ایرانیها در سال ۹۸ به فیلم کمدی بسیار بیشتر از سایر فیلمها روی خوش نشان دادند. فیلمهای کمدی در این سال بیش از ۱۲ میلیون بازدیدکننده داشت که نزدیک به نیمی از مخاطبان سینما در ایران است. فیلمهای اجتماعی با نزدیک به ۹ میلیون تماشاچی در رده بعدی قرار گرفتهاند.
فیلمسازان در ایران در ژانرهای مختلفی فعالیت میکنند اما بیشتر ترجیح میدهند فیلم کمدی، اجتماعی و خانوادگی بسازند. فیلمسازی در ایران به نوعی در یک چرخه افتاده است. مخاطبان فیلمهای کمدی را بیشتر میبینند پس فیلمسازها فیلمهای کمدی بیشتر میسازند و در نبود فیلمهای دیگر، مخاطبان بیشتر و بیشتر فیلمهای کمدی را تماشا میکنند و این چرخه ادامه دارد. در آخرین سال غیرکرونایی کشور، آثار شاخص مطرب، رحمان ۱۴۰۰ و چهار انگشت در ژانر کمدی اکران شدند. این فیلمها در مجموع بیش از ۷۰ میلیارد تومان در گیشه فروختند.
سینمای ایران در سالهای اخیر بسیار کم سراغ فیلمهای هیجانانگیز و اکشن رفته است. امکانات کم، بیتجربگی، نبود بازیگران متبحر و دیگر عوامل دست به دست هم داده است تا این ژانر در کشور مظلوم باشد. ناگفته نماند در فیلمهای اندکی هم که در ژانرهای اکشن و هیجانانگیز ساخته میشود معمولاً فقط چند صحنه تعقیب و گریز یا زد و خورد جزیی وجود دارد. فیلمهای با موضوع دفاع مقدس اغلب حجم بیشتری محتوای هیجان انگیز دارند؛ مثلاً فیلم «تنگه ابوقریب» سراسر صحنههای جنگی در خود جای داده است.
دیگر آمارهای جذاب درباره سینما را در بخش سینمای نمافر دنبال کنید.