موج سوم پیمایش سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران با محوریت حضور مردم در سینما و تئاتر در ۱۳۹۸ منتشر شد. برگزارکنندهٔ آن نیز پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بود. در این پیمایش مشخص شد که ۲۲/۳درصد ایرانیها به سینما میروند که ۲۷درصدشان یکبار در سال، ۲۷/۹درصد دوبار در سال و ۴۵/۱درصد بیش از دوبار در سال در سینما فیلم میبینند. ۷۷/۷درصد از پاسخدهندگان به این پیمایش نیز به سینما نمیروند.
در این پیمایش ۱۵۶۰۶ نفر ۱۵سال به بالا و از ۳۱ استان شرکت کردهاند. با توجه به پاسخها، سطح تحصیلات، منزلت شغلی، پایگاه اقتصادی و میزان سن، تأثیر مهمی بر حضور مردم در سینما دارد. فیلمهای خانوادگی و فیلمهای اجتماعی دو دستهٔ محبوب مخاطبان سینما در این پیمایشاند.
آلمانیها پنجبرابر ایرانیها به سینما میروند. بر اساس استانداردهای جهانی، بهازای هر دههزار نفر، باید یک سالن سینما وجود داشته باشد. در حال حاضر در ایران ۶۳۱ سالن سینما هست؛ یعنی بهازای هر ۱۳۵هزار نفر، یک سالن سینما وجود دارد که ۵/۱۳برابر شاخص استانداردهای جهانی است. تعداد سالنهای سینمایی در آلمان ۷برابر ایران است.
سینمای ایران در ۱۳۹۸ بیش از ۳۰۰میلیارد درآمد کسب کرد. بر اساس برنامهریزیهای مسئولین، هدف در ۱۳۹۹، فروش۵۰۰میلیارد تومانی بود. سینماهای تازهتأسیس، اکرانهای متعدد و افزایش تولید فیلم از برنامههایی بودند که تحقق این مهم را هموار میکردند. اما ورود کرونا به ایران، تمام این برنامهریزیها را بههم ریخت. در این سال تنها ۱۵۹هزار و ۲۰۰نفر به سینما رفتند که فروشی کمتر از ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان را برای سینمای ایران رقم خورد.