نمودار فوق فروش داخلی صنایع دستی از ۱۳۹۴ تا 1400 در ایران را نشان میدهد. صنایع دستی برای هر کشوری از اهمیت ویژهای دارد چرا که جدا از اینکه صنایع دستی شناسنامه یک کشور تلقی میشود، صنایع دستی میتواند نقشی پررنگ در اقتصاد کشور و ارز آوری به آن بازی بکند. صنایع دستی ایران نیز به عنوان نماد و تبلور فرهنگ غنی این سرزمین از دیرباز شهرتی جهانی داشته است. خمیر مایه اصلی آثاری که به دست هنرمندان خلاق و سختکوش ایرانی پدید آمده از عمق تاریخ کهن این مرز و بوم نشات گرفته است. به عبارت دیگر در دنیای امروز صنایع فرهنگی هم از نظر ایجاد اشتغال پایدار و هم از حیث گردش اقتصادی و مباحث مربوط به گفتمان سازی و تبلیغات فرهنگی، مورد توجه بسیاری از کشورها است. استمرار این فعالیتها و حرکت به سوی توسعه پایدار کسب و کار در این حوزهها، به مطالعات تخصصی و پژوهش نیاز مبرم دارد.
فروش صنایع دستی از سال 1394 تا 1397 رشد بسیار خوبی داشته و تقریبا 70 درصد فروشش بیشتر شده است. هر چند در سالهای بعد فروش صنایع دستی کاهش پیدا کرده است. هر چند با وجود همهگیری کرونا و ممنوعیت سفر و رفت و آمدها، فروش صنایع دستی در سال 1400 آنچنان کاهش پیدا نکرده است که میتواند نقطهی قوتی برای آن باشد.