مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1399

مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1399

مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1399

صنایع فرهنگی شامل گستره‌ای از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. این صنعت به‌عنوان بخشی پیشران در رشد اقتصادی، اشتغال و تجارت شناخته می‌شود. برخی صاحب‌نظران صنایع فرهنگی علاوه بر کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، این حوزه را دارای کارکردهای سیاسی، دفاعی و امنیتی نیز می‌دانند. با توجه به...

مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1399

صنایع فرهنگی شامل گستره‌ای از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. این صنعت به‌عنوان بخشی پیشران در رشد اقتصادی، اشتغال و تجارت شناخته می‌شود. برخی صاحب‌نظران صنایع فرهنگی علاوه بر کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، این حوزه را دارای کارکردهای سیاسی، دفاعی و امنیتی نیز می‌دانند. با توجه به تعاریف مختلفی که از صنایع فرهنگی ارائه شده، صنایع فرهنگی حوزه‌های گوناگونی مانند: پویانمایی، صنایع دستی، طراحی، نشر، اسباب بازی، سینما، مد و لباس، رادیو و تلویزیون، تئاتر، موزه‌داری و… را شامل می‌شود.

مرکز نمافر در حوزه صنایع فرهنگی بر صنایع سینما، پویانمایی، گردشگری، بازی ویدیویی، کتاب، موسیقی و صنایع دستی تمرکز دارد. رشد و ارتقای صنایع فرهنگی نیازمند مطالعه‌ی علمی و تولید ادبیات علمی در وجوه مختلف آن است. به همین دلیل تیم داده‌کاوی و تحلیل داده نمافر نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1399 را بررسی و مقالات مرتبط با صنایع هفتگانه مذکور را جمع‌آوری کرده است. همچنین علاوه بر مقالات مرتبط با حوزه‌های هفتگانه، مقالات مرتبط با صنایع فرهنگی دیگر نیز مانند: تئاتر، رسانه‌های برودکست، نشر و… در ذیل مفهوم جامع «صنایع فرهنگی» آورده شده است. در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از 38 مقاله صنعت فرهنگ  در سال 1399 را مطالعه کنید.

سینما

در سال 1399 ده مقاله درباره صنعت سینما در نشریات علمی ـ پژوهشی منتشر شده است. دو مقاله موضوع «تحلیل ساختار روایت در فیلم‌های دادگاهی سینمای ایران و هالیوود» را با توجه به الگوی فرهنگی از جنبه قانون‌گرایی و نمایش دادگاه‌های کیفری با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. مقاله‌های «تحلیل مفهوم دیگری زنانه در سینمای اصغر فرهادی از منظر آرای امانوئل لویناس»، «بازنمایی تصویر زن در فیلم شبی که ماه کامل شد (کاربست تحلیل روایت و نشانه‌شناسی رولان بارت)» و «عاملیت زن در سینمای اجتماعی ایران (مطالعه موردی دو فیلم برف روی کاج‌ها و پریدن از ارتفاع کم)» به موضوع تصویر زن و بازنمایی آن در سینمای ایران پرداخته‌اند. مقاله‌ای به تحلیل سیاست‌های فرهنگی و عملکرد دولت‌های پس از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد سینما پرداخته است.

اتخاذ خط‌ومشی‌های متفاوت با عوض شدن هر دولت، تصمیم‌گیری بر اساس سلایق شخصی و کاهش اکران فیلم خارجی و افزایش جشنواره‌های داخلی از یافته‌های آن است. همچنین نقش نهاد مالی تخصصی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش فرهنگ (مطالعه‌ی موردی سینمای فرانسه)، راهبردهای سینمای هالیوود در پایش فرهنگ بینندگان، انسان در سینمای پیتر واتکینز؛ پرسه در کمون (پاریس 1871)، سه مقاله با موضوع سینمای جهان بوده‌اند. یک مقاله نیز به بررسی و نقد کتاب «آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» پرداخته است.

