ساخت انیمیشن | انواع مختلف، از عصر برنز تا عصر یخبندان

ساخت انیمیشن | انواع مختلف، از عصر برنز تا عصر یخبندان

ساخت انیمیشن

انیمیشن‌ها احتمالاً مهم‌ترین حلقه وصل بزرگترها به دوران کودکی باشد و آن‌ها فقط زمانی که انیمیشن می‌بینند یاد دوران کودکی می‌افتند. ساخت انیمیشن به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. پویانمایی‌های خوشگلی که ساخته و مهمان چشم مخاطب کوچک و بزرگ می‌شوند، همگی از یک اصل ابتدایی تبعیت می‌کنند؛ اصل به حرکت درآوردن اجسام. حالا می‌]واهد بُز و درخت باشد، یا دَش در پویانمایی شگفت‌انگیزان که با سرعت نور می‌دود. مهم این است که تصویری مانند نقاشی به صورت پیوسته از جلوی چشمان مخاطب عبور کند تا در زبان ساده آن را بتوانیم انیمیشن بنامیم.

ساخت انیمیشن

پویانمایی‌هایی که قدیمی‌ترهای جمع به یاد می‌آورند معمولاً نقاشی‌های دست‌کشیده اند و پویانمایی‌های امروزی از نوع پویانمایی‌های رایانه‌ای است که میلیون‌ها دلار خرج روی دست تولیدکننده می‌گذارند و هر روز هم شخصیت‌های داستان به انسان‌های واقعی شبیه‌تر و نزدیک‌تر می‌شوند.

  • این مطلب را از دست ندهید: ساخت انیمیشن در سال ۲۰۲۰، تغییرات و پیشرفت‌ها

پویانمایی‌ها انواع مختلفی دارند که بعضی قدیمی‌تر و بعضی جدیدند اما فارغ از قدیم یا جدید بودن، سبک‌های مختلف طرفداران خاص خود را دارند. بعضی از سبک‌های مختلف ساخت انیمیشن به مرور زمان کهنه شده است  اما کدام سبک پرطرفدارترین است و کدام نوع از پویانمایی است که دنیای لطیف انیمیشن‌ها را قبضه کرده؟ تا آخر متن همراه باشید تا هم خاطرات کودکی و جوانی دوره شود و هم با دنیای انیمیشن آشنا شوید.

ساخت انیمیشن سنتی یا دو بعدی کلاسیک

در این روش، روندِ ساخت انیمیشن با طراحی دستی هر فریم روی کاغذ انجام می‌شود. پس از آن، پویانما طرح‌های خود را بر روی طلق‌های شیشه‌ای کپی و با رنگ‌های از قبل تعیین شده رنگ آمیزی می‌کند و با قرار دادن آن‌ها روی تصویر زمینه‌ی مورد نظر به بیان داستان خود با ترتیب دلخواهش می‌پردازد. شاید این روش در عصر امروز کمی پیش پا افتاده بنظر بیاید، اما بزرگترین انیماتورهای جهان در ابتدا با همین روش آثار به‌یاد ماندنی زیادی مثل سفیدبرفی و هفت کوتوله، علاءالدین و زیبای خفته را آفریده‌اند.


ساخت پویانمایی رایانه‌ای (دو بُعدی و سه بُعدی)

ساخت انیمیشن این شیوه که هر دو نوع دو بعدی و سه بعدی را شامل می‌شود، مانند روش سنتی است که در آن طراحی فریم‌ها بصورت دستی انجام می‌گیرد؛ با این تفاوت که به جای رنگ آمیزی دستی، طرح‌ها بر روی کامپیوتر اسکن شده و از طریق نرم‌افزارهایی رنگ‌آمیزی می‌شوند. پویانمایی معروف میکی موس هم با بهره‌گیری از همین تکنیک‌های ساخت پویانمایی دو بعدی تولید شده است.


ساخت انیمیشن دو بعدی دیجیتال

در این تکنیک پویانما از تکنیک بیت‌نگاشت برای خلق و ویرایش تصاویر پویانمایی استفاده می‌کنند. آن‌ها به کمک نرم‌افزارهایی مثل افتر افکت و فلش فریم‌های کلیدی متعددی را طراحی و این کلیدها را به دلخواه تغییر می‌دهند تا حرکت نهایی مورد نظرشان را پدید آورند. در تکنولوژی دیجیتالی، طرح‌ها و پس زمینه به‌صورت کامپیوتری رنگ آمیزی و ساخته می‌شود و در نهایت بر روی کار قرار می‌گیرد.

ساخت انیمیشن دو بعدی دیجیتالی

استاپ موشن

در این تکنیک، انیماتور از اشیای فیزیکی به عنوان کاراکتر‌های خود استفاده می‌کند؛ به این صورت که با جابه‌جایی آن‌ها در هر فریم، از آن‌ها عکس‌برداری می‌کند و در نهایت از کنار هم قرار دادن این تصاویر، پویانمایی متحرک آن‌ها را خلق می‌کند. پویانمایی‌هایی مانند شازده کوچولو و آلیس در سرزمین عجایب از جمله پویانمایی‌های ساخته شده با تکنیک استاپ موشن هستند.

ساخت انیمیشن استاپ موشن

ساخت پویانمایی خمیری

شخصیت‌ها در این مدل از ساخت انیمیشن با خمیر طراحی می‌شوند و انیماتور با حرکت دادن فریم به فریم و عکس‌برداری از آن‌ها به ساخت پویانمایی می‌پردازد. در این سبک، انیماتور باید اصول نورپردازی و فیلم‌برداری را مانند یک اثر سینمایی رعایت کند. پویانمایی‌های بره ناقلا و فرار مرغی در دسته‌ی استاپ موشن‌های خمیری به حساب می‌آیند.

ساخت انیمیشن استاپ موشن

ساخت انیمیشن سه بعدی دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن تکنیک ساخت پویانمایی سه بعدی، شخصیت‌های خیالی دوبعدی فرصتی برای واقعی‌تر شدن پیدا کردند؛ چرا که در فضای سه بعدی، با عمق بالا و زاویه دید‌های متعدد امکان نمایش یافتند. در این تکنیک، متحرک‌سازی تصاویر در مراحل پیچیده‌تر و بیشتری نسبت به روش‌های قبل انجام می‌شود. در نتیجه‌ی این فرایند، روایتی بسیار چشمگیر و واقع‌گرایانه خلق خواهد شد. نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای همچون مایا، افتر افکت، تری دی مکس و … در ساخت انیمیشن سه بعدی دیجیتال به کار می‌رود. نمونه‌های فراوانی از پویانمایی سه بعدی وجود دارند که توانسته‌اند صنعت سینما را متحول کرده و خود به یک محصول جهانی تبدیل شوند. پویانمایی‌های داستان اسباب بازی‌های، شِرِک، زوتوپیا، عصر یخ‌بندان و… نمونه‌های بارز این سبک از ساخت پویانمایی هستند.

ساخت انیمیشن سه بعدی دیجیتالی

این سبک از پویانمایی رایج‌ترین سبک این روزهای صنعت پویانمایی است و دیزنی به عنوان سردمدار انیمیشن در جهان، از این سبک میلیاردها دلار به جیب زده است. مثلاً انیمیشن فروزن که ۴ قسمت کوتاه و بلند از آن ساخته شده است، نزدیک به ۴ میلیارد دلار در مجموع فروش رفته است. اندازه بازار پویانمایی در جهان عمدتاً مربوط به پویانمایی‌های از این سبک و درآمدهای جانبی ناشی از آن مانند بازارپردازی شخصیت و… است.

در عصر برنز شاید کسی آسوریک را از طریق داد و ستد کالا به کالا یا در نهایت پرداخت یک سکه برنز می‌توانست بخرد اما امروز همان بُز را با میلیون‌ها دلار می‌سازند و میلیاردها دلار می‌فروشند.

سر قولمان ماندیم و انیمیشن‌های خاطره‌انگیز را معرفی کردیم. با کدام یک از این‌ها خاطره دارید؟

برای مشاهده آمارهای بیشتر در حوزه پویانمایی به سایت، اینستاگرام و لینکدین نمافر سر بزنید.

منبع

نقشه وضعیت صنعت انیمیشن، مرکز توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

خدمات هوش مصنوعی به صنعت پویانمایی

    انتزاع، خیال، آرزو؛ پویانمایی جایی میان این سه مفهوم پیدا کرده و توانسته با روایت و تجسم آن‌چه که انسان به دیدن و شنیدن آن مشتاق و ال...
صنعت انیمیشن ایران

 نگاهی به اکران بین‌المللی انیمیشن‌های ایرانی

سال‌هاست تا حرف از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های دنیا به میان می‌آید، فوراً اسم بهترین کمپانی‌های معروف انیمیشن سازی نیز به گوش می‌رسد. استودیو پیکسار، ک...
مروری بر تاریخچه انیمه و جایگاه این صنعت در جهان

مروری بر تاریخچه انیمه و جایگاه این صنعت در جهان

احتمالاً شما هم با شنیدن نام انیمه اولین چیزی که در ذهنتان نقش می‌بندد، کاراکتری با چشم‌های درشت، دهان و بینی کوچک، موهای پر و پریشان و اندام لاغر ...
بزرگ‌ترین شرکت‌های انیمیشن‌سازی ایران و جهان

بزرگ‌ترین شرکت‌های انیمیشن‌سازی ایران و جهان

بسیاری از ما در سال‌های کودکی‌مان با شخصیت‌هایی زندگی کردیم که هرگز از قاب تلویزیون بیرون نیامدند. کنار سیمبا برای مرگ موفاسا اشک ریختیم. همراه با ...