گردانندگان رسانه با بهرهگیری از منابع موجود، خواستهها و نیازهای اطلاعاتی و سرگرمکنندهٔ مخاطبان برآورده میکنند؛ این موضوع اقتصاد رسانه است و یکی از ابعاد مهم این موضوع هم درآمدزایی ست. مبنی بر فرهنگ اقتصادی-اسلامی، راهبرد اقتصاد مقاومتی الگویی اقتصادی تبیین شد. مزیت راهبرد اقتصاد مقاومتی تناسب داشتن آن با وضعیت امروز و فردای ماست و صرفاً مربوط به شرایط کنونی نیست.
این گزارش ابتدا ادبیات علمی مرتبط با اقتصاد رسانه را بررسی میکند. در مرحلهٔ بعد با استفاده از روش مطالعهٔ کتابخانهای، عملکرد و تجربهٔ مرتبط با مسئلهٔ درآمدزایی را در سازمانهای رسانهای ان. اچ. کی. ژاپن و صداوسیما، مطالعه میکند. سپس با در نظر داشتن ابعاد اقتصاد مقاومتی، راهحلهایی علمی و بر اساس شرایط کشور، برای کسب درآمد و افزایش شیوههای درآمدزایی سازمان ارائه میدهد.
در این گزارش میخوانیم:
مقدمه
اقتصاد رسانه
ویژگیهای اقتصاد رسانه
عمومی و خصوصی بودن محصولات رسانهای
بازار دوگانهٔ کالا
حضور دولت در بازار رسانهها
حق تکثیر
هزینهٔ فراوان تولید و هزینهٔ اندک تکثیر
صرفههای مقیاس
صرفههای تنوع
سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ژاپن
تاریخچه
خطمشی
تشکیلات
ایستگاهها و دفاتر
تعداد کارمندان
سرویسهای پخش
کسب درآمد
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
اقتصاد مقاومتی
توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا
تکیه بر ظرفیتهای داخلی
رویکرد جهادی؛ همت جهادی و مدیریت جهادی
مردممحوری
کاهش وابستگی به نفت
دانشمحوری
نقد شیوههای درآمدزایی سازمان صداوسیما
نتیجهگیری
منابع