مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1398

مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1398

مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1398

امروزه لزوم مطالعه علمی و پژوهشی در حوزه صنایع فرهنگی بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1398 توسط تیم داده‌کاوی و تحلیل داده نمافر بررسی گشته و چندین مقاله صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه‌های هفتگانه جمع‌آوری شده است. علاوه بر مقالات مرتبط با حوزه‌های هفتگانه، مقالات ...

مقالات صنایع فرهنگی در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1398

امروزه لزوم مطالعه علمی و پژوهشی در حوزه صنایع فرهنگی بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در سال 1398 توسط تیم داده‌کاوی و تحلیل داده نمافر بررسی گشته و چندین مقاله صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه‌های هفتگانه جمع‌آوری شده است. علاوه بر مقالات مرتبط با حوزه‌های هفتگانه، مقالات مرتبط با صنایع فرهنگی دیگر نیز مانند: نوشت‌افزار، رسانه‌های برودکست و… در ذیل مفهوم جامع «صنایع فرهنگی» آورده شده است. هدف این گردآوری توسط مرکز نمافر از یک طرف بررسی و شناسایی موضوعات مرتبط با صنایع فرهنگی در میان جامعه دانشگاه و بهره‌گیری از آن‌ها و از طرف دیگر طرح و پیدا کردن مسائل و مشکلات مغفول مانده از نظرگاه آن‌هاست.

سینما

سال 1398 ده مقاله در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور با موضوع سینما چاپ شده است. یک مقاله مسئله فقر در سینمای ایران را با تحلیل نشانه‌شناختی فیلم ابد و یک روز بررسی کرده است. این مقاله نتیجه می‌گیرد که ابد و یک روز تصویر اسطوره‌ای از فقر ارائه داده است. این فیلم سعی در بازتولید کلیشه‌های فرهنگی فقر و حفظ نظام طبقاتی و طبیعی‌سازی فقر در جامعه داشته است. در مقاله‌ای، سنخ‌شناسی گفتمان‌های سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته است. پنج گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شهرگریزی و روستا گرایی، فردیت خواهی، تساهل و تکثرگرایی و بازگشت از جمله نتایج این پژوهش است.

همچنین از جمله  موضوعات مقاله‌ های صنایع فرهنگی در سال 1398 عبارتند از: تحول مفهوم مادرانگی از اسطوره مادرانگی تا بحران مادرانگی در سینمای ایران پس از انقلاب، غلبه منطق کالایی و ارزش‌های نظام بازار در روابط اجتماعی در سینمای ایران، هویت زنانه در سینمای ایران با تحلیل گفتمان آثار کارگردان‌های زن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، بازتاب اعتراض‌های اجتماعی در سینمای دهه پنجاه ایران، بررسی سوژه در فیلم گاو از دیدگاه افلاطونی، جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران، بررسی هویت ملی و بازتاب آن در فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، ناخدا خورشید و جدایی نادر از سیمین و تحلیل روایت کودک در سینمای کودک با مطالعه موردی فیلم‌های خانه دوست کجاست و پایان رؤیاها.

پویانمایی

شش مقاله مرتبط با پویانمایی نیز در سال 1398وجود دارد. انیمیشن بچه‌های ساختمان گل‌ها که در 91 قسمت 10 دقیقه‌ای در سال‌های 1394 ـ 1395 پخش شد موضوع دو مقاله بوده است. در این دو مقاله تصویر کودک با روش نشانه‌شناسی و بازنمایی جنسیت در این مجموعه بررسی شده است. سه مقاله‌ی مطالعه هوش هیجانی و جنبه‌های آموزش غیرمستقیم در مجموعه پویانمایی دورای جست‌وجوگر، تحلیل روایت پویانمایی تلویزیونی قاصدک با تأکید بر زیبایی شناسی و ساختار عناصر بصری و شیوه‌های شخصیت‌پردازی در فانتزی، در نشریه رسانه‌های دیداری و شنیداری چاپ شده‌اند. تحلیل نشانه‌شناسی برنامه‌های کودک و نوجوان ده‌های 70 و 80 با مطالعه کارتون‌های قصه‌های مجید، مدرسه موش‌ها، دنیای شیرین و قصه‌های تابه‌تا نیز مقاله دیگر مرتبط با پویانمایی بوده است.

گردشگری

در حیطه گردشگری تعداد چهار مقاله موجود است. گردشگری سلامت یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های گردشگری است. مقاله‌ی بررسی نقش رسانه‌های تصویری در گسترش صنعت توریسم سلامت در ایران نشان داده که رسانه‌های تصویری با معرفی این حوزه، موجب ایجاد انگیزه سفر گردشگران می‌شوند. همچنین تأثیر موانع گرایش زنان بخش اورامان شهرستان سروآباد به کارآفرینی گردشگری، واکاوی فهم گردشگری و زمینه‌های فرهنگی اجتماعی شکل‌گیری آن و الگوی توسعه گردشگری اکولوژیک مسیر ریلی تهران ـ مازندران سه مقاله دیگر حیطه گردشگری‌اند.

