بررسی بهترین استارت اپ های گردشگری ایران + معرفی

بررسی بهترین استارت اپ های گردشگری ایران + معرفی

استارت اپ های گردشگری

برای گردشگری و سفر به یک شهر، کشور یا منطقه، هیچ‌چیز بهتر از این نیست که در آنجا آشنایی داشته باشیم که ما را از غربت در آورد و کاری کند سفرمان با کوهی از ناشناخته‌ها و آزمون و خطاها همراه نباشد. آشنایی که آن منطقه را بشناسد، بداند کجا برای اقامت ارزان و بهتر است. مناطق دیدنی کجاست. کجا می‌توان غذا های محلی خوشمزه را تجربه کرد. آشنایی که بتوانیم از قبل بعضی از نمونه برنامه های سفر را با او هماهنگ کنیم تا بار سفر را آسوده‌خاطر ببندیم. قبلا مقاصد کمی وجود داشت که ما در آن آشنایی داشته باشیم. امروز اما شاید بتوان گفت این آشنا در دسترس بیشتر دوستداران انواع سفر هست. استارتاپ‌های گردشگری قرار است نقش این آشنا را برای ما بازی کنند.

استارت اپ های گردشگری جهانی

استارتاپ گردشگری

استارت آپ گردشگری همان دستیارانی که انواع سفر را برای ما تسهیل می‌کنند و پیش‌بینی‌پذیر می‌گردانند. این استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند همه مسائلی را که گردشگر در طول سفر با آن‌ها مواجه است، از اقامت سفر گرفته تا جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ، از اطلاعات مورد نیاز گرفته تا معرفی تور های گردشگری و همچنین انواع حمل و نقل در سفر پاسخ دهند. هرچه صنعت گردشگری بزرگ‌تر شود و تعداد گردشگران بیشتر، نیاز به ارائه خدمات و اطلاعات به آن‌ها هم بیشتر احساس می‌شود.

کسب و کار در حوزه گردشگری

تفریحات سفر یکی از مهم‌ترین لذت‌های انسان امروز است. صنعت گردشگری بعد از صنایع شیمیایی و نفت و گاز ، در رتبه سوم بزرگترین صنعت های جهان از لحاظ درآمدزایی به شمار می‌رود. افراد به دلایل متنوعی همچون تفریح ، اشتغال ، خرید ، درمان و تحصیل به سفرهای داخلی یا خارجی می‌روند. اینترنت باعث یک تحول در گردشگری شد که آن را دیجیتالی شدن صنعت گردشگری می‌نامند. بستر اینترنت این امکان را فراهم کرده تا بسیاری از اقدامات قبل از سفر با کمک استارتاپ های گردشگری تکنولوژی محور به راحتی انجام شود. آژانس های مسافرتی اینترنتی کلیه کارهای مربوط به سفر را بر عهده می گیرند.

گردشگری از طریق پرواز

بهترین سایت گردشگری ایران

تعداد زیادی استارتاپ گردشگری در ایران نیز وجود دارد. در ادامه پربازدیدترین سایت های سفر و گردشگری ایران را به ترتیب معرفی میکنیم.

سفر‌مارکت safarmarket

« برای سفر به گوگل نیاز نداری، سفرمارکت همه‌چیز را می‌داند ». سفرمارکت با این شعار خود را به مشتریان معرفی می‌کند و خود را بزرگترین بازار گردشگری می‌داند. مزیت رقابتی اپلیکیشن و سایت سفر مارکت ، امکان مقایسه قیمت و انتخاب ارزانترین بلیط هواپیما و قطار و رزرو هتل و تور مسافرتی خارجی و داخلی و در بین سایت‌های مختلف است. مشتریان سفرمارکت که بیشتر مردان جوان 25 تا 34 ساله هستند، بیشتر از راه جستجوی اینترنتی با سایت تعامل دارند. بازدید سایت سفرمارکت در ایام غیرپیکی مثل دی‌ماه نزدیک چهار میلیون است. این مقدار در دوران پیک مثل تعطیلات نوروز به 6 میلیون بازدیدکننده در ماه می رسد.

خرید بلیط هواپیما گردشگری

علی بابا alibaba

علی‌بابا سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما قطار اتوبوس و رزرو هتل و تور خارجی و داخلی در سال 93 تأسیس شد. در سال 1400 به رکورد فروش 1 میلیون و 340 هزار محصول در ثانیه دست یافت. در همین سال گردش مالی آژانس علی‌بابا 320 درصد افزایش یافت و فروش سایت 3.5 برابر شد. مجموع حضور همه کاربران در سایت و اپلیکیشن علی بابا ، در سال 1400 به 582 میلیون دقیقه می‌رسد. این یعنی 1109 میلیون سال، که اگر این مقدار را به عقب برگردیم، می‌توانیم تجربه زندگی در کنار وایکینگ‌ها را داشته باشیم. با توجه به اینکه این تجربه احتمالا قدری خطرناک خواهد بود، بهتر است این ایده را فراموش کنیم. بر اساس گزارش سایت و اپلیکیشن گردشگری علی بابا بیشترین مخاطبانش مرد با رده سنی کمتر از 34 سال هستند. پرواز تهران مشهد پرفروش ترین بلیط هوایی این پلتفرم می باشد.

گردشگری در زمان کرونا با علی بابا

فلایتیو flightio

فلایتیو یکی دیگر از فروشنده های بلیط هواپیما و قطار و رزرو اقامتگاه و هتل و خدمات تور گردشگری در سال 95 تاسیس شد. خرید پرواز خارجی به صورت آنلاین ، ایده اصلی و اولیه بنیان‌گذاران این استارتاپ گردشگری در ایران بوده است. برای انتخاب مقصد به گردشگر در قالب مجله فلایتیو پیشنهادهایی می‌کند. بر اساس گزارشات سایت فلایتیو کاربران آن تا سال 99 به 137 کشور سفر کرده‌اند. در سال 97 مقام برترین فروشنده بلیط هواپیما خارجی از آن خود کرد. بیشترین کاربرهای فلایتیو به ترتیب از شهرهای تهران، مشهد و شیراز بوده‌اند.

فلایتیو استارت اپ گردشگری

اسنپ‌تریپ snapptrip

خدمات رزرو از ابتدای تأسیس استارتاپ گردشگری ایرانی اسنپ همواره روندی رو به رشد را تجربه کرده است. این سرویس در رزرو هتل های داخلی رتبه نخست را دارد. در ایام پر تردد همچون نوروز، تا دو میلیون بازدید در اپلیکیشن و سایت اسنپ تریپ ثبت می‌شود. برنامه استارت آپ اسنپ تریپ در پاییز 1400 نسبت دو سال قبل، 238 درصد در فروش بلیط پرواز داخلی رشد داشته است. بلیط هواپیما تهران مشهد در اسنپ تریپ هم پرطرفداترین مقاصد بوده‌اند.

استارت اپ اسنپ تریپ

الی گشت eligasht

الی گشت یکی از پربازدیدترین و بهترین سایت های گردشگری در ایران که از سال 79 شروع به کار کرده است. ماهانه به طور میانگین بیش از یک میلیون بازدیدکننده برای تور لحظه آخری و رزرو آنلاین انواع تور گردشگری و رزرو هتل و خرید بلیط پرواز خارجی و داخلی با سایت الی گشت مراجعه می کنند. مخاطبان الی گشت هم بیشتر مردان زیر 34 سال هستندکه از سیستم رزرواسیون آنلاین استفاده می کنند.

استارت اپ الی گشت

بهترین سایت گردشگری خارجی جهان

استارتاپ ها کسب و کار نوپایی هستند که توسط تیم های جوان و تحصیلکرده برپا می شوند. انواع استارت آپ یک خلاء را شناسایی کرده و آن را پوشش می‌دهند. استارتاپ های گردشگری در جهان بسیار بزرگ، پردرآمد و موفق‌اند. امروزه حجم بازار آنلاین گردشگری در جهان 433 میلیارد دلار است. درآمدزایی استارتاپ از طریق کشف و ارائه راه حل های خلاقانه برای مسائل جدید است.

وب‌سایت خدمات رزرو بوکینگ ( booking.com ) بهترین سایت جامع گردشگری جهان است که خدمات خود را از درب منزل به مسافران ارائه می دهد. خدمات مسافرتی از قبیل رزرو بلیط هواپیما یا اتوبوس ، رزرو هتل و اقامتگاه ، رزرو تاکسی فرودگاه و گشت شهری و معرفی جاذبه ها و مناطق دیدنی از جمله خدمات این سایت گردشگری می باشد. بوکینگ دات کام با شعار « پولت را ذخیره کن! زمانت را ذخیره کن! » مدعی است که افراد میتوانند در این سایت بهترین گزینه ها را در کوتاهترین زمان پیدا کنند.

دومین سایت گردشگری خارجی با آمار بیش از یک میلیارد بازدیدکننده ، تریپ‌ ادوایزر ( Trip Advisor ) است. این سایت کاربرمحور است و برای کسانی که قصد آغاز سفر را دارند بسیار مفید است. محتوای آن که شامل نظرات و دیدگاه های گردشگران از تجربه شخصی خودشان است، توسط خود گردشگران تهیه می‌شود. به همین دلیل رایگان است. خدمات متنوع این آژانس هواپیمایی خارجی شامل رزرو هتل تا اقامت سفر و رزرو بلیط هواپیما ، تور گردشگری و بازدید جاهای دیدنی و معرفی بهترین رستوران و کافه می شود.

استارت اپ های گردشگری کرونا

سایت های گردشگری ایر بی ان بی ( Airbnb )، جالان ( Jalan ) و آگودا ( Agoda ) به ترتیب در رده های بعدی بهترین و پربازدیدترین سایت گردشگری جهان قرار دارند. امروزه شبکه‌های اجتماعی هم نقش مهمی در گردشگری دیجیتال بازی می‌کنند. 21 درصد آمریکایی‌های 18 تا 29 سال برای سفر در تعطیلات از شبکه‌های اجتماعی ایده می‌گیرند. صنعت گردشگری یک از 10 صنعتی است که از اینفلوئنسر مارکتینگ بهره می برد. گردشگران و اینفلوئنسرهای این حوزه در طول سفر محتوای آنلاین تولید می‌کنند و بعضا شرکت‌های بزرگ گردشگری از این محتوا بهره می‌گیرند.

سهم استارتاپ های گردشگری در کل این صنعت

سازمان جهانی توریسم گزارش مفصلی در خصوص تک‌استارتاپ‌های گردشگری دارد. در بخش پایگاه دانش سایت نمافر این مقاله به همراه خلاصه کوتاهی از آن در دسترس است. بنا بر این گزارش از سال 2010 تا 2019 ، تقریبا 455 میلیارد دلار در زمینه کسب و کارهای حوزه گردشگری دیجیتالی سرمایه‌گذاری شده‌است. برای فهم بهتر این رقم باید بدانیم حجم کل صنعت گردشگری ، یک تریلیون و 900 میلیارد دلار است. یعنی بخش مهمی از ارزش این صنعت، متعلق به استارتاپ‌های اینترنتی دیجیتالی منطبق بر تکنولوژی است.

استارت اپ کرونا

استارتاپ گردشگری در دوره کرونا

در دوران کرونا بخش های مختلف صنعت گردشگری آسیب بسیار سنگینی دیدند اما سرمایه‌گذاری در تک‌استارتاپ‌های آن ادامه یافت. این نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌داران به این حوزه و تعدد صنایع گوناگون ذیل صنعت گردشگری است که باعث می‌شود در صورت آسیب دیدن بخشی از صنعت، بخش دیگرش بی‌آسیب یا همراه با رشد باشد. است. به ادعای این گزارش حتی همه‌گیری کووید در 2020 که سرمایه‌گذاری جهانی را با کاهش مواجه کرد باعث کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش از صنعت گردشگری نشد.

بیشترین استارت آپ دیجیتال در جهان به آمریکا و در آسیا، به چین تعلق دارد. همچنین بیشترین این استارتاپ‌ها خدمات رزرو و هتلداری ، سفر و گردشگری ارائه می‌کنند.

جواد شاملو
جواد شاملو
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

از هر ۱۰ گردشگر ترکیه ۱ نفر ایرانی است

  درآمد ترکیه از گردشگران ایرانی : ۲.۴ میلیارد دلار طبق اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در دو ماه اولیه سال 2024، در مجموع 4 میلیون و 341 هز...

قطر، میزبانی شایسته برای هیجان و رقابت!

  قطر کشور کوچک، آرام و بی‌سروصدایی بود که اقتصاد خود را با ماهیگیری و صید مروارید می‌گذراند. اما اکتشاف نفت و گاز در سال ۱۹۴۰ این سرزمین را د...

آیا حج عمره در ایران گران است؟

  عمره مفرده در ۱۵ سال اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری در هزینه و حتی اعزام در ایران همراه بوده است. از ابتدای سال ۹۴ که عمره متوقف شد و هیچ کا...

آیا حج تمتع در ایران گران است؟

  سال‌هاست مسئولان سعی دارند با بهبود وضعیت اعزام و امکانات زائران ایرانی در عربستان، سفر حج تمتع را توسعه دهند و با مذاکره با طرف سعودی سهمیه...