عملکرد معاونت امور‌فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 1399

عملکرد معاونت امور‌فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 1399

عملکرد معاونت امور‌فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 1399

این گزارش را دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی واحد آمار و برنامه‌ریزی در سال 1399 با هدف تهیه و طراحی گزارش عملکرد، ارزیابی کلی و مداوم برای شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان‌ها، منتشر کرده است. در دیدگاه سـنتی مهم‌ترین هدف گزارش ارزیابی عمل‌کرد، قضاوت و یادآوری عمل‌کردها و فعالیت‌ها می‌باشـد. در دی...

عملکرد معاونت امور‌فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 1399

این گزارش را دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی واحد آمار و برنامه‌ریزی در سال 1399 با هدف تهیه و طراحی گزارش عملکرد، ارزیابی کلی و مداوم برای شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان‌ها، منتشر کرده است.

در دیدگاه سـنتی مهم‌ترین هدف گزارش ارزیابی عمل‌کرد، قضاوت و یادآوری عمل‌کردها و فعالیت‌ها می‌باشـد. در دیدگاه مدرن، فلسـفه ارزیابی بر رشـد، توسـعه و بهبود ظرفیت سازمان، متمرکز شده است.
امـروزه تهیـۀ گـزارش عملکـرد هر واحد می‌تواند نقـش مهمی در معرفی هویت و موقعیت خود در سـازمان داشـته باشـد و انتظـار مـی‌رود موجب جذب و مشـارکت علاقه‌منـدان در آن حوزۀ کاری شـود. علاوه‌ بر این، سـازمان را در جریان وضعیت بخش‌های مختلف قرار می‌دهد و ضمن ایجاد هم‌افزایی و بهره‌گیری از توان‌جمعی در راستای پیشبرد برنامه‌هـا، بکارگیری تمامیت ظرفیت‌های سـازمان را نیز فراهم می‌کند.
سـطوح بالای مدیریت با بررسـی گزارش عملکرد و میزان اثربخشـی برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده، قادر خواهند بـود علاوه بـر اتخـاذ تصمیمـات مهم ، اهـداف کلان را اصلاح کنند و اسـتراتژی دسـت‌یابی بـه آنها را با مـواردی مانند برنامه‌ریـزی و تعییـن اهداف کوتـاه مدت، بهبود بخشـند و در نهایت منتج به بالا رفتن بازده کاری شـوند.
تلاش ما بر این بوده اسـت با ارائۀ گزارش عملکرد، زمینەای برای مدیریت سـازمان مهیا شـود تا گام‌های روشـن‌تری در مسـیر اهداف و چشـم‌اندازهای تعیین شـده برداشته و معیاری برای ارزیابی وضعیت سـازمان به مخاطبان بیرونی ارائه نمایند.
ترتیب مطالب این گزارش شـامل شـرح وظایف سـازمانی، تقویم فعالیت‌های فرهنگی، مشروح فعالیت‌ها و در پایان موانع و مشـکلات به همراه پیشـنهادات و یا برنامه آتی است.
در بخش گزارش مالی، منابع تخصیص یافته در ازای اقدامات انجام شده قابل بررسی و دسترسی است تا کارآمدی سـازمان بهتر مشـخص شـود. ملاحظۀ مشـروح فعالیت‌ها بعد از شـرح‌وظایف، تصویری واقعی از وضعیت سـازمان، میزان تحقق اهداف و مسـئولیت‌های منطبق با شـرح وظایف و عملکرد را نشـان می‌دهد و این ابزاری کارآمد به منظور ارزیابی، برنامه‌ریزی و سیاسـت‌گذاری می‌باشـد. مروری کلی بر مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شـده تحت عنوان تقویم فعالیت‌هـای فرهنگـی نیز دفتر یادداشـتی از رویدادهای مهـم و تاریخی روزانه را تداعی می‌کنـد. در بخش‌های آماری این گزارش، مقایسـۀ بین سـال مورد نظر با سـال قبل آورده شـده اسـت به‌طوریکه روند کمیت فعالیت‌ها قابل رؤیت بوده و در نشـان دادن وضعیت موجود با وضعیت مطلوب کاربردی اسـت.
در بخش پایانی نیز به چالش‌ها و موانع موجود پرداخته شـده اسـت. مقایسـۀ بین مشـکلات سـال جاری با سـال قبل نیز ناکامی یا کامیابی سـازمان را در برطرف کردن و حل مشـکلات نشـان می‌دهد و مورد مداقۀ سیاسـت‌گذاران قـرار می‌گیرد.
پیشـنهادات و برنامه‌های آتی نیز بخش کوتاه اما بسـیار مهمی اسـت که دو نکته را یادآور می‌شـود، نخسـت تدوین برنامه‌هـای هـر دفتـر بـرای سـال آتـی و دوم فراهـم آوردن تعیین مسـیر آینده کـه می‌تواند یکـی از ملاک‌هـای ارزیابی عملکرد نیز قـرار گیرد.

 

فهرست مطالب:

1- معاونت امورفرهنگی

2- ستاد

3- دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی

4- اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی

5- دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی

6- دفتر امور چاپ و نشر

7- مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت فایل آمار

فهرست مطالب

نگاهی تحلیلی به بازار جهانی صنعت کتاب

احتمالاً شما هم، تاکنون، تجربه تردید برای خرید و خواندن یک کتاب میان نسخه چاپی و الکترونیکی آن‌را داشته‌اید. گرایش به سمت دیجیتالی شدن، وضعیتی را ب...

بازار کتاب در آمریکا

بازار کتاب در آمریکا با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده است. افزایش محبوبیت رسانه‌های دیجیتال و وضعیت خرده‌فروشی‌های کتاب از جمله‌ی این چالش‌ها است. ب...

کتاب فروشی های آمریکا (بررسی فروشگاه زنجیره‌ای BAM!)

فروشگاه Books-A-Million که با نام اختصاری BAM! شناخته می‌شود؛ یک فروشگاه کتاب زنجیره‌ای در ایالات متحده آمریکا است که 260 شعبه در 32 ایالت دارد. ای...

آمارهای صنعت کتاب در لهستان

صنعت کتاب در لهستان سال‌‌های اخیر افت کرده‌است. با این حال بخش‌‌های خاصی از این صنعت در حال شکوفایی است. به عنوان مثال، درآمد حاصل از فروش و انتشار...