گردشگران ملی 1400

تولید و انتشار آمار و اطلاعات موثق در حوزهی گردشگری یکی از نیازهای فرهنگی کشور و مدیران و برنامهریزان گردشگری است. مرکز آمار ایران از سال ۱۳۸۷ طرح گردشگران ملی را اجرا کرد. در این طرح آمار و اطلاعات گردشگری و سفرهای خانوارهای ایرانی جمعآوری میشود. آخرین نسخه از این گزارش با عنوان “نتایج آمارگیری […]
بازار کتاب در آمریکا

بازار کتاب در آمریکا با چالشهای فراوانی روبهرو شده است. افزایش محبوبیت رسانههای دیجیتال و وضعیت خردهفروشیهای کتاب از جملهی این چالشها است. با این حال کتابها هنوز بخش مهمی از زندگی روزانهی مردم آمریکا است. آمارهای فروش کتابهای چاپی بهبود یافته است و فروش کتاب هر سال به بالای ۷۰۰ میلیون میرسد. کتابهای چاپ […]
چشمانداز سرمایهگذاری در استارتاپهای تکنولوژی محور گردشگری و سفر

سازمان جهانی توریسم یا همان The World Tourism Organization که به اختصار UNWTO خوانده میشود؛ نمایندهی سازمان ملل متحد برای ترویج توریسم پایدار و قابل دسترس برای همهی افراد است. این سازمان در سال ۲۰۲۱ گزارشی را تحت عنوان چشمانداز سرمایهگذاری در حوزه استارتاپهای تکنولوژیک سفر و توریسم منتشر کردهاست. در این گزارش اهدافی نظیر […]
بررسی روند آماری تجارت فرهنگی در ایران و جهان

این گزارش را دفتر آمارهای فرهنگی، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران در ۱۳۹۵ منتشر کرد. در این گزارش روند آماری تجارت فرهنگی در ایران، در سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ بررسی و با روند آماری تجارت فرهنگی در جهان در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ مقایسه شده است. کالای فرهنگی بر اساس گزارشهای یونسکو دو بخش […]
صنعت گردشگری در دوران کرونا

رادار۳۶۱ یک موتور جستوجوگر است که برای شما دیدن هتلها و اقامتگاهها را آسان میکند. علاوه بر این، میتوانید عکس هر هتل و نظرات بقیه راجعبه آنجا را ببینید و قیمت اقامتگاهها را با یکدیگر مقایسه کنید. گزارش پیش رو را تیم رادار۳۶۱ با استفاده از منابع، اطلاعات و دادههای موجود در این سایت، از […]
پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج دوم)

یکی از دشواریهای سیاستگذاری در عرصهٔ فرهنگ، کمبود اطلاعات و دادههای دقیق از فعالیتهای فرهنگی است. اولین ایدهٔ جمعآوری اطلاعات و آمار از فعالیتهای فرهنگی در ۱۳۷۴ مطرح شد. اطلاعات زمانی برای سیاستگذاری سودمند هستند که به کلانشهرها یا چند شهر اصلی محدود نشوند، فراگیر باشند و با روشی مطمئن گردآوری شوند تا بتوانند تصویری […]
ذائقه سینمایی ایرانیان

سازمان امور سینمایی و سمعیبصری با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پیمایشی ترتیب دادهاند تا ذائقهٔ سینمایی ایرانیها را بسنجند. در این پیمایش ۷/۸۱ درصد از پاسخدهندگان، فیلم میبینند و ۳/۱۸ درصدشان فیلمبین نیستند. در این گزارش پاسخگویان به دو دستهٔ تماشاگر و غیرتماشاگر تقسیم میشوند؛ مبنای این دودستگی هم سؤال «شما چند وقت […]
بررسی عملکرد بنیاد فارابی تا بهمن ۱۳۹۹

بنیاد سینمایی فارابی یکی از سرمایهگذاران بزرگ سینمای ایران، در این گزارش عملکرد خود را تا بهمن ۱۳۹۹ شرح داد. طبق این گزارش حمایت از تحقیق، نگارش و تقویت فیلمنامهها، حمایت تسهیلاتی در زمینهٔ ساخت فیلم و سریال، حمایت از تولید مشترک فیلم با سایر کشورها، کمک به تألیف کتب تخصصی سینمایی، حمایت از برگزاری […]
مراسم دیجیتال سینما مدیا

نمودارهای ۲۰۱۸ نشان میدهند که سینماهای بریتانیا از ۵۰ سال گذشته تا به این سال، بیشترین مخاطب را جذب کردهاند. سینما با وجود رسانههای رقیب، همچنان مخاطبان زیادی دارد. بسیاری از این مخاطبان، ۱۶ تا ۳۴ ساله هستند و کمتر تحتتأثیر برندهای مختلف قرار میگیرند. سینما در عرصهٔ تبلیغات قدرتمند است و پیشبینی میشود که […]
سالنامه آماری فرهنگ، ورزش و گردشگری

آمارهای ارائهشده در این فصل مربوط به برنامههای صدا و سیما، مطبوعات، کتاب و کتابخانههای عمومی، سینماها، موزهها و بناهای تاریخی، گردشگران واردشده به کشور و زائران اماکن متبرکه در سال ۱۳۹۸ است که به تاریخچه مختصر جمعآوری اطلاعات در هر یک از این زمینهها در زیر اشاره میشود: تهیه منظم آمار مربوط به برنامههای […]