مدتی است که بهدلیل شیوع ویروس کووید-19، زندگی مردم دچار وقفه شده و مغازهها نیز تعطیل شدهاند. تکنولوژیهای خلاقانه هر روز درحال ورود به بازار هستند. فیلمهای سینمایی، قلب کودکان را تسخیر و کانالهای جدید، توجه جوانان را به رسانه اجتماعی جلب میکنند. حال در این میان، آینده به کدام سو می رود و تأثیر آن برصنعت اسباب بازی چیست و سازندگان و خردهفروشان چگونه بازار خود را خواهند یافت؟ تحولات صنعت اسباب بازی در گرو عواملی است که امروز شکل گرفته اند و در حال تغییر ذائقه مخاطب هستند.
Kids Insights، شرکتی سرآمد و خوش فکر در عرصه بازار کودکان، در سال 2020، گزارشی بهنام «پیش بینی آینده سال 2020» (2020 Future Forecast) ارائه داد که برخی از ترندهای کلیدی سال پیش رو و دهه جدید در آن پیشبینی شده است. در گزارش (پیش بینی آینده 2020) درباره این مسئله صحبت شده که این تغییرات بزرگ چه تاثیری برروی تبلیغات، محتوا، لایسنسینگ (اعطای مجوز)، بازاریابی، استراتژیهای تولید و خرده فروشی صاحبان برند خواهد داشت.در این مطلب می خوانیم:
1- وقت آن