پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج سوم)

گزارش موجود سومین پیمایش از مصرف کالای فرهنگی در میان ایرانیان است که وظیفهٔ اجرای آن برعهدهٔ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بود. این پیمایش در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ در تمام استان‌های ایران اجرا شد و مانند پیمایش اول این مجموعه تنها محدود به ۲۸ کلان شهر و مرکز استان نبود. به‌مانند گزارش‌های قبل […]

صنعت گردشگری در دوران کرونا

رادار۳۶۱ یک موتور جست‌وجوگر است که برای شما دیدن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را آسان می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید عکس هر هتل و نظرات بقیه راجع‌به آن‌جا را ببینید و قیمت اقامتگاه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. گزارش پیش رو را تیم رادار361 با استفاده از منابع، اطلاعات و داده‌های موجود در این سایت، از […]

پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج دوم)

یکی از دشواری‌های سیاست‌گذاری در عرصهٔ فرهنگ، کمبود اطلاعات و داده‌های دقیق از فعالیت‌های فرهنگی است. اولین ایدهٔ جمع‌آوری اطلاعات و آمار از فعالیت‌های فرهنگی در ۱۳۷۴ مطرح شد. اطلاعات زمانی برای سیاست‌گذاری سودمند هستند که به کلان‌شهرها یا چند شهر اصلی محدود نشوند، فراگیر باشند و با روشی مطمئن گردآوری شوند تا بتوانند تصویری […]

پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج اول)

این نوشته گزارشی از فعالیت و مصرف کالای فرهنگی خانوار در ۲۸ کلان‌شهر و شهرهای مهم ایران در ۱۳۸۱ است. در این گزارش، پیش از مطالعهٔ نتایج پیمایش، ابتدا تعریفی دقیق از پدیده‌های فرهنگی مانند اوقات فراغت، تقاضای فرهنگی و فعالیت‌های تفریحی ارائه می‌شود. ویژگی‌های فردی و خانوادگی نمونه‌های پیمایش، اولین متغیری است که بررسی […]

داستان فیدیبو در سال 1399

این گزارش در تیر ۱۴۰۰ منتشر شد. فیدیبو در این گزارش داستان خود را در ۱۳۹۹ شرح می‌دهد. ابتدا تاریخچه‌ای کوتاه از عملکرد خود از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ ارائه می‌کند، سپس به شرح محصولات اختصاصی خود مانند فیدیبوک و فیدی پلاس می‌پردازد. در فهرست این گزارش، محبوبیت کتاب‌ها بر اساس هر فصل است. کتاب‌های صوتی […]

ایجاد اشتغال صنعت گردشگری با رویکرد پویایی سیستم‌ها

گردشگری یکی از عوامل مهم پویایی اقتصادی است؛ اگرچه شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر کشور با دیگری متفاوت است، بسیاری از کشورها گردشگری را صنعتی مهم، اشتغال‌زا، پردرآمد و توسعه‌گر می‌دانند. از این رو برای پیشرفت در گسترش صنعت گردشگری در کشور خود، از هر تلاشی فروگذار نیستند. بر اساس آمار، ایران از نظر سرمایه‌گذاری […]

تحلیل وضعیت صنعت بازی‌های ایرانی تلفن همراه برای رقابت در بازارهای جهانی

تا به امروز، بازی‌های موبایلی در زمینهٔ اقتصادی و محبوبیت میان مردم، رشد چشم‌گیری داشته‌اند. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۵۰ میلیون امریکایی مصرف‌کنندهٔ بازی‌های ویدئویی بودند و حداقل یکی از اعضای ۶۵٪ خانواده‌های امریکایی دست‌کم هفته‌ای بیش از ۳ ساعت درگیر بازی‌های ویدئویی است. از آن‌جا که تولید صنایع فرهنگی در تمام کشور‌ها تنها […]

وضعیت سینمای ایران

این گزارش رصدی فرهنگی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است و وضعیت کلی سینمای ایران را در ۱۳۹۸ شرح می‌دهد. بر اساس گزارش تهیه شده، دشواری‌های اقتصادی، بلایای طبیعی مانند همه‌گیری کووید، ناآرامی‌های سیاسی و سوگواری‌های ملی در این سال سبب تعطیلی کامل سینمای ایران نشدند. این گزارش مشکلات نام‌برده را برمی‌شمارد و میزان […]

سیاست‌های موسیقی در ایران

  در این گزارش ابتدا وضعیت موجود موسیقی تبیین و سپس دو رویداد مهم موسیقی کشور در ۱۳۹۸ شرح داده‌ شده است: قانون‌های مالیات‌گیری از اجراهای صحنه‌ای و ماجرای ساسان حیدری و مدارس. این دو رویداد، مهم‌ و نشانهٔ وضعیت موسیقی کشور از نظر اقتصادی، فرهنگی و نشان‌دهندهٔ شرایط سیاست‌گذاری موسیقی کشور هستند. این گزارش […]