رقابت ماهواره، صداوسیما و VODها

رقابت ماهواره، صداوسیما و VODها

تاریخ انتشار :

توضیح اطلاع‌نگاشت

به نظر شما چند درصد ایرانیان اهل تماشای تلویزیون‌اند؟ صداوسیمای جمهوری اسلامی پرطرفدارتر است یا شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از مرزهای ایران؟ مردان بیشتر تلویزیون می‌بینند یا زنان؟ آیا سطح تحصیلات بر تماشای تلویزیون اثرگذار است؟ پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صداوسیما کدام‌اند؟ وضعیت پلتفرم‌هایی مانند فیلمیو چگونه است؟ 

طبق آمار، ۸/۴۵درصد مردم ایران، صداوسیما را به سایر رسانه‌ها ترجیح می‌دهند. تقریباً از هر 10 ایرانی، 3نفر معتقد است صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس میکند. ۵۲درصد زنان ایرانی تلویزیون تماشا می‌کنند و جمعیت غالب مخاطبان برنامه‌های صداوسیما را تشکیل می‌دهند. 

آمار تماشای تلویزیون جوانان متفاوت است. ۶/۲۴درصد 18 تا 29ساله‌ها به تماشای تلویزیون می‌پردازند و کم‌جمعیت‌ترین گروه مخاطبان‌اند. ۳/۴۶درصد 30 تا 49ساله‌ها و ۶/۶۹درصد افراد بالای ۵۰سال، صداوسیمای جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند. این آمار نشان‌دهندهٔ علاقهٔ بیشتر میان‌سالان به تماشای تلویزیون، نسبت به جوانان است.

میزان تحصیلات متغیر تأثیرگذاری بر نتیجهٔ این آمار بود. بر اساس آمارها، هر چه افراد از تحصیلات بیشتری برخوردار باشند، احتمال اینکه صداوسیما را به‌عنوان رسانهٔ اصلی برگزینند، کمتر بود. 

طبق این آمار، اخبار با ۱/۵۵درصد، فیلم و سریال با ۸/۱۵درصد و برنامه‌های ورزشی با ۶/۱۴درصد، به‌ترتیب در صدر جدول جذب مخاطبان صداوسیما قرار دارند.

آمار موجود در مقایسه با آماری که فیلیمو با نظرسنجی از کاربرانش در مرداد ۱۴۰۰ به دست آورد جالب‌توجه است. طبق نظرسنجی فیلیمو، افراد پیش از عضویت در این پلتفرم، به‌طور میانگین حدود ۸ساعت در هفته، شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا می‌کردند. این میزان بعد از عضویت در فیلیمو کاهش یافت و به ۶/۴ساعت در هفته رسید. حدود ۸درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که تا پیش از عضویت در فیلیمو، ماهواره تماشا می‌کردند پس از عضویت، فیلیمو جای ماهواره را گرفته است. نتیجه اینکه دنبال‌کنندگان شبکه‌های ماهواره‌ای با آمدن فیلیمو میزان زمانی را که در این شبکه‌ها صرف می‌کنند، کاهش داده‌‌اند. 

با توجه به نتایج بالا، صداوسیما با بازبینی در جدول برنامه‌های خود و افزایش تنوع در آن‌ها، می‌تواند مخاطبان را بار دیگر جذب کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آمارهای مرتبط با این دسته بندی

فاصله نگاه مخاطبان از داوران جشنواره فجر

    🔻به جز دو سال اخیر، جشنواره‌ی فجر هر سال بین جوایز خود گزینه‌ای به نام «سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم» داشت. این جایزه‌ که با...
روند پذیرش دانشجو در رشته‌های صنایع فرهنگی

روند پذیرش دانشجو در رشته‌های صنایع فرهنگی

فضای رشته‌های صنایع فرهنگی در ایران سوت و کور است. تعداد کسانی که این رشته‌ها را برای ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی انتخاب می‌کنند هیچگاه زیاد نبو...
مقایسه میزان تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی

مدارس و دانش‌آموزان دولتی و غیردولتی در آینه آمار

دولتی یا غیرانتفاعی؟ این سؤالی است که خیلی از خانواده‌ها ابتدای هر مقطع تحصیلی فرزندشان از خود می‌پرسند. هزینه مدارس غیردولتی در موارد بسیاری گزاف ...
یافته‌های تحلیل توییت‌ها درباره بلیط اربعین

یافته‌های تحلیل توییت‌ها درباره بلیط اربعین

از کمبود تا گرانفروشی اربعین حسینی سالانه بیش از 21 میلیون نفر را از سراسر جهان به سوی کربلا جذب می‌کند که این میزان مشارکت، آن را به سومین اجتماع ...