صنعت رسانه و سرگرمی در هند

صنعت رسانه و سرگرمی در هند از رونق زیادی برخوردار است. هندوستان دومین بازار بزرگ تلویزیون و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای پخش تلویزیونی را دارد. به طوری که بازار تلویزیون این کشور می‌تواند پذیرای بیش از ۱۰۰ میلیون خانه باشد.  همچنین در گزارش مالی سال ۲۰۲۱ دولت هند، انتظار درآمد حاصل از بازار تلویزیون، ۱۳.۸۲ […]

صنعت فیلم‌سازی هند

هندوستان کشوری چندملیتی است؛ همین تنوع فرهنگ و زبان در این کشور بر روی صنعت سینما هم تاثیر گذاشته ‌است.  سینمای هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های سینمایی جهان به زرق و برق، صحنه‌های رنگارنگ و لحظه‌های ‌دراماتیکش شناخته می‌شود. صنعت فیلمسازی هند به بالیوود و سینمای زبان هندی محدود نمی‌شود. تنها صنعت بالیوود […]

صنعت سینمای فرانسه

فرانسه به عنوان یکی از مهدهای سینما شناخته می‌شود. این اعتبار به کمک مراسم‌ها و جشنواره‌های فیلم، کارگردانان و بازیگران معروف این کشور به دست آمده است. صنعت سینمای فرانسه سهم قابل توجه و روزافزونی در سینمای جهان دارد. فرانسوی‌ها طرفداران پر و پا قرص سینما هستند. به طوری که سینما به بخشی از زندگی […]

وضعیت سینمای ایران

این گزارش رصدی فرهنگی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است و وضعیت کلی سینمای ایران را در ۱۳۹۸ شرح می‌دهد. بر اساس گزارش تهیه شده، دشواری‌های اقتصادی، بلایای طبیعی مانند همه‌گیری کووید، ناآرامی‌های سیاسی و سوگواری‌های ملی در این سال سبب تعطیلی کامل سینمای ایران نشدند. این گزارش مشکلات نام‌برده را برمی‌شمارد و میزان […]

نگاهی به وضع سینمای ایران

این پژوهش در شهریور ۱۳۹۶ به مناسبت روز ملی سینما منتشر شد و در آن هشدارهایی را که سینماگران نسبت به وضعیت سینما می‌دهند، دسته‌بندی و آسیب‌شناسی کرده و دلایل آن‌ها را بررسی می‌کند. پس از آن راه‌حل‌هایی را که افراد ارائه داده‌اند، برمی‌شمرد. سه پرسش مهم اساس این پژوهش را تشکیل می‌دهد؛ ۱. فرصت‌های […]

ذائقه سینمایی ایرانیان

سازمان امور سینمایی و سمعی‌بصری با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پیمایشی ترتیب داده‌اند تا ذائقهٔ سینمایی ایرانی‌ها را بسنجند. در این پیمایش ۷/۸۱ درصد از پاسخ‌دهندگان، فیلم می‌بینند و ۳/۱۸ درصدشان فیلم‌بین نیستند. در این گزارش پاسخ‌گویان به دو دستهٔ تماشاگر و غیرتماشاگر تقسیم می‌شوند؛ مبنای این دودستگی هم سؤال «شما چند وقت […]

آشنایی با سیاست‌گذاری در حوزهٔ هنر

  برای سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت و برنامه‌ریزی در هر حوزه‌ای، باید ابتدا آن بخش را به دقت شناسایی کرد. این گزارش نیز برای شناخت اجمالی و در عین حال درست حوزه‌های هنر، گردآوری شده است. در این گزارش شاخه‌های هنر که در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری نام برده شده‌اند، معرفی و بررسی می‌شوند. پس از آن […]

گزارش عملکرد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گزارش پیش رو، عملکرد خود را شرح می‌دهد. در این گزارش، عملکرد این مرکز با اعداد و ارقام دقیق، تا شهریور ۱۴۰۰ مشخص شده است. کمک به برگزاری جشنوارهٔ سینما حقیقت، کمک به تولید فیلم‌های مستند، حمایت در زمینهٔ تولید و اکران فیلم‌های هنری و تجربی، کمک به […]

گزارشی از سه برنامه‌ی پرمخاطب تلویزیونی

گزارش پیش رو میزان استقبال کاربران تلوبیون، از سه برنامه پر مخاطب تولید شده در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بررسی می‌نماید. این آمار مربوط به رفتار و استقبال کاربران از سه برنامه تلویزیونی «خندوانه »،«دورهمی» و «عصر جدید» است که فصل آخر برنامه‌های دورهمی و خندوانه به عنوان مبنا انتخاب شده‌اند. همه […]

مراسم دیجیتال سینما مدیا

نمودارهای ۲۰۱۸ نشان می‌دهند که سینماهای بریتانیا از ۵۰ سال گذشته تا به این سال، بیشترین مخاطب را  جذب کرده‌اند. سینما با وجود رسانه‌های رقیب، همچنان مخاطبان زیادی دارد. بسیاری از این مخاطبان، ۱۶ تا ۳۴ ساله هستند و کمتر تحت‌تأثیر برندهای مختلف قرار می‌گیرند. سینما در عرصهٔ تبلیغات قدرتمند است و پیش‌بینی می‌شود که […]