نوع : گزارش
نوع فایل : PDF
زبان : فارسی
صفحه : 446

پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (موج سوم)

گزارش موجود سومین پیمایش از مصرف کالای فرهنگی در میان ایرانیان است که وظیفهٔ اجرای آن برعهدهٔ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بود. این پیمایش در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ در تمام استان‌های ایران اجرا شد و مانند پیمایش اول این مجموعه تنها محدود به ۲۸ کلان شهر و مرکز استان نبود. به‌مانند گزارش‌های قبل تعریف دقیقی از متغیرهای موجود و پدیده‌های بررسی‌شدهٔ فرهنگی در این پیمایش ارائه شده است.

پرسش‌های سه‌گانهٔ پژوهش:

۱. شهروندان ایرانی چه فعالیت‌های فرهنگی را انجام می‌دهند و چه میزان؟

۲. کالاهای مصرفی ایرانیان شامل چه اقلامی است؟

۳. ایرانی‌ها اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانند؟

پاسخ دهندگان این پیمایش، از نظر جنسیتی تقریباً مساوی هستند. از تمام سطوح تحصیلی از بی‌سواد تا تحصیلات عالی و حوزوی در این پیمایش استفاده شده است. بزرگترین جمعیت سنی این پیمایش ۲۶ تا ۴۰ساله‌ها با فراوانی ۳۶٪ هستند. مثلاً با توجه به جمعیت نمونه، ۴۶٪ مردم ایران کتاب می‌خوانند. از بین این درصد، ۷۴٪ درصدشان کتاب‌های غیردرسی مطالعه می‌کنند و باقی، به درس خواندن مشغول‌اند. خلاصهٔ پیمایش این بخش این بود که با افزایش سواد و سطح تحصیلات افراد به خواندن کتاب رغبت بیشتری دارند. دانش‌آموزان و دانشجویان نیز بیشتر از افراد شاغل اهل کتاب‌خواندن هستند.

 

فهرست مطالب:
مقدمه
پیشگفتار
چهارچوب مفهومی و روشی
فصل نخست: ویژگی‌های نمونه
فصل دوم: اوقات فراغت
فصل سوم: کتاب وکتاب‌خوانی
فصل چهارم: روزنامه و مجله‌خوانی
فصل پنجم: رادیو
فصل ششم: تلویزیون
فصل هفتم: دستگاه‌های شنیداری و دیداری
فصل هشتم: موسیقی
فصل نهم: رایانه، اینترنت و تلفن همراه
فصل دهم: سینما و تئاتر
فصل یازدهم: فعالیت‌های مذهبی
فصل دوازدهم: فعالیت‌های تفریحی و اجتماعی
فصل سیزدهم: فعالیت‌های هنری و دستی
فصل چهاردهم: ورزش
فصل پانزدهم: بازی
فصل شانزدهم: مسافرت
پیوست ١ :طرح نمونه گیری
پیوست ٢ :جدول‌های توصیفی به تفکیک استان‌ها
پیوست ٣ : پرسش‌نامه پیمایش ملی مصرف‌کالاهای فرهنگی موج سوم ‐ سال ١٣٩٧

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *