طی ۱۰ سال گذشته رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی نوسانات زیادی داشته و از رتبه ۱۱۳ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۶۲ در سال ۲۰۲۳ رسیده است.
ایران در شاخص داراییهای نامشهود که شامل مؤلفههایی چون برند، علائم تجاری و طراحی صنعتی است، در سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۳ را کسب کرده است. ثبت علائم تجاری و طراحیهای صنعتی از مهمترین داراییهای نامشهود ایران محسوب میشود.
همچنین ایران در سال ۲۰۲۳ در شاخص کالا و خدمات خلاقانه رتبه ۹۰ را کسب کرده است. این در حالی است که کشورهای ترکیه، امارات، قطر و عربستان به ترتیب در رتبههای ۶۱، ۴۱، ۸۹ و ۷۵ قرار دارند.
علت اصلی رتبه پایین ایران کاهش صادرات خدمات فرهنگی و خلاقانه و همچنین کاهش تولیدات سینمایی است. در مقابل، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس با تمرکز بر صادرات کالاهای خلاق و تولید محتوای رسانهای توانستهاند رتبه بهتری کسب کنند.