اتاق فرار در ایران | همه چیز درباره اتاق های فرار در ایران و دنیا

اتاق فرار در ایران | همه چیز درباره اتاق های فرار در ایران و دنیا

اتاق فرار ایران

انسان در دوران کودکی به بازی کردن علاقه فراوانی دارد. هر چه سن بیشتر می شود، انسان از بازی های کودکانه فاصله گرفته و غرق در درس، کار و زندگی می شود.

امروزه طی گذشت زمان، بازی ها تغییر و تحولات عظیمی داشته اند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی اکثر کودکان و نوجوانان برای بازی، فقط یک جا مینشینند و با کامپیوتر بازی میکنند. روانشناسان این روش بازیِ بدون تحرک را معضل بزرگی برای نسل های جدید میدانند.

در عصر حاضر، بازی های جدید زیادی توسط طراحان متخصص طراحی شده اند. بعضی از این بازی ها به صورت گروهی هستند و در کنار هیجان و تحرک قوه تفکر فرد را نیز به کار می گیرد. بازی ها برای رده سنی مختلف برنامه ریزی و طراحی شده اند.

در این مقاله قصد داریم به یکی از این بازی ها به نام ” بازی اتاق فرار ” بپردازیم .

اتاق فرار چیست

بازی اتاق فرار بر خلاف همه بازی های کامپیوتری که با الهام از دنیای واقعی ساخته شده‌اند، از دنیای مجازی و  بازی های کامپیوتری الهام گرفته است. این بازی مهیج مبتنی بر یک نوع ماجراجوییِ فیزیکی است. در این بازیِ سرگرم کننده، بازیکنان باید پازلها و معماها را با استفاده از سرنخ‌هایی که وجود دارد حل کنند تا به مرحله بعدی راه پیدا کنند و در نهایت به راه خروج و فرار از اتاق برسند. در بیشتر بازی‌های اتاق فرار، پیدا کردن یک کلید، حل یک پازل و پیدا کردن پاسخ یک سوال وجود دارد. غالباً یک استاد بازی وجود دارد که بازیکنان را در حل معماها یا پیدا کردن اشیای گم شده راهنمایی می‌کند.

شاید در نگاه اول بازی اتاق فرار صرفا یک بازی هیجان انگیز و سرگرم کننده بنظر آید، اما از این بازی در راستای تمرین و تیم سازی برای شرکت ها و گروه‌های حرفه ای نیز استفاده می گردد.

اتاق فرار در جهان

اتاق های فرار در جهان

اولین اتاق فرار مدرن در سال ۲۰۰۷ در ژاپن شکل گرفت و از سال ۲۰۱۱ اتاق‌های فرار آرام‌آرام در دنیا رونق گرفتند. سونامی اتاق فرار از سال ۲۰۱۳ جهان را درنوردید. مثلاً انگلستان که تنها یک اتاق فرار در ۲۰۱۳ داشت، اکنون ۱۰۱۶ اتاق فرار دارد و آمریکا با ۷۹۹۰ اتاق فرار در صدر ایستاده است.

آمریکا به عنوان کشور پیشرو در صنعت گیم و سرگرمی در دنیا بیشترین اتاق‌های فرار را داراست. حتی در چند سال اخیر ۲ فیلم سینمایی به نام «اتاق فرار» در ایالات متحده ساخته شده است. حدود ۶۸ درصد از اتاق‌های فرار در امریکا بصورت خانوادگی اداره می‌شوند و می‌توان به این شغل به عنوان شغل خانوادگی آمریکایی‌ها نگاه کرد. جالب‌تر اینکه گروه‌های خانوادگی هم مهم‌ترین مخاطب اتاق‌های فرارند.

نمودار زیر گروه مخاطبان اتاق فرار و همچنین جنسیت مخاطبان آن‌ها را نشان دهد. بر خلاف تصور مردم که اتاق فرار را در ایران مختص جوانان می‌دانند، در آمریکا گروه‌های خانوادگی اصلی‌ترین مخاطب این بازی هستند. همچنین زنان، اندکی بیش از مردان به این گیم و بازی علاقه نشان داده‌اند

درآمد ناخالص سالانه اتاق فرار در ایران بیش از ۳۶۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. یعنی روزی یک میلیون تومان که عدد قابل توجهی است. در برخی استان‌های کشور مثل سیستان و بلوچستان هنوز اتاق فرار وجود ندارد.

