با پیدایش رسانههای مبتنی بر اینترنت صنایع و حوزههای مختلفی که کمتر مورد استقبال رسانههای جمعی واقع میشدند در این محیط فرصت فعالیت و نمایش پیدا کردند. یکی از ویژگیهای بارز اینستاگرام امکان غوطهوری و درگیریسازی بالای کاربر در آن است. درگیری کاربر شاخصی است که از طریق سنجش میزان تعامل کاربر با سرویس ارائه شده اندازهگیری میشود و منظور از آن در اینجا میزان درگیری کاربران با صفحههای اینستاگرام و تعداد لایکها و کامنتهای این صفحات توسط آنهاست. نمودار بالا دَه صفحه انستاگرام حوزه صنایع دستی با بیشترین نرخ درگیری در ایران را نشان میدهد.
طبق نمودار صفحه _.windgirl._ با نرخ درگیری 47 بیشترین ترخ درگیری را در میان صفحههای اینستاگرام حوزه صنایع دستی در ایران داراست. صفحات handmade_hanar و naghsh_jahan__gallery به تزتیب با نرخ درگیری 30 و 13 در ردههای دوم و سوم قرار دارند. به علاوه صفحههای اینستاگرامی pateh.armaghan با نرخ درگیری 12، raha_gallery_art با نرخ درگیری 8، navidakradi.silkcarpet با نرخ درگیری 7، isfahan_cthh با نرخ درگیری 6، gallerysalam با نرخ درگیری 5 و avagly و esahar.ir و mahsa.artcollection با نرخ درگیری 4 به ترتیب در ردههای بعدی هستند.
رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام با توجه به حضور پرشمار کاربران ایرانی وسیلهای برای ترویج و گفتمانسازی درباره صنایع دستی هستند و صفحات اینستاگرامی با نرخ درگیری بالا میتوانند در فضای صنایع دستی تأثیرگذار باشند.