نقشه وضعیت کتاب

گزارش نقشۀ وضعیت

نقشه وضعیت کتاب

سال انتشار :

نقشه وضعیت کتاب

گردآوری شده توسط

گردآوری شده توسط

نمافر

صنعت کتاب، از صنایع قدیمی و بنیادین است و توسعه در آن نه تنها  از نظر مالی دستاورد و منافع دارد بلکه اثر مستقیمی بر رشد نگرش و افزایش بلوغ فکری افراد جامعه دارد. این صنعت در دنیا بازار شایان توجهی دارد. مثلاً در ایالات متحده سالانه 200 میلیون کتاب چاپ می‌شود و در 2019 فروش جهانی این صنعت 112 میلیارد دلار بود. همچنین ورود تکنولوژی و مفاهیم نوین به این صنعت باعث شده است در سالیان اخیر تغییرات چشم‌گیری در این صنعت در مقیاس جهانی رخ دهد.کتاب الکترونیک 14 میلیارد از 112 میلیارد دلار فروش کتاب 2019 را به خود اختصاص داده است که سهمی در حدود 13 درصد است. برای صنعت کتاب پیش‌بینی شده تا 2025  به رشد فروش سالانه با میانگین 1.3 درصد به صورت چاپ فیزیکی در مقیاس جهانی خواهدرسید. این درحالی است که برای این صنعت رشد سالانه با میانگین 3.1 درصد به صورت دیجیتال فرض می‌شود.

فرصت‌ها و تهدیدهایی برای این صنعت درکشور وجوددارد که با توجه به شرایط جهانی  می‌شود درکشان کرد و برایشان برنامه‌ریزی کردت. مثال: از مفهوم خودانتشاری در جهان بسیار استقبال شده و با سرعت زیاد در حال گسترش است. در این زمینه شرکت‌های بزرگی مانند آمازون سرمایه‌گذاری کرده‌اند و  حمایتی برای انتشار آثار را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. در ایران  خود‌انتشاری ممکن است اما به دلیل نبود راه‌های مشخص برای ارائه‌ی خدماتی مانند ویراستاری، چاپ، تبلیغات، پخش و توزیع، به افرادی که می‌خواهند از این مسیر آثارشان را منتشر کنند، از خودانتشاری استقبالی نشده است. با توجه به افزایش استفاده از این نوع در جهان می‌توان دریافت که این حوزه فرصتی ارزشمند برای فعالین این صنعت است.

در این مستند می‌خواهیم با رویکردی داده محور، صنعت کتاب را درکشور بررسی کنیم. قصد داریم شرایط کنونی این صنعت و شرایط موجود در جهان را مقایسه کرده و جایگاه صنعت کتاب را در کشورمان درک کنیم بعد از آن به وارسی پدیده‌های جدید، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در صنعت کتاب بپردازیم.

مسائل کتاب

نقشه مسائل صنعت کتاب در ایران

صنعت کتاب یکی از بخش‌های حیاتی فرهنگی و اجتماعی کشور ایران محسوب می‌شود که دارای قدمت بسیار زیادی است. این صنعت با گذشته طولانی و تجربه بی‌پایان خو...

داده‌نما وضعیت کتاب در فضای مجازی

مطالعـه و کتابخوانـی از جملـه فعالیت‌هـای فرهنگـی مهمـی هسـتند کـه در زمینه‌هـای گوناگـون از جملـه افزایـش دانـش، تقویـت حافظـه، تنـوع دیدگاه‌هـا و...