نگاهی تحلیلی به بازار جهانی صنعت کتاب

احتمالاً شما هم، تاکنون، تجربه تردید برای خرید و خواندن یک کتاب میان نسخه چاپی و الکترونیکی آن‌را داشته‌اید. گرایش به سمت دیجیتالی شدن، وضعیتی را به‌وجود آورده که تعدادی زیادی از مردم، صفحه‌های کتاب را در دستگاه‌های الکترونیک همچون تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند ورق می‌زنند. در این وضعیت، اگر بخواهیم، با قطعیت و دقت […]

بازار کتاب در آمریکا

بازار کتاب در آمریکا با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده است. افزایش محبوبیت رسانه‌های دیجیتال و وضعیت خرده‌فروشی‌های کتاب از جمله‌ی این چالش‌ها است. با این حال کتاب‌ها هنوز بخش مهمی از زندگی روزانه‌ی مردم آمریکا است. آمارهای فروش کتاب‌های چاپی بهبود یافته است و فروش کتاب هر سال به بالای ۷۰۰ میلیون می‌رسد. کتاب‌های چاپ‌ […]

کتاب فروشی های آمریکا (بررسی فروشگاه زنجیره‌ای BAM!)

فروشگاه Books-A-Million که با نام اختصاری BAM! شناخته می‌شود؛ یک فروشگاه کتاب زنجیره‌ای در ایالات متحده آمریکا است که ۲۶۰ شعبه در ۳۲ ایالت دارد. این فروشگاه محدود به فروش کتاب نیستند و کالاهایی مانند اسباب‌ بازی، مجله، کمیک بوک و مانگا نیز می فروشند. همچنین فروشگاه !BAM در سال ۱۹۹۸ وب‌سایت خود را راه‌اندازی […]

آمارهای صنعت کتاب در لهستان

صنعت کتاب در لهستان سال‌‌های اخیر افت کرده‌است. با این حال بخش‌‌های خاصی از این صنعت در حال شکوفایی است. به عنوان مثال، درآمد حاصل از فروش و انتشار کتاب‌‌ها در حال کاهش است و انتظار می‌رود در آینده نیز همین روند را طی کند. علاوه بر این، از محبوبیت کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها نیز به […]

گزارش سالانهٔ فیدیبو

گزارش سالانهٔ فیدیبو در ۱۴۰۰ منتشرشد. در این گزارش ۳ سرفصل وجود دارد؛ نگاهی به آمار و ارقام، رکوردها و رویدادها و مسئولیت اجتماعی. در سرفصل اول، یعنی آمار و ارقام، کتاب‌ها در فیدیبو به دو دستهٔ صوتی و متنی تقسیم شده‌اند. میزان فروش هر کدام از این نوع کتاب‌ها، در چهار فصل بهار، تابستان، […]

داستان فیدیبو در سال 1399

این گزارش در تیر ۱۴۰۰ منتشر شد. فیدیبو در این گزارش داستان خود را در ۱۳۹۹ شرح می‌دهد. ابتدا تاریخچه‌ای کوتاه از عملکرد خود از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ ارائه می‌کند، سپس به شرح محصولات اختصاصی خود مانند فیدیبوک و فیدی پلاس می‌پردازد. در فهرست این گزارش، محبوبیت کتاب‌ها بر اساس هر فصل است. کتاب‌های صوتی […]

عملکرد معاونت امور‌فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 1399

این گزارش را دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی واحد آمار و برنامه‌ریزی در سال ۱۳۹۹ با هدف تهیه و طراحی گزارش عملکرد، ارزیابی کلی و مداوم برای شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان‌ها، منتشر کرده است. در دیدگاه سـنتی مهم‌ترین هدف گزارش ارزیابی عمل‌کرد، قضاوت و یادآوری عمل‌کردها و فعالیت‌ها می‌باشـد. در دیدگاه مدرن، فلسـفه […]

نتایج آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار سال 1399

نتايج آمارگيری از فرهنگ رفتاری خانوار

این گزارش را مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ دربارۀ فعالیت‌های فرهنگی خوانوار منتشر کرده است. این مرکز به عنوان متولی اصلی تأمین آمارهای مورد نیاز برنامه‌ریزان، طرح‌های آماری ویژه‌ای را انجام می‌دهد. یکی از این طرح‌ها، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار است. اهمیت شناخت و سنجش فرهنگ عمومى در شکوفایی و توسعه جامعه […]

نمایشگاه کتاب تهران در دوره پساکرونا، حضوری، مجازی یا ترکیبی

نمایشگاه کتاب تهران

در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب همواره اهمیت زیادی داشته است، به‌طوری‌که برخی از کارشناسان حوزۀ فرهنگ آن را مهم‌ترین رویداد فرهنگی چهار دهه اخیر می‌دانند. حضور فعال پدیدآوردندگان و ناشران در کنار حضور میلیونی علاقه‌مندان به کتاب جایگاه ویژه‌ای به این رویداد عظیم فرهنگی داده است. اکنون که در آستانه […]

کتاب و کتاب‌خوانی

کتاب و کتاب‌خوانی

این گزارش از سه منظر، صنعت کتاب و حوزهٔ کتاب‌خوانی را می‌شناساند. فرآیندهای کلی و جزئی محصول، بخش‌های مختلف فرآیندها ونسبتشان با یکدیگر را بررسی می‌کند. سپس آمارها و شاخص‌های مربوط به صنعت کتاب را مرور می‌کند تا وضعیت موجود سنجیده شود. در پایان فعالان و دست‌اندرکاران صنعت بازیبینی می‌شوند و جایگاه، مسئولیت، فعالیت‌ها و […]