پویانمایی

بعد از سینما، حوزه پویانمایی با 8 مقاله، بیشترین تعداد مقالات را در سال 1399 داشته است دو مقاله «کاربرد بنیامتنیت در پویانمایی (سریال ریک و مورتی) بر اساس نظریه ژرار ژنت» و «روایت در بازی‌های دیجیتال، نقش‌آفرینی و تأثیر آن‌ها بر پویانمایی‌های بلند سینمایی» در فصلنامه رسانه‌های دیداری و شنیداری منتشر شده‌اند. مقاله «بازتاب ادبیات شاعرانه ایرانی در انیمیشن ملی» با هدفی کاربردی در پی پیوند میان ادبیات شاعرانه ایران و هنر پویانمایی است و به این منظور انیمیشن‌های زال و سیمرغ، رستم و اسفندیار، دیوار و آب، در امواج سند، اگر بهار نیاید و هفت شهر بررسی شده‌اند.

یک مقاله به بررسی دریافت کودکان از مفاهیم انتقادی پویانمایی‌های دلیر و یخ‌زده پرداخته و یافته‌هایش حاکی از تفسیر مفاهیم انتقادی برای تقویت و همسو باورهای پیشین است. بازنمایی مهارت‌های ارتباطی در پویانمایی‌های ایرانی و غیر ایرانی با نگاه کلیشه‌ جنسیت و  ترجمه مقاله استفن اسکانلان و ست. ال. فینبرگ تحت عنوان «جامعه‌ی کارتونی: کاربرد انیمیشن خانواده‌ی سیمپسون‌ها برای آموزش و فراگیری جامعه‌شناسی » توسط آرش حسن پور موضوعات دو مقاله دیگر است. به علاوه نقد کتاب «عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن» نیز مقاله دیگر است.

گردشگری

در حیطه گردشگری 3 مقاله موجود است. یک مقاله گردشگری به بررسی «ارزیابی نقش گردشگری روستایی در توسعه پایدار» می‌پردازد. برای این امر روستای میر آباد از توابع شهرستان اشنویه استان آذربایجان غربی که به‌عنوان هدف گردشگری ثبت شده مورد مطالعه قرار گرفته است.  یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که ناپایدار بودن گردشگری در منطقه و غلبه معیشت‌های ناپایدار، و بی‌اعتنایی به فرصت‌های جدید و… از علل ناپایداری گردشگری در این منطقه است. «اثر گردشگری مجازی بر رفاه ذهنی» و «بررسی تأثیر گردشگری بر توسعه اقتصادی و اجتماعی شهر کاشان، فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه و رفاه توسعه اجتماعی» دو مقاله دیگر هستند. این دو مقاله در فصلنامه‌ی برنامه‌ریزی رفاه توسعه اجتماعی چاپ شده‌اند.

بازی ویدیویی

بازی ویدئیویی نیز همانند گردشگری موضوع سه مقاله در سال 1399 بوده است. مقاله‌ای با عنوان «روایت دربازی‌های دیجیتال، نقش‌آفرینی و تأثیر آن‌ها بر پویانمایی‌های بلند سینمایی» نشان می‌دهد که پویانمایی‌های متأثر از بازی‌ها دیجیتال از لحاظ عوامل تأثیرگذار بر روایت از جمله زاویه دوربین، دیدگاه شخصیت‌ها، شخصیت‌پردازی، خط روایت و… شباهت‌های زیادی با بازی‌ها دارند.

بررسی هویت‌یابی در فرایند بازی‌های ویدئویی از طریق مطالعه چهار بازی دوک نوکم، دزدی بزرگ اتومبیل، طومارهای پیران و ندای وظیفه موضوع مقاله‌ای دیگر است. یک مقاله هم تفکر نقادانه و پرسشگری سقراطی در بازی‌های دیجیتال را مورد مطالعه قرار داده و به این نتیجه رسیده که در بازی‌های دیجیتال به منظور پرورش ذهن، توانایی پرسشگری کودکان و نوجوانان برای حل مسائل و تقویت مهارت تصمیم‌گیری، توجه به مؤلفه‌های تفکر نقادانه ضروری است.

کتاب

سال 1399 فقط یک مقاله با موضوع کتاب در نشریات علمی ـ پژوهشی منتشر شده است. این مقاله نقش مجلات رشد در ارتقای برنامه‌ریزی و مطالعه درسی در میان دانش‌‌آموزان را بررسی کرده است. نتایج مقاله نشان می‌دهد که ارتقاء مهارت‌های برنامه‌ریزی و درس خواندن دانش‌آموزان ناشی از مجلات رشد است.

