سبک‌های موسیقی مورد علاقه مخاطبان ایرانی-1400

سبک‌های موسیقی مورد علاقه مخاطبان ایرانی-1400

سبک‌های موسیقی مورد علاقه مخاطبان ایرانی-1400

یکی از عوامل مهم و تشکیل‌دهنده ارزیابی صنایع فرهنگی -از جمله صنعت موسیقی- مقوله مخاطب و مصرف است. شناسایی و بررسی علاقه‌های مخاطب در وهله اول مایه جلب رضایت و استمرار یا افزایش مصرف او و در وهله بعدی باعث بهبود حیات آن محصول و صنعت است. نمودار بالا سبک‌های موسیقی مورد علاقه مخاطبان ایرانی را بر اساس دو اولویت انتخابی آن‌ها نشان می‌دهد. دسته‌بندی‌های گوناگونی از سبک‌های موسیقی وجود دارد ولی با توجه به این‌که جامعه آماری مخاطبان ایرانی هستند، در اینجا سبک‌های موسیقی شامل سنتی، راک و رپ، کلاسیک خارجی، پاپ خارجی، دعا، نوحه، مداحی و عزادارای، راک و رپ ایرانی، محلی و پاپ ایرانی است.

طبق نمودار، 46.2درصد از مخاطبان سبک سنتی را سبک اول مورد علاقه خود و 0.7درصد از آن‌ها این سبک را اولویت دوم خود بیان کرده‌اند. سبک پاپ ایرانی اولویت اول 37درصد از مخاطبان و اولویت دوم 34.2درصد از آن‌ها بوده است. 9.6درصد از مخاطبان سبک موسیقی محلی را اولویت اولشان برای گوش دادن و 33.7درصد نیز آن‌را اولویت دوم خود عنوان کرده‌اند. سبک راک و رپ ایرانی اولویت اول 3.9درصد و اولویت دوم 12.7درصد مخاطبان است. همچنین سبک دعا، نوحه، مداحی و عزادارای اولویت اول 1.8درصد مخاطبان و اولویت دوم 7.5درصد آن‌ها، سبک پاپ خارجی اولویت اول 0.4درصد و اولویت دوم 5.1درصد مخاطبان، سبک کلاسیک خارجی اولویت اول .8درصد و اولویت دوم 3.8درصد مخاطبان و سبک راک و رپ خارجی اولویت اول 0.3درصد و اولویت دوم 2.2درصد مخاطبان برای شنیدن موسیقی هستند.

منبع آمار
پژوهشکاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
محدوده آماردهی
ایران

رفرنس دهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پردرآمدترین کشورها از صنعت موسیقی-2018

بازار صنعت موسیقی از بازارهای بزرگ و پویای صنایع خلاق و فرهنگ‌بنیان است که توزیع درآمدی آن در میان کشورهای دنیا همواره مورد سؤال بوده است. نمودار ب...

تعداد شاغلان و میزان درآمد انواع کسب و کارهای صنعت موسیقی در دنیا-2021

یکی از مؤلفه‌های کلیدی در صنایع خلاق و فرهنگی مانند موسیقی وضعیت اشتغال در آن صنعت است که معمولاً با دو متغیر تعداد افراد شاغل و میزان درآمد آن‌ها ...

سهم عوامل برگزاری کنسرت از درآمد کنسرت در دنیا-2021

کنسرت‌ یکی از راه‌های درآمدزایی صنعت موسیقی در دنیاست که بر سایر حوزه‌های درآمدزایی موسیقی مانند فروش آلبوم و بازاریابی و تبلیغات نیز اثر دارد. نمو...

سهم عوامل برگزاری کنسرت از درآمد کنسرت در ایران-1400

کنسرت یکی از اصلی‌ترین راه‌های درآمدزایی خوانندگان در ایران است. در برگزاری کنسرت‌ها در ایران گروه‌های مختلفی دخیل هستند و درآمد حاصل از کنسرت میان...