یکی از شاخصها و سنجههای مهم در مطالعات مربوط به مخاطب و مصرف صنعت سینما، ذائقه مخاطب است. سنجش ذائقه مخاطب به صورت مستقل از رفتار مخاطب در مواجهه با آثار تولید شده بسیار اهمیت داشته، زیرا ذائقه مخاطب از محدودیتها و تصمیمهای آن صنعت متٔأثر نیست و به شکل مستقیم از جواب مخاطبان سینما بهدست میآید. نمودار بالا عوامل تأثیرگذار بر مراجعه افراد به سینما در ایران را بر حسب جنسیت نشان میدهد.
مطابف با نمودار، 6 دلیل و میزان تأثیر هر کدام از آنها به تفکیک جنسیت قابل مشاهده است. 36 درصد از مردان و 28 درصد از زنان تفریح را دلیل رفتنشان به سینما عنوان کردهاند. وقت گذرونی دلیل مراجعه 12 درصد از زنان و 9درصد از مردان به سینما است. علاقه به فیلم و سینما دلیل بعدی است که پاسخ 28درصد از زنان و 22 درصد از مردان بوده است. شرکت در هیجانات دسته جمعی کمترین درصد را در بین دلایل دیگر دارد، به طوری که فقط 2درصد مردان و 9درصد زنان آنرا انتخاب کردهاند. 13 درصد مردان و 5درصد زنان نیز کسب اطلاعات جدید را دلیل رفتن خود به سینما بیان کردهاند. همچنین دور شدن از تنشهای روزمره دلیل 26درصد از زنان و 11درصد از مردان برای رفتن به سینما است.
بهطور کلی تفریح دلیل اصلی است که مردان به سینما میروند، همچنین دور شدن از تنشهای روزمره و علاقه به فیلم و سینما در کنار تفریح دلایل اصلی زنان برای رفتن به سینما هستند.