در گزارش “وضعیت هزینهکرد فرهنگی خانوار” که بر اساس دادههای منتشرشده از مرکز آمار ایران تهیه شده است؛ میتوانید به هزینه های فرهنگی ایرانیان از سال 1396 تا 1400 دسترسی داشته باشید.
گزارش حاضر با هدف تحلیل مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی در این پنج سال تدوین شده است. مصرف فرهنگی مجموعه هزینههایی است که خانوارها برای خرید یا استفاده از محصولات و خدمات فرهنگی صرف کردهاند. طبق تعریف این پژوهش، مصرف فرهنگی طیف گستردهای را در برگرفته و در ده دستهی ملزومات هنری، کتاب، مطبوعات، نوشتافزار، ملزومات صوت و تصویر، گردشگری، ورزش و تفریح، بازی و سرگرمی، هزینههای مذهبی و پوشاک دستهبندی میشود.
مصرف فرهنگی خانوار در این گزارش در سطوح خرد و کلان بررسی شده است. در سطح کلان به سهم هزینهی فرهنگی استانهای مختلف اشاره شده است. در این بخش مشخص شده که کدام شهرها بیشتر و کمترین میزان مصرف فرهنگی را داشتند. همچنین میتوانید نمودارهایی را مشاهده کنید که نشان میدهد دهکهای مختلف درآمدی در طی 5 سال اخیر چه میزان بابت مصرف فرهنگی خود خرج کردند.
در بخش خرد میتوانید به آمار مربوط به هزینههای فرهنگی خانوارهای شهری و روستایی دسترسی داشته باشید. همچنین در این قسمت، میزان مصرف فرهنگی خانوارها بر اساس وضعیت شغلی، نوع شغل و محل کار سرپرست خانوار آمده است. در نهایت هزینههای فرهنگی بر اساس نوع مالکیت محل سکونت و تعداد اعضای خانوار نیز مشخص شده است.