مخاطبان اتاق فرار در امریکا

اتاق های فرار در ایران

اولین بازی اتاق فرار ایران در سال ۱۳۹۵ ایجاد شد. امروز ۱۴۲ اتاق فرار با ۲۹۱ بازی در کشور وجود دارد. از این تعداد ۹۷ اتاق فرار با ۲۰۳ بازی مختلف در تهران قرار دارند. اتاق فرار در ایران معمولاً مکانی برای تجربه ترس و دلهره قلمداد می شود.‌ اما اتاق‌های فرار ممکن است مضامین دیگری هم داشته باشند که متأسفانه مضمون «ترس و دلهره» در آن‌ها پررنگ‌تر است. مثلاً می‌توان بازی را به گونه‌ای طراحی کرد که در پایان، یک روایت تاریخی به درستی نقل شده باشد.

 

در دوره کرونا برخی اتاق‌فرارهای مجازی هم در کشور راه افتادند که انجام بازی‌های آن‌ها شبیه به انجام بازی‌های ویدئویی معمایی است. بوردگیم‌های اتاق فرار هم به تازگی مشتری پیدا کرده‌اند و تعداد اتاق‌ فرارهای ایران روز به روز در حال افزایش است. اکثر اتاق‌ فرارها را می‌توان به صورت اینترنتی رزرو کرد.

اتاق فرار و ترس

انواع ژانرهای اتاق فرار

در اتاق فرار ، بازی‌های مختلف در دوره های زمانی مختلف و همچنین با موضوعات متنوع اجرا می‌شوند. مثلاً ممکن است روایت برخی داستان‌ها در زمان قاجار باشد، یا حتی لازم شود کلیدی را از دهان دایناسوری در دنیای ژوراسیک بیرون کشید.

موضوع ها یا ژانرهای اتاق فرار، به صورت نامحدود است. یعنی هر طراحی میتواند با توجه به خلاقیت خودش یک بازی طراحی کند و ژانر یا موضوعی را برایش در نظر بگیرد. اما موضوع مهم این است که نقطه اشتراک همه ژانرهای اتاق فرار، حل یک معما و رها شدن از یک موقعیت می باشد.

ژانرهای پر طرفدار اتاق فرار

موضوع های بازی اتاق فرار میتواند در بی نهایت ژانر طراحی شود. اما وقتی به تعداد ژانرهای پر طرفدار اتاق فرارهای دنیا نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که برخی ژانرها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. ژانرهایی مانند وحشت، دلهره، جنگی، جنایی_پلیسی، کمدی، جاسوسی_سیاسی، معما، دراماتیک، علمی_تخیلی، ماجراجویانه از محبوب ترین ژانرهای اتاق فرارهای دنیا هستند.

اتاق فرار ایرانی

قیمت اتاق فرار

قیمت اتاق فرارها به نسبت موضوع، پر طرفدار بودن یا نبودن، امکانات، موقعیت مکانی و غیره متفاوت است. در حال حاضر کمترین قیمت اتاق فرار از 60 یا 70 هزار تومان شروع میشود. کسانی که طرفدار هیجان در بازی هستند حداقل یک بار هزینه کرده اند و این بازی را انجام داده اند.

در صورت تمایل می توانید گزارش وضعیت اتاق فرارهای ایران را بررسی بفرمایید.

کد تخفیف اتاق فرار

وب‌سایت تخفیفان با همکاری ِمجموعه‌ای از بهترین اتاق فرارهای تهران، بلیط اتاق فرار را با تخفیف‌های قابل‌توجه در وب‌سایت خود به فروش می‌رساند.

به صفحه اتاق فرار در وب‌سایت تخفیفان مراجعه و شرایط استفاده، امکانات، ژانر، قیمت و درصد تخفیف اتاق فرار را مطالعه کنید. در نهایت میتوانید گزینه موردپسند خود را انتخاب کرده و بلیط آن مجموعه را با تخفیف خریداری کنید. همچنین، می‌توانید در بخش نظرات کاربران از تجربیات دیگر افرادی که از خدمات یک مجموعه استفاده کرده‌اند نیز مطلع شوید.

اتاق فرار در تهران

جمع بندی

در این مقاله سعی شده تا در ابتدا به چرایی طراحی بازی اتاق فرار پرداخته شود. اینکه اساسا چه مسئله ای باعث شد تا چنین بازی هایی طراحی شود. همچنین تاریخچه اتاق فرارهای جهان و ایران را با هم مرور کردیم. اینکه چه ژانرهایی برای اتاق فرار وجود دارد و کدام ژانرها پر طرفدار هستند. در نهایت قیمت اتاق فرار را بررسی کردیم و همچنین سایتی برای دریافت کد تخفیف اتاق فرار معرفی شد.

برای خواندن مطالب جذاب دیگر به مجله نمافر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

اینفوگرافیک مرتبطی یافت نشد