بازی ویدیویی

در حوزه بازی ویدیویی شش مقاله‌ی صنعت فرهنگ در سال 1398 منتشر شده است که دو مقاله آن در نشریه مطالعات بین رشته‌ای رسانه و فرهنگ بوده است. یک مقاله به بررسی ظرفیت تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای خشن بر عملکرد اخلاقی کاربران پرداخته و نتیجه می‌گیرد که این بازی‌ها می‌توانند تأثیرات مخرب جدی بر تربیت اخلاقی کاربران بگذارند. لزوم آموزش مهارت‌های خود تنظیمی و فرهنگ‌سازی درباره ساعت بازی‌های رایانه‌ای در میان دانش‌آموزان از نتایج مقاله مقایسه خودتنظمی دانش‌آموزان علاقمند به سبک‌های مختلف بازی‌های رایانه‌ای است.  چهار مقاله دیگر حوزه بازی ویدیویی در سال 1398 عبارتند از: سنخ‌بندی نظریات مربوط به بازی‌های رایانه‌ای در شانزده تیپ، مقایسه بازنمایی مهارت‌های ارتباطی در پویانمایی‌های ایرانی و غیرایرانی و نمایش مناسب مهارت‌های ارتباطی در پویانمایی‌های رستم و سهراب و کوکو، کاربرد منطق دو ارزشی در تحلیل کارکرد رسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای و تحلیل لایه‌ای بازی‌های رایانه‌ای برای داوری اخلاقی.

کتاب

کتاب دستمایه دو مقاله در سال 1398 بوده است. بازنمایی شهر تهران در رمان‌های فارسی دهه 40 با مطالعه شش رمان مرتبط، موضوع مقاله اول است. در این مقاله پنج مضمون ِ فضاهای شهری، گروه‌های اجتماعی، روابط انسانی، مسائل اجتماعی و نگرش‌ها و افکار شهری مستخرج شده که می‌توان به نمونه‌هایی همچون فضاهای سرخوشانه چون خیابان، فضاهای رنج چون بیمارستان و تیمارستان و…  اشاره کرد. مقاله دیگر هم مرور کتاب «دین، قدرت، جامعه» اثر ماکس وبر با ترجمه‌ی احمد تدین است که توسط انتشارات هرمس چاپ شده است.

موسیقی

موسیقی موضوع دو مقاله است. یک مقاله بازنمایی جایگاه زنان در موسیقی سنتی دهه 1360 ایران را بررسی کرده است. در این مقاله سه مقوله اصلی زن به‌مثابه‌ ابژه‌ی عشق سالم، زن به‌مثابه‌ ابژه‌ای اجتماعی و زن به‌مثابه عشق رمانتیک و اروتیک به‌عنوان نتایج اصلی بیان شده است. موسیقی به‌مثابه مقاومت در آثار چهار خواننده‌ی رپ فارسی ـ ایرانی مقاله دیگر است که یافته‌های آن نشان از عدم تأثیر حداکثری رپ فارسی ـ ایرانی بر مخاطب دارد.

صنایع دستی

تعداد مقالات مرتبط با صنایع دستی سه عدد است. بررسی و نقد کتاب «شناخت صنایع دستی ایران» موضوع یکی از مقالات است. پس از معرفی کتاب، نخست شکل و سپس محتوای آن مورد نقد قرار گرفته است. استفاده نشدن از ابزار علمی مناسب، توضیحات ناکافی در توضیح عناوین تخصصی، تکراری بودن محتوا، استفاده نکردن از منابع علمی و تاریخی در بیان مطالب کتاب و… از دلایلی است که نشان داده این کتاب، کتاب درسی مناسبی برای دانشجویان نیست. آینده پژوهی صنعت فرش دستبافت ایران با رویکرد عدم قطعیت بحرانی، مقاله‌ای دیگر است که عامل تحریم‌های خارجی را مهم‌ترین عامل در این حوزه دانسته است. مطالعه دست‌بافته‌های عشایر چهار ایل بختیاری، قشقایی، شاهسون و کرمانجی با تأکید بر گلیم هم موضوع یکی از مقالات است.

صنایع فرهنگی

در حوزه مفهوم جامع صنایع فرهنگی یک مقاله در سال 1398 نوشته شده است. در این مقاله آسیب‌های نظام حقوق و دستمزد در صنایع خلاق با هدف نگهداشت کارکنان دانشی در صدا و سیما استان فارس مورد مطالعه قرار گرفته است. این مقاله نتیجه گرفته که در سازمان‌های خلاق و در تعامل با کارکنان مستعد و خلاق، به دلیل ویژگی‌های این کارکنان، چگونگی مواجهه با آنان و جبران خدمات‌هایشان پیچیدگی‌های بیشتری دارد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد متغیرهای عدالت در پرداخت، سطح پرداخت، انگیزش، ارزیابی عملکرد، رابطه سطح پرداخت و تعهد به سازمان، پرداخت بر اساس عملکرد گروهی، و رضایت شغلی از عواملی است که می‌تواند آسیب‌های جدی در نگهداشت کارکنان ایجاد کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت فایل آمار

فهرست مطالب

صنعت محتوای خلاق در کره‌جنوبی

صنعت محتوای خلاق یکی از شاخه‌های اصلی صنایع خلاق است که روایت‌های داده‌محور از آن کمک شایانی به آگاهی و احصای وضعیت صنایع خلاق در هر کشور می‌کند. ب...

تجزیه و تحلیل بازار تبلیغات دیجیتال در سال 2023

امروزه گسترش اینترنت و فضای مجازی منجر به ظهور نوع جدیدی از تبلیغات به نام تبلیغات دیجیتال شده است. تبلیغات دیجیتال[1] به شیوه تبلیغ محصول یا خدمات...

چشم‌انداز ۲۰۳۰ بریتانیا در صنایع خلاق

صنایع خلاق بریتانیا در سال‌های اخیر رشد 32درصدی داشته‌اند و بین سال‌های 2010 تا 2019 بیش از 1.5 برابر نرخ رشد 20درصدی اقتصاد بریتانیا رشد کرده‌اند....

گزارش وضعیت جهانی دیجیتال 2023

به‌واسطه‌ی اینترنت امروزه دیگر همه‌ی ما، ساکنان جهانی از جنس دیجیتال شده‌ایم و در بخش‌هایی مختلف از آن سکونت داریم. اما شاید برای شما هم سؤال شده ک...