بازار بازی های ویدیویی در آلمان (بررسی گیمرهای آلمانی)

آلمان پنجمین بازار بزرگ جهان از نظر درآمد بازی در سال ۲۰۲۲ و دومین بازار بزرگ بازی در اروپا است. این کشور ۴۴.۳ میلیون گیمر دارد. میتوان گفت که از هر ۱۰ آلمانی ۷ نفر علاقهمند به بازی هستند. نمایشگاه گیمزکام[۱] که بزرگترین رویداد سالانه در زمینهی بازیها به شمار میرود؛ هر ساله در آلمان […]
آمارهای صنعت کتاب در لهستان

صنعت کتاب در لهستان سالهای اخیر افت کردهاست. با این حال بخشهای خاصی از این صنعت در حال شکوفایی است. به عنوان مثال، درآمد حاصل از فروش و انتشار کتابها در حال کاهش است و انتظار میرود در آینده نیز همین روند را طی کند. علاوه بر این، از محبوبیت کتابفروشیها و کتابخانهها نیز به […]
اقتصاد خلاق

این مجله را آسهآن، اتحادیهٔ کشورهای جنوب شرق آسیا، در ۲۰۲۱ دربارهٔ اقتصاد خلاق منتشر کرد. این شمارهٔ مجله، به فرهنگ، هویت و اقتصاد خلاق میپردازد و این مفاهیم را در کشورهای جنوب شرق آسیا بررسی میکند. با توجه به سال انتشار این شماره، بررسی تأثیرات همهگیری کرونا بر اقتصاد خلاق نیز در مطالب آن دیده […]
گزارش بررسی صنایع خلاق و فرهنگی در 2021

این گزارش را وزارت فدرال روابط اقتصادی و فعالیتهای اقلیمی آلمان در ۲۰۲۲ دربارهٔ بررسی فرهنگ و صنایع خلاق منتشر کرده است. گزارش بررسی صنایع خلاق و فرهنگی بهصورت سالانه در آلمان منتشر میشود. این نسخهٔ گزارش مربوط به ۲۰۲۱ است که در آن تغییرات تمام شاخههای صنایع خلاق و فرهنگی بررسی شدهاند. در ابتدای […]
اقتصاد خلاق ۲۰۳۰

این سند را موسسهٔ بانک توسعهٔ آسیا در ۲۰۲۲ دربارهٔ موضوع اقتصاد خلاق ۲۰۳۰ منتشر کرده است. پیش از همهگیری کرونا به نظر میرسید که اقتصاد خلاق تا ۲۰۳۰ بیش از ۱۰درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص میدهد. اما با شروع همهگیری، مؤسسات خرد، کوچک، متوسط و کارگران غیررسمی که اقتصاد خلاق […]
بررسی روند آماری تجارت فرهنگی در ایران و جهان

این گزارش را دفتر آمارهای فرهنگی، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران در ۱۳۹۵ منتشر کرد. در این گزارش روند آماری تجارت فرهنگی در ایران، در سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ بررسی و با روند آماری تجارت فرهنگی در جهان در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ مقایسه شده است. کالای فرهنگی بر اساس گزارشهای یونسکو دو بخش […]
پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج سوم)

گزارش موجود سومین پیمایش از مصرف کالای فرهنگی در میان ایرانیان است که وظیفهٔ اجرای آن برعهدهٔ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بود. این پیمایش در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ در تمام استانهای ایران اجرا شد و مانند پیمایش اول این مجموعه تنها محدود به ۲۸ کلان شهر و مرکز استان نبود. بهمانند گزارشهای قبل […]
پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج دوم)

یکی از دشواریهای سیاستگذاری در عرصهٔ فرهنگ، کمبود اطلاعات و دادههای دقیق از فعالیتهای فرهنگی است. اولین ایدهٔ جمعآوری اطلاعات و آمار از فعالیتهای فرهنگی در ۱۳۷۴ مطرح شد. اطلاعات زمانی برای سیاستگذاری سودمند هستند که به کلانشهرها یا چند شهر اصلی محدود نشوند، فراگیر باشند و با روشی مطمئن گردآوری شوند تا بتوانند تصویری […]
پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج اول)

این نوشته گزارشی از فعالیت و مصرف کالای فرهنگی خانوار در ۲۸ کلانشهر و شهرهای مهم ایران در ۱۳۸۱ است. در این گزارش، پیش از مطالعهٔ نتایج پیمایش، ابتدا تعریفی دقیق از پدیدههای فرهنگی مانند اوقات فراغت، تقاضای فرهنگی و فعالیتهای تفریحی ارائه میشود. ویژگیهای فردی و خانوادگی نمونههای پیمایش، اولین متغیری است که بررسی […]
ایجاد اشتغال صنعت گردشگری با رویکرد پویایی سیستمها

گردشگری یکی از عوامل مهم پویایی اقتصادی است؛ اگرچه شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر کشور با دیگری متفاوت است، بسیاری از کشورها گردشگری را صنعتی مهم، اشتغالزا، پردرآمد و توسعهگر میدانند. از این رو برای پیشرفت در گسترش صنعت گردشگری در کشور خود، از هر تلاشی فروگذار نیستند. بر اساس آمار، ایران از نظر سرمایهگذاری […]