وضعیت سینمای ایران

این گزارش رصدی فرهنگی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است و وضعیت کلی سینمای ایران را در ۱۳۹۸ شرح می‌دهد. بر اساس گزارش تهیه شده، دشواری‌های اقتصادی، بلایای طبیعی مانند همه‌گیری کووید، ناآرامی‌های سیاسی و سوگواری‌های ملی در این سال سبب تعطیلی کامل سینمای ایران نشدند. این گزارش مشکلات نام‌برده را برمی‌شمارد و میزان […]

نگاهی به وضع سینمای ایران

این پژوهش در شهریور ۱۳۹۶ به مناسبت روز ملی سینما منتشر شد و در آن هشدارهایی را که سینماگران نسبت به وضعیت سینما می‌دهند، دسته‌بندی و آسیب‌شناسی کرده و دلایل آن‌ها را بررسی می‌کند. پس از آن راه‌حل‌هایی را که افراد ارائه داده‌اند، برمی‌شمرد. سه پرسش مهم اساس این پژوهش را تشکیل می‌دهد؛ ۱. فرصت‌های […]

آشنایی با سیاست‌گذاری در حوزهٔ هنر

  برای سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت و برنامه‌ریزی در هر حوزه‌ای، باید ابتدا آن بخش را به دقت شناسایی کرد. این گزارش نیز برای شناخت اجمالی و در عین حال درست حوزه‌های هنر، گردآوری شده است. در این گزارش شاخه‌های هنر که در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری نام برده شده‌اند، معرفی و بررسی می‌شوند. پس از آن […]

گزارش عملکرد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گزارش پیش رو، عملکرد خود را شرح می‌دهد. در این گزارش، عملکرد این مرکز با اعداد و ارقام دقیق، تا شهریور ۱۴۰۰ مشخص شده است. کمک به برگزاری جشنوارهٔ سینما حقیقت، کمک به تولید فیلم‌های مستند، حمایت در زمینهٔ تولید و اکران فیلم‌های هنری و تجربی، کمک به […]

بررسی عملکرد بنیاد فارابی تا بهمن ۱۳۹۹

بنیاد سینمایی فارابی یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ سینمای ایران، در این گزارش عملکرد خود را تا بهمن ۱۳۹۹ شرح داد. طبق این گزارش حمایت از تحقیق، نگارش و تقویت فیلم‌نامه‌ها، حمایت تسهیلاتی در زمینهٔ ساخت فیلم‌ و سریال، حمایت از تولید مشترک فیلم با سایر کشورها، کمک به تألیف کتب تخصصی سینمایی، حمایت از برگزاری […]

گزارش عملکرد VODها در ایران

در دورهٔ کرونا برخلاف بسیاری از کسب‌وکارها، حوزهٔ رسانه و سرگرمی پیشرفت چشم‌گیری کرد؛ برای مثال میانگین بازدید از فیلیمو، ۶۵ درصد و آپارات، ۲۵ درصد افزایش یافت. فیلیمو، نماوا و روبیکا مهم‌ترین پلتفرم‌های پخش فیلم در ایران هستند و اولین اکران‌های آنلاین در این پلتفرم‌ها اتفاق افتاد. خروج و طلا اولین فیلم‌هایی بودند که […]

سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران

گزارش آماری سینمای ایران در ۱۳۹۸، با نگاهی جزئی‌نگر وضعیت فروش سینما را شرح می‌دهد. در این سالنامه، وضعیت سینمای کل کشور در ۱۳۹۸، عملکرد فیلم‌های ایرانی و خارجی اکران شده و میزان بازدیدکنندگانشان، شرایط فروش فیلم‌های هنر و تجربه، ده فیلم پرفروش ۱۳۹۸، سینماهای پرفروش و پرتماشاگر، استان‌های پرفروش و پرتماشاگر، وضعیت فروش در […]

نگاهی کلی به سینما

عملکرد سینما از ۱۹۷۱ در گیشه ثابت و موفقیت‌آمیز مانده است. در ۲۰۱۸ نیز میزان فروش بلیت به ۱۰۴ میلیارد پوند رسید. پرفروش‌ترین فیلم در ۲۰۱۸، سینمایی انتقام جویان بود که در انگلستان، ۷۰.۸ میلیون پوند درآمد کسب کرد. ۲۵ درصد از گروه سنی ۱۶ تا ۳۴ سال، برای تماشای فیلم انتقام‌جویان به سینما رفتند. […]

گزارشی از سه برنامه‌ی پرمخاطب تلویزیونی

گزارش پیش رو میزان استقبال کاربران تلوبیون، از سه برنامه پر مخاطب تولید شده در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بررسی می‌نماید. این آمار مربوط به رفتار و استقبال کاربران از سه برنامه تلویزیونی «خندوانه »،«دورهمی» و «عصر جدید» است که فصل آخر برنامه‌های دورهمی و خندوانه به عنوان مبنا انتخاب شده‌اند. همه […]

مراسم دیجیتال سینما مدیا

نمودارهای ۲۰۱۸ نشان می‌دهند که سینماهای بریتانیا از ۵۰ سال گذشته تا به این سال، بیشترین مخاطب را  جذب کرده‌اند. سینما با وجود رسانه‌های رقیب، همچنان مخاطبان زیادی دارد. بسیاری از این مخاطبان، ۱۶ تا ۳۴ ساله هستند و کمتر تحت‌تأثیر برندهای مختلف قرار می‌گیرند. سینما در عرصهٔ تبلیغات قدرتمند است و پیش‌بینی می‌شود که […]