سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران سال 1401

سینما بهعنوان یکی از صنایع فرهنگی و خلاق، در تلاقی هنر، فناوری و اقتصاد نشسته است. به همین خاطر برای موفقیت در آن باید نگاهی جامع و چند جانبه داشت. نگاهی که برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و هنری کشور باید این سه ظلع را توامان و بهدرستی نظاره کرده و با توجه به شرایط […]
گزارش مرور جهانی حوزههای دیجیتال در سال 2021

بسیار بعید است که از سال ۲۰۲۰ در کتابهای تاریخ به عنوان سالی خوب یاد شود؛ اما در حوزههای دیجیتال، سال ۲۰۲۰ سال بسیار جالبی بوده است. افراد بسیاری به خاطر سازگاری با چالشهای ویروس کرونا، برای اولین بار به اینترنت متصل شدند. در همین حین کاربران قبلی اینترنت نیز از ابزارهای دیجیتالی جدید استفاده […]
صنعت رسانه و سرگرمی در هند

صنعت رسانه و سرگرمی در هند از رونق زیادی برخوردار است. هندوستان دومین بازار بزرگ تلویزیون و یکی از بزرگترین بازارهای پخش تلویزیونی را دارد. به طوری که بازار تلویزیون این کشور میتواند پذیرای بیش از ۱۰۰ میلیون خانه باشد. همچنین در گزارش مالی سال ۲۰۲۱ دولت هند، انتظار درآمد حاصل از بازار تلویزیون، ۱۳.۸۲ […]
صنعت فیلمسازی هند

هندوستان کشوری چندملیتی است؛ همین تنوع فرهنگ و زبان در این کشور بر روی صنعت سینما هم تاثیر گذاشته است. سینمای هند به عنوان یکی از بزرگترین قطبهای سینمایی جهان به زرق و برق، صحنههای رنگارنگ و لحظههای دراماتیکش شناخته میشود. صنعت فیلمسازی هند به بالیوود و سینمای زبان هندی محدود نمیشود. تنها صنعت بالیوود […]
صنعت سینمای فرانسه

فرانسه به عنوان یکی از مهدهای سینما شناخته میشود. این اعتبار به کمک مراسمها و جشنوارههای فیلم، کارگردانان و بازیگران معروف این کشور به دست آمده است. صنعت سینمای فرانسه سهم قابل توجه و روزافزونی در سینمای جهان دارد. فرانسویها طرفداران پر و پا قرص سینما هستند. به طوری که سینما به بخشی از زندگی […]
وضعیت سینمای ایران

این گزارش رصدی فرهنگی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است و وضعیت کلی سینمای ایران را در ۱۳۹۸ شرح میدهد. بر اساس گزارش تهیه شده، دشواریهای اقتصادی، بلایای طبیعی مانند همهگیری کووید، ناآرامیهای سیاسی و سوگواریهای ملی در این سال سبب تعطیلی کامل سینمای ایران نشدند. این گزارش مشکلات نامبرده را برمیشمارد و میزان […]
نگاهی به وضع سینمای ایران

این پژوهش در شهریور ۱۳۹۶ به مناسبت روز ملی سینما منتشر شد و در آن هشدارهایی را که سینماگران نسبت به وضعیت سینما میدهند، دستهبندی و آسیبشناسی کرده و دلایل آنها را بررسی میکند. پس از آن راهحلهایی را که افراد ارائه دادهاند، برمیشمرد. سه پرسش مهم اساس این پژوهش را تشکیل میدهد؛ ۱. فرصتهای […]
وضعیت تئاتر ایران

در این گزارش وضعیت تئاتر در تهران در ۱۳۹۸ بررسی شده است. کووید ۱۹ و بسته شدن و کمرونقی تئاتر باعث شده تا این گزارش، سال بعد، یعنی ۱۳۹۹ را نیز در بر بگیرد. موضوع اصلی این گزارش تئاتر تهران است و علیرغم علاقهٔ گزارشگر به بررسی تئاتر در سراسر ایران، به دلیل نبود اطلاعات […]
ذائقه سینمایی ایرانیان

سازمان امور سینمایی و سمعیبصری با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پیمایشی ترتیب دادهاند تا ذائقهٔ سینمایی ایرانیها را بسنجند. در این پیمایش ۷/۸۱ درصد از پاسخدهندگان، فیلم میبینند و ۳/۱۸ درصدشان فیلمبین نیستند. در این گزارش پاسخگویان به دو دستهٔ تماشاگر و غیرتماشاگر تقسیم میشوند؛ مبنای این دودستگی هم سؤال «شما چند وقت […]
آشنایی با سیاستگذاری در حوزهٔ هنر

برای سیاستگذاری، قانونگذاری، مدیریت و برنامهریزی در هر حوزهای، باید ابتدا آن بخش را به دقت شناسایی کرد. این گزارش نیز برای شناخت اجمالی و در عین حال درست حوزههای هنر، گردآوری شده است. در این گزارش شاخههای هنر که در بخشهای مختلف سیاستگذاری نام برده شدهاند، معرفی و بررسی میشوند. پس از آن […]