موسیقی

در سال 1399 تعداد 5 مقاله در حوزه موسیقی وجود دارد. مقاله «تأثیر موسیقی درمانی غیر فعال بر کیفیت زندگی سالمندان ساکن در آسایشگاه‌های سالمندان تهران» بنا به یافته‌ها فرضیات مبنی بر تفاوت کیفیت زندگی، سلامت محیط، روابط اجتماعی، سلامت جسمانی و سلامت روان سالمندان برحسب دریافت و عدم دریافت موسیقی درمانی غیرفعال را تأیید کرده است.

در فصلنامه جامعه‌شناسی هنر و ادبیات  مقاله‌های «بازنمایی عشق در موسیقی پاپ ایرانی» و «مطالعه‌ی کیفی رابطه برساخت خلاقیت و سیالیت ژانرهای موسیقی؛ مطالعه‌ موردی تغییرات ژانری و نوآوری در فرهنگ تولید موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شده است. همچنین دو مقاله «مقوله‌های فرهنگی تولید موسیقی ملی ایرانی» و «توزیع موسیقی پس از انقلاب اسلامی و ارائه الگوی مدیریت هنری آن» به حوزه موسیقی پس از انقلاب اسلامی نگاهی انداخته‌اند.

صنایع دستی

در سال 1399 دو مقاله راجع به صنایع دستی منتشر شده است. نگرشی انتقادی بر کتاب «آشنایی با کارگاه‌های صنایع دستی» و «نقش عوامل دخیل بر اقتصاد دست‌بافته‌های کاربردی عشایر بختیاری در جوامع معاصر» عنوان این دو مقاله است. حقوق پایین بافنده، قیمت بالای بافته‌ها، کم رنگ بودن نقش صادرات و تبلیغات و… از عوامل شناسایی شده تأثیرگذار در موضوع مذکور هستند.

صنایع فرهنگی

ذیل مفهوم جامع «صنایع فرهنگی » مقالات مرتبط با حوزه‌هایی غیر از صنایع فرهنگی هفتگانه قرار می‌گیرد. بر این اساس تعداد 5 مقاله در سال 1399 چاپ شده است. یک مقاله به طراحی مدل اقتصاد رسانه‌ای صنایع خلاق در شبکه‌های اجتماعی پرداخته است. این مقاله به 9 مقوله اصلی حول «اقتصاد رسانه‌ای صنایع خلاق» اشاره کرده و عوامل تأثیرگذار، زمینه‌ای و مداخله‌گر آن‌ را شناسایی کرده است.

ذائقه مخاطبان تئاترهای پرفروش دهه‌ی 1390 موضوع مقاله‌ای دیگر است. نتایج نشان می‌دهد که دو دسته عناصر درون تئاتری (مانند: بازیگری، کارگردانی، موسیقی، نمایشنامه و…) و برون تئاتری (تبلیغات، مکان و زمان اجرا و…) عناصر تأثیرگذار در این امر هستند. همچنین موضوع «برند» دستمایه سه مقاله «نقش اینستاگرام در توسعه برند شخصی»، «بازنمایی برند ملی ایران در عکس‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس» و «برندسازی کارآفرینانه با رویکرد اخلاق اجتماعی در شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی» قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت فایل آمار

فهرست مطالب

صنعت محتوای خلاق در کره‌جنوبی

صنعت محتوای خلاق یکی از شاخه‌های اصلی صنایع خلاق است که روایت‌های داده‌محور از آن کمک شایانی به آگاهی و احصای وضعیت صنایع خلاق در هر کشور می‌کند. ب...

تجزیه و تحلیل بازار تبلیغات دیجیتال در سال 2023

امروزه گسترش اینترنت و فضای مجازی منجر به ظهور نوع جدیدی از تبلیغات به نام تبلیغات دیجیتال شده است. تبلیغات دیجیتال[1] به شیوه تبلیغ محصول یا خدمات...

چشم‌انداز ۲۰۳۰ بریتانیا در صنایع خلاق

صنایع خلاق بریتانیا در سال‌های اخیر رشد 32درصدی داشته‌اند و بین سال‌های 2010 تا 2019 بیش از 1.5 برابر نرخ رشد 20درصدی اقتصاد بریتانیا رشد کرده‌اند....

گزارش وضعیت جهانی دیجیتال 2023

به‌واسطه‌ی اینترنت امروزه دیگر همه‌ی ما، ساکنان جهانی از جنس دیجیتال شده‌ایم و در بخش‌هایی مختلف از آن سکونت داریم. اما شاید برای شما هم سؤال شده ک...