حوزهٔ محصولات فرهنگی، یکی عرصههای مهم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، در دهههای اخیر رشد فزایندهای داشته است. محصولات فرهنگی مانند فیلم، بازیهای رایانهای، کتاب، اسباببازی و امثال آن به دلیل تاثیرگذاری فراوان بر سبک زندگی و فرهنگ جامعه، توجه بسیاری را می طلبند. فراگیری محصولات خارجی با مضامین و پیامهای نامناسب برای جامعهٔ ایران، نشاندهندهٔ ضعفها و کمبودهای جدی در این زمینه است.
پژوهش حاضر میکوشد ناکارآمدی و چالشهای مختلف در مراحل ایدهپردازی، تولید، فروش و مصرف محصولات فرهنگی را در چارچوبی یکپارچه و نظاممند به نام نظام نوآوری محصولات فرهنگی، صورتبندی کند و ارائه دهد. مسائل و دغدغهها در عرصهٔ محصولات فرهنگی، فقط مشکل ایران نیست و کمابیش در همه کشورهای جهان وجود دارد.
در این گزارش میخوانیم:
نظامهای نوآوری
مفهوم نوآوری
انواع نظامهای نوآوری
فرهنگ و محصولات فرهنگی
فرهنگ
اقتصاد خلاق، صنایع خلاق
صنایع فرهنگی
محصولات فرهنگی
ویژگیهای نوآوری و تولید در محصولات فرهنگی
ماهیت تولید و نوآوری درعرصه محصولات فرهنگی
رویکرد فناوری و صنایع نرم
محتوای دیجیتالی در کشور استرالیا
نظام نوآوری موسیقی در کشور اسپانیا
جمعبندی
تجارب کشورها در عرصه نوآوری و تولید محصولات فرهنگی
مرور تجارب در عرصه تولید و نوآوری محصولات فرهنگی
الگوی نظام نوآوری محصولات فرهنگی
نظامهای نوآوری مرتبط
تکمیل چارچوب نظری
چالشها و مشکلات صنایع و محصولات فرهنگی کشور
عوامل کلیدی در تولید و نوآوری محصولات فرهنگی
چارچوب نظام تولید ونوآوری محصولات فرهنگی
منابع و مآخذ
پیوستها
چکیده (به زبان انگلیسی)