چشماندازها و چالشهای پذیرش هوش مصنوعی در صنعت هتلداری

هوش مصنوعی اکنون محبوبترین دوران خود را سپری میکند. بسیاری از افراد و سازمانها یا شروع به استفاده از هوش مصنوعی در فعالیتهایشان کردهاند و یا تمایل دارند که از آن استفاده کنند. صنعت گردشگری و هتلداری نیز روند مشابهی را طی میکند. در حال حاضر هوش مصنوعی به عنصری کلیدی در برآورده کردن برخی […]
صنایع خلاق بهعنوان عاملی در توسعه اقتصاد کشورهایی با اقتصاد در حال گذار

در سالهای اخیر نیاز به بررسی فرصتها و چشماندازهای صنایع خلاق در کشورهایی با اقتصادهای در حال گذار، رشد زیادی داشته است. علت اصلی این اتفاق کمبود مدلهای اقتصادی این کشورها است که تبعاتی مانند: کاهش شاخصهای اقتصادی این کشورها در مقایسه با شاخصهای کشورهای توسعه یافته و کاهش نرخ توسعه اقتصادی را به دنبال […]
مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1400

عرصه فرهنگ، امروزه بیش از پیش به شکل مستقل یا بینرشتهای، مورد پژوهشهای روشمند دانشگاهی قرار میگیرد. شناخت فرهنگ در دوران ما که دوران چالش فرهنگ سنتی و فرهنگ مدرن است، برای حل مسائل و گرههای آن ضرورت پیدا کرده است. از همین رو دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی مختلف میکوشند با تولید پایاننامه […]
آمارهای صنعت کتاب در لهستان

صنعت کتاب در لهستان سالهای اخیر افت کردهاست. با این حال بخشهای خاصی از این صنعت در حال شکوفایی است. به عنوان مثال، درآمد حاصل از فروش و انتشار کتابها در حال کاهش است و انتظار میرود در آینده نیز همین روند را طی کند. علاوه بر این، از محبوبیت کتابفروشیها و کتابخانهها نیز به […]
کتابخانهٔ اسباببازی

کتابخانهٔ اسباببازی: نگاهی به تجارب جهانی و پیشنهادی برای راهاندازی کتابخانهٔ ملی اسباببازی در ایران کتابخانهٔ اسباببازی نخستین مقالهٔ پژوهشی است که در ایران با هدف معرفی کتابخانههای اسباببازی جهان نگارش شد. بررسی اهداف، بودجه، اندازهٔ مجموعه، خدمات، فعالیتها، انواع مواد، روش ساماندهی، قوانین و مقررات و ساختارهای این نهاد در این پژوهش گنجانده شده […]
اقتصاد خلاق ۲۰۳۰

این سند را موسسهٔ بانک توسعهٔ آسیا در ۲۰۲۲ دربارهٔ موضوع اقتصاد خلاق ۲۰۳۰ منتشر کرده است. پیش از همهگیری کرونا به نظر میرسید که اقتصاد خلاق تا ۲۰۳۰ بیش از ۱۰درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص میدهد. اما با شروع همهگیری، مؤسسات خرد، کوچک، متوسط و کارگران غیررسمی که اقتصاد خلاق […]
ایجاد اشتغال صنعت گردشگری با رویکرد پویایی سیستمها

گردشگری یکی از عوامل مهم پویایی اقتصادی است؛ اگرچه شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر کشور با دیگری متفاوت است، بسیاری از کشورها گردشگری را صنعتی مهم، اشتغالزا، پردرآمد و توسعهگر میدانند. از این رو برای پیشرفت در گسترش صنعت گردشگری در کشور خود، از هر تلاشی فروگذار نیستند. بر اساس آمار، ایران از نظر سرمایهگذاری […]
تحلیل وضعیت صنعت بازیهای ایرانی تلفن همراه برای رقابت در بازارهای جهانی

تا به امروز، بازیهای موبایلی در زمینهٔ اقتصادی و محبوبیت میان مردم، رشد چشمگیری داشتهاند. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۵۰ میلیون امریکایی مصرفکنندهٔ بازیهای ویدئویی بودند و حداقل یکی از اعضای ۶۵٪ خانوادههای امریکایی دستکم هفتهای بیش از ۳ ساعت درگیر بازیهای ویدئویی است. از آنجا که تولید صنایع فرهنگی در تمام کشورها تنها […]
حذف نژادپرستی و شکاف نژادی در صنعت بازیهای ویدئویی

الیزابت هاکنی ۲۰۱۸ صنعت بازیهای ویدئویی مملو از خلاقیت و در بسیاری از زمینهها برتر است؛ اما ضعفهایی هم دارد. یکی از کمبودهایی که در این صنعت احساس میشود، توجه نکردن به اقلیتها در بازیها است. کمپانیهایی مانند سونی و شرکتهای کوچک بازیسازی در توجه نکردن به اقلیتها، به یکدیگر شباهت دارند. فعالیت در […]
چالشها و راهکارهای رونق تولید در صنعت سینما

این مقاله در سال ۱۳۹۸ توسط معاونت پژوهشهای اجتماعی ـ فرهنگی در رابطه با سینمای ایران منتشر شده است. سینمای ایران با وجود استعدادی که در سابقۀ تولید و نیروی انسانی آن بهچشم میآید و همچنین با وجود درخشش قابل توجه در جشنوارههای سینمایی جهان، از حیث اقتصادی و تولیدی چشمانداز روشنی ندارد. در سالهای […]