پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج دوم)

یکی از دشواری‌های سیاست‌گذاری در عرصهٔ فرهنگ، کمبود اطلاعات و داده‌های دقیق از فعالیت‌های فرهنگی است. اولین ایدهٔ جمع‌آوری اطلاعات و آمار از فعالیت‌های فرهنگی در ۱۳۷۴ مطرح شد. اطلاعات زمانی برای سیاست‌گذاری سودمند هستند که به کلان‌شهرها یا چند شهر اصلی محدود نشوند، فراگیر باشند و با روشی مطمئن گردآوری شوند تا بتوانند تصویری […]

پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج اول)

این نوشته گزارشی از فعالیت و مصرف کالای فرهنگی خانوار در ۲۸ کلان‌شهر و شهرهای مهم ایران در ۱۳۸۱ است. در این گزارش، پیش از مطالعهٔ نتایج پیمایش، ابتدا تعریفی دقیق از پدیده‌های فرهنگی مانند اوقات فراغت، تقاضای فرهنگی و فعالیت‌های تفریحی ارائه می‌شود. ویژگی‌های فردی و خانوادگی نمونه‌های پیمایش، اولین متغیری است که بررسی […]

وضعیت سینمای ایران

این گزارش رصدی فرهنگی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است و وضعیت کلی سینمای ایران را در ۱۳۹۸ شرح می‌دهد. بر اساس گزارش تهیه شده، دشواری‌های اقتصادی، بلایای طبیعی مانند همه‌گیری کووید، ناآرامی‌های سیاسی و سوگواری‌های ملی در این سال سبب تعطیلی کامل سینمای ایران نشدند. این گزارش مشکلات نام‌برده را برمی‌شمارد و میزان […]

سیاست‌های موسیقی در ایران

  در این گزارش ابتدا وضعیت موجود موسیقی تبیین و سپس دو رویداد مهم موسیقی کشور در ۱۳۹۸ شرح داده‌ شده است: قانون‌های مالیات‌گیری از اجراهای صحنه‌ای و ماجرای ساسان حیدری و مدارس. این دو رویداد، مهم‌ و نشانهٔ وضعیت موسیقی کشور از نظر اقتصادی، فرهنگی و نشان‌دهندهٔ شرایط سیاست‌گذاری موسیقی کشور هستند. این گزارش […]