره متوقف شد و هیچ کا...

آیا حج تمتع در ایران گران است؟

  سال‌هاست مسئولان سعی دارند با بهبود وضعیت اعزام و امکانات زائران ایرانی در عربستان، سفر حج تمتع را توسعه دهند و با مذاکره با طرف سعودی سهمیه...

قطر در قله‌ی گردشگری ورزشی

برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ در قطر به روزهای میانی خود رسیده است. جدای از این‌که هم‌قدم با یوزهای ایرانی می‌دوید یا خیر، بیاید نگا...