نوع : مقاله
ناشر : COFACE
نوع فایل : PDF
زبان : انگلیسی
صفحه : 44

بررسی گسترده اسباب بازی‌ها در اروپا

هر کودک در بدو تولد، بدون یک تصور قالبی (Stereotype) و نقش جنسیتی از پیش تعریف شده به دنیا می‌آید. اما در مراحل اولیه زندگی، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی نقش بسیار مهمی ‌در واگذاری این تصور قالبی بازی می‌کنند.

از سال ۲۰۱۶، وقتی COFACE Families Europe اولین مطالعه خود را درباره‌ی کاتالوگ اسباب بازی‌ها با عنوان “ساختن یا از بین بردن تفکر قالبی” منتشر کرد، COFACE هر ساله یک کمپین اجتماعی رسانه‌ای با موضوع اسباب بازی‌ها و تنوع آن برگزار می‌کند تا به ترویج فرصت‌های برابر کمک بکند و مواردی مانند جنسیت، معلولیت و تفکر قالبی نژادی در تولید، بازاریابی و فروش اسباب بازی‌ها را مورد توجه قرار بدهد.

این کمپین موفقیت آمیز، آگاهی را در میان تولیدکنندگان، تبلیغ‌کنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان اسباب بازی افزایش داده است. این آگاهی بیشتر متمرکز بر نیاز به تنوع بیشتر اسباب بازی‌ها در جواب به کثرت‌گرا بودن جوامع است. بر اساس یافته‌های مطالعه انجام شده بر کاتالوگ‌های اسباب بازی در سال ۲۰۱۶ ، COFACE شش اصل کلیدی برای افزایش آگاهی در زمینه نگرانی‌های اصلی سازمان که تنوع اسباب بازی‌ها باشد، به دست آورده است. عناوین این شش اصل به شرح زیر است:

  1. اجازه بدهید کودکان با هر چه می‌خواهند بازی بکنند؛ تقسیم اسباب بازی‌ها به بخش پسرانه و دخترانه ممنوع است
  2. کودکان را به اجبار در نقش تفکرهای قالبی حرفه‌ها و الگوهای زندگی واقعی قرار ندهید؛ اجازه بدهید نقش هر که می‌خواهند را بازی کنند
  3. برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها و زورگویی‌های بر پایه جنسیت هم صدا بشوید؛ رفتارها و تصاویر غیر خشونت‌آمیز را ترویج کنید
  4. خانواده‌ها را با تنوع‌هایشان نشان بدهید
  5. کودکان با معلولیت نیز بازی می‌کنند؛ به نادیده گرفتن آن‌ها پایان بدهید و آن‌ها را در دنیای اسباب بازی‌ها راه بدهید
  6. در رفتار و ارائه کودکانی با پس زمینه‌های نژادی متفاوت، منصفانه عمل کنیم

بسیاری از مطالب گزارش با توجه به اصول فوق بررسی شده‌اند.

مطالبی که در این گزارش دقیق‌تر به آن‌ها پرداخته می‌شود:

  • بررسی نظر سنجی انجام شده در زمینه اسباب بازی‌ها
  • بررسی مشخصات پاسخ‌دهندگان به نظر سنجی
  • گرایشات، نگرانی‌ها و ادراکات در زمینه اسباب بازی‌ها و تفکر قالبی
  • بررسی نحوه سازماندهی فروشگاه‌های اسباب بازی
  • بررسی بازاریابی اسباب بازی‌ها از دید تفکر قالبی
  • بررسی راه حل‌ها و چالش‌های بالقوه مشکلات تنوع اسباب بازی‌ها
  • بررسی جامعه‌ای با اسباب بازی‌های بی‌طرف (بدون هدف‌گیری قشری خاص)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *