چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید در صنعت سینما

این مقاله در سال 1398 توسط معاونت پژوهش‌های اجتماعی ـ فرهنگی در رابطه با سینمای ایران منتشر شده است. سینمای ایران با وجود استعدادی که در سابقۀ تولید و نیروی انسانی آن به‌چشم می‌آید و همچنین با وجود درخشش قابل توجه در جشنواره‌های سینمایی جهان، از حیث اقتصادی و تولیدی چشم‌انداز روشنی ندارد. در سال‌های […]

سالنامه آماری فرهنگ، ورزش و گردشگری

آمارهای ارائه‌شده در این فصل مربوط به برنامه‌های صدا و سیما، مطبوعات، کتاب و کتابخانه‌های عمومی، سینماها، موزه‌ها و بناهای تاریخی، گردشگران واردشده به کشور و زائران اماکن متبرکه در سال 1398 است که به تاریخچه مختصر جمع‌آوری اطلاعات در هر یک از این زمینه‌ها در زیر اشاره می‌شود: تهیه منظم آمار مربوط به برنامه‌های […]

کتاب سال سازمان صداوسیما

کتاب سال سازمان صداوسیما

این گزارش توسط اداره کل آمار و توسعه فناوری اطلاعات برای بررسی عملکرد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1399 منتشر شده است. رسانه ملی در جایگاه بزرگ‌ترین و فراگیرترین رسانه کشور، اقدامات گسترده‌ای برای افزایش مخاطبان و مدیریت صحیح افکار عمومی انجام می‌دهد. هر سال اهم این اقدامات از تولید و پخش برنامه […]

گزارش سالانه فیلیمو آذر 98 تا آذر 99

گزارش سالانه فیلیمو آذر 98 تا آذر 99

اواخر دهه هشتاد بود که در حوزه‌ی وب با قدم‌های کوچکی شروع کردیم؛ بدون هیچ تصویری نسبت به سرعت و شیوه‌ی رشد اینترنت و خدمات آنلاین در جهان و البته ایرن! اما رویاپردازهای خوبی بودیم… «صبا ایده» برای همه‌ی ما چیزی فراتر از محل کار بود: جایی برای کشف کردن، بلندپروازی و جرأت پیدا کردن […]

بررسی فرایند سیاست‌گذاری در صداوسیما

بررسي آسيب شناسانه فرايند سياستگذاري در سازمان صدا و سيماي

سیاست‌گذاری در هر عرصه‌ای باید بازتابی از الگوها و ارزش‌های جامعه و در راستای تحقق اهداف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همان جامعه باشد و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز از این اصل مستثنی نیست. موفقیت صداوسیما به‌عنوان نهادی عمومی بستگی به نوع سیاست‌گذاری‌اش دارد و از این نظر دارای اهمیت فراوان است. فرایند سیاست‌گذاری صداوسیما […]

آسیب‌شناسی خط‌مشی‌های فرهنگی‌ مراکز‌ استانی‌ صدا و سیما

آسیب‌شناسی خط‌مشی‌های فرهنگی مراکز استانی صداوسیما

در این پژوهش با استفاده از مدل‌های مختلف خط‌‌مشی‌گذاری و به کمک شاخص‌های مستند، الگوی خط‌مشی فرهنگی مراکز استانی صداوسیمای جهموری اسلامی ایران حاصل می‌شود. نتایج نشان می‌دهند که توجه نکردن معاونت مجلس و استان‌های صداوسیما به دست‌یابی و دریافت اطلاعات مرتبط با مراکز صداوسیما در زمان تدوین خط‌مشی‌های فرهنگی برای مراکز، مهم‌ترین آسیب است.   […]