موسیقی یکی از صنایع فرهنگی است که با زیست روزانه مردم و مخاطبانش پیوند خورده است و بیش از هر صنعت دیگری در میان عامه مردم آشناست. آگاهی و شناخت رفتار مصرفی مخاطبان موسیقی از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از مؤلفههای رفتار مصرفی مخاطبان، مدت زمان مصرف و گوش دادن به موسیقی است. نمودار بالا نشان دهنده مدت زمان مصرف روزانه موسیقی به وسیله مخاطبان ایرانی است. این نمودار زمان گوش دادن آنها به موسیقی را در چهار بازه زمانی تا نیم ساعت، تا یک ساعت، تا دو ساعت و بیش از دو ساعت بر حسب درصد بیان کرده است.
مطابق با نمودار 33درصد از مخاطبان تا یک ساعت در روز موسیقی گوش میدهند که این عدد بیشترین فراوانی را در میان دیگر زمانها دارد. 26.9درصد از مخاطبان روزانه تا نیم ساعت به موسقی گوش داده و -بعد از 33درصدی که روزانه یک ساعت به موسیقی گوش میدهند- در جایگاه دوم قرار دارند. همچنین 22درصد از مخاطبان روزانه دو ساعت به موسیقی گوش داده و 18درصد دیگر نیز بیش از دو ساعت در روز موسیقی گوش میدهند.
بررسی و شناخت مدت زمان گوش دادن مخاطبان به موسیقی دارای اهمیت بوده و میتواند به شناخت بهتر مخاطب و تمایلات و عادات مصرفی او کمک کند.