نوع : گزارش
ناشر : UNCTAD
نوع فایل : PDF
زبان : انگلیسی
صفحه : 455

چشم انداز اقتصاد خلاق جهان در سال ۲۰۱۵

اقتصاد خلاق به عنوان بخشی قابل توجه و یک مشارکت کننده مهم در تولید ناخالص ملی شناخته می‌شود. اقتصاد خلاق، خلاقیت و انتقال دانش را در تمام بخش‌های اقتصادی را به حرکت وا داشته و بخشی حیاتی برای پروراندن توسعه‌های فراگیر است.

اقتصاد خلاق دو ارزش تجاری و فرهنگی را در خود دارد. وجود این دو ارزش باعث شده است که دولت‌ها در سطح جهان به سمت توسعه و گسترش اقتصاد خلاق به عنوان استراتژی تنوع بخشی به اقتصاد و تهییج کردن رشد، رفاه و سلامت اقتصادی بروند.

در اقتصاد خلاق، صنایع خلاق از طریق تجارت و حقوق مالکیت معنوی درآمد تولید می‌کنند و فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کنند؛ مخصوصا برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط. فعالیت‌های خلاق، حقوق بنیادی مانند احترام برای کرامت انسانی، برابری و دموکراسی را ترویج می‌کنند که همه‌ی آن‌ها برای زیستن انسان‌ها با یکدیگر در صلح ضروری هستند. ظرفیت آن برای ایجاد یک سهم عظیم در راستای توسعه پایدار، باعث می‌شود که این صنایع اسم و رسم و حمایت بین‌المللی برای خود به ارمغان بیاورد. مهم نیست که چه باشد؛ کارها و سازه‌های هنری، کتاب‌ها، فیلم‌ها، نقاشی‌ها، فستیوال‌ها، موسیقی‌ها، طراحی‌ها، انیمیشن‌ها و یا بازی‌های ویدیویی؛ صنایع خلاق چیزی فراتر از بخشی با عملکرد و پتانسیل خوب در رشد اقتصادی است. این صنایع تجلی خلاقیت انسان‌ها است که ارزش‌های مهم فرهنگی و اجتماعی را گسترش می‌دهد.

این گزارش نمای کلی از تمایلات در دنیای تجارت کالاهای خلاق می‌دهد و برای اولین بار، نمای کلی خدمات در هر کشور را در بازه‌ی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به ما می‌دهد. همچنین گزارش چشم‌اندازی از اقتصاد خلاق جهانی در بازه‌ی ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ فراهم می‌آورد.

گزارش شامل نمایه ۱۳۰ کشور است و فرصت‌های بالقوه برای کشور‌های درحال‌توسعه را برجسته می‌کند تا تولید، صادرات و سهم خود را در بازار صنایع خلاق افزایش دهند.

گزارش موارد مذکور را به‌طور دقیق‌تر بررسی می‌کند:

  • تجارت کالاهای خلاق
  • عملکرد صنایع خلاق
  • تجارت صنایع خلاق
  • بررسی موردی چین در زمینه اقتصاد خلاق
  • بررسی ایده‌ها، خلاقیت و تجارت در اقتصاد خلاق
  • بررسی وضعیت دیجیتالی
  • بررسی تحول‌های مهم
  • بررسی بازیکنان اصلی در بازار جهانی صادرات کالای‌های خلاق
  • گرایشات جهانی در واردات کالاهای خلاق
  • توازن تجارت در کالاهای خلاق
  • گروه‌های اقتصادی منطقه‌ای در بازار جهانی
  • تجارت جنوب به جنوب کالاهای خلاق
  • بررسی آمار اقتصادی بخش‌های : سازه‌های هنری، معماری، طراحی، مد، رسانه، هنرهای نمایشی، توریسم و بخش‌های مربوطه
  • بررسی خدمات خلاق
  • نمایه صنایع خلاق ۱۳۰ کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *