گزارش عملکرد VODها در ایران

در دورهٔ کرونا برخلاف بسیاری از کسب‌وکارها، حوزهٔ رسانه و سرگرمی پیشرفت چشم‌گیری کرد؛ برای مثال میانگین بازدید از فیلیمو، ۶۵ درصد و آپارات، ۲۵ درصد افزایش یافت. فیلیمو، نماوا و روبیکا مهم‌ترین پلتفرم‌های پخش فیلم در ایران هستند و اولین اکران‌های آنلاین در این پلتفرم‌ها اتفاق افتاد. خروج و طلا اولین فیلم‌هایی بودند که […]

سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران

گزارش آماری سینمای ایران در ۱۳۹۸، با نگاهی جزئی‌نگر وضعیت فروش سینما را شرح می‌دهد. در این سالنامه، وضعیت سینمای کل کشور در ۱۳۹۸، عملکرد فیلم‌های ایرانی و خارجی اکران شده و میزان بازدیدکنندگانشان، شرایط فروش فیلم‌های هنر و تجربه، ده فیلم پرفروش ۱۳۹۸، سینماهای پرفروش و پرتماشاگر، استان‌های پرفروش و پرتماشاگر، وضعیت فروش در […]

نگاهی کلی به سینما

عملکرد سینما از ۱۹۷۱ در گیشه ثابت و موفقیت‌آمیز مانده است. در ۲۰۱۸ نیز میزان فروش بلیت به ۱۰۴ میلیارد پوند رسید. پرفروش‌ترین فیلم در ۲۰۱۸، سینمایی انتقام جویان بود که در انگلستان، ۷۰.۸ میلیون پوند درآمد کسب کرد. ۲۵ درصد از گروه سنی ۱۶ تا ۳۴ سال، برای تماشای فیلم انتقام‌جویان به سینما رفتند. […]

گزارشی از سه برنامه‌ی پرمخاطب تلویزیونی

گزارش پیش رو میزان استقبال کاربران تلوبیون، از سه برنامه پر مخاطب تولید شده در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بررسی می‌نماید. این آمار مربوط به رفتار و استقبال کاربران از سه برنامه تلویزیونی «خندوانه »،«دورهمی» و «عصر جدید» است که فصل آخر برنامه‌های دورهمی و خندوانه به عنوان مبنا انتخاب شده‌اند. همه […]

مراسم دیجیتال سینما مدیا

نمودارهای ۲۰۱۸ نشان می‌دهند که سینماهای بریتانیا از ۵۰ سال گذشته تا به این سال، بیشترین مخاطب را  جذب کرده‌اند. سینما با وجود رسانه‌های رقیب، همچنان مخاطبان زیادی دارد. بسیاری از این مخاطبان، ۱۶ تا ۳۴ ساله هستند و کمتر تحت‌تأثیر برندهای مختلف قرار می‌گیرند. سینما در عرصهٔ تبلیغات قدرتمند است و پیش‌بینی می‌شود که […]

چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید در صنعت سینما

این مقاله در سال 1398 توسط معاونت پژوهش‌های اجتماعی ـ فرهنگی در رابطه با سینمای ایران منتشر شده است. سینمای ایران با وجود استعدادی که در سابقۀ تولید و نیروی انسانی آن به‌چشم می‌آید و همچنین با وجود درخشش قابل توجه در جشنواره‌های سینمایی جهان، از حیث اقتصادی و تولیدی چشم‌انداز روشنی ندارد. در سال‌های […]

سالنامه آماری فرهنگ، ورزش و گردشگری

آمارهای ارائه‌شده در این فصل مربوط به برنامه‌های صدا و سیما، مطبوعات، کتاب و کتابخانه‌های عمومی، سینماها، موزه‌ها و بناهای تاریخی، گردشگران واردشده به کشور و زائران اماکن متبرکه در سال 1398 است که به تاریخچه مختصر جمع‌آوری اطلاعات در هر یک از این زمینه‌ها در زیر اشاره می‌شود: تهیه منظم آمار مربوط به برنامه‌های […]

کتاب سال سازمان صداوسیما

کتاب سال سازمان صداوسیما

این گزارش توسط اداره کل آمار و توسعه فناوری اطلاعات برای بررسی عملکرد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1399 منتشر شده است. رسانه ملی در جایگاه بزرگ‌ترین و فراگیرترین رسانه کشور، اقدامات گسترده‌ای برای افزایش مخاطبان و مدیریت صحیح افکار عمومی انجام می‌دهد. هر سال اهم این اقدامات از تولید و پخش برنامه […]

گزارش سالانه فیلیمو آذر 98 تا آذر 99

گزارش سالانه فیلیمو آذر 98 تا آذر 99

اواخر دهه هشتاد بود که در حوزه‌ی وب با قدم‌های کوچکی شروع کردیم؛ بدون هیچ تصویری نسبت به سرعت و شیوه‌ی رشد اینترنت و خدمات آنلاین در جهان و البته ایرن! اما رویاپردازهای خوبی بودیم… «صبا ایده» برای همه‌ی ما چیزی فراتر از محل کار بود: جایی برای کشف کردن، بلندپروازی و جرأت پیدا کردن […]

نمایشگاه کتاب تهران در دوره پساکرونا، حضوری، مجازی یا ترکیبی

نمایشگاه کتاب تهران

در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب همواره اهمیت زیادی داشته است، به‌طوری‌که برخی از کارشناسان حوزۀ فرهنگ آن را مهم‌ترین رویداد فرهنگی چهار دهه اخیر می‌دانند. حضور فعال پدیدآوردندگان و ناشران در کنار حضور میلیونی علاقه‌مندان به کتاب جایگاه ویژه‌ای به این رویداد عظیم فرهنگی داده است. اکنون که در آستانه […]