نمایی از وضعیت پژوهش در صنایع فرهنگی

نمایی از وضعیت پژوهش در صنایع فرهنگی

تاریخ انتشار :

توضیح اطلاع‌نگاشت

پژوهش با صنعت رابطه مستقیم دارد. هرچه صنعت بالغ‌تر، پژوهش‌های حول آن بیشتر و هرچه پژوهش درباره یک صنعت بیشتر، آن صنعت پیشروتر است.

در ایران حوزه کتاب، سهم بیشتری از پژوهش‌های مرتبط با صنایع فرهنگی دارد. شاید چون کتاب صنعتی است که خودش نیز با مسائل علمی و پژوهشی همبستگی زیادی دارد. دیگر اینکه کتاب در ایران صنعتی دیرپاست. اما همه حوزه‌های صنایع فرهنگی به پژوهش نیاز دارند. مثل سینما که گستره وسیعی از مسائل تکنیکی و محتوایی را پوشش می‌دهد.

حوزه سینما با ۳۱  هزار و ۶۰۰ عنوان مقاله چاپ‌شده، جایگاه نخست را در صنایع فرهنگی از حیث پژوهش‌های خارجی داراست. این حوزه در پژوهش‌های داخلی با ۷۹۸ عنوان مقاله یعنی حدود ۳۹ برابر کمتر از پژوهش های خارجی در جایگاه سوم ایستاده است.

با این حال در سال ۲۰۲۱ وضعیت جهانی پژوهش در حوزه سینما با افول شدیدی مواجه می‌شود. شاید به این دلیل که همه‌گیری کرونا، صنعت سینما را تقریبا تعطیل کرد.

  • حوزه بازی ویدئویی نیز در ایران پس از تجربه بیشترین پژوهش در سال ۱۳۹۸، در دو سال اخیر با روند کاهشی مواجه بوده است. همچنین حوزه سینما که اوج مقالات خود را در سال ۱۳۹۸ تجربه کرده، بعد از آن با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آمارهای مرتبط با این دسته بندی

بودجه فرهنگی ۱۴۰۲ به تفکیک موضوعی

  برای کشف سهم دقیق فرهنگ از بودجه‌ی کشور یکی از اولین قدم‌ها آن است که ابتدا حوزه‌های زیرمجموعه‌ی فرهنگ را به دقت شناسایی کنیم. در قانون بودج...

این زنان کارآفرین

زیست‌بوم استارتاپی ایران با زنان بیگانه نیست؛ حتی در سطح مدیران و بنیان‌گذارن. خصیصه استارتاپ نیز همین است که برای راه‌اندازه و فعالیت در آن بیشتر ...
رتبه ایران در شاخص‌های جهانی صنایع خلاق

رتبه ایران در شاخص‌های جهانی صنایع خلاق

طی ۱۰ سال گذشته رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی نوسانات زیادی داشته و از رتبه ۱۱۳ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۶۲ در سال ۲۰۲۳ رسیده است. ایران در شاخص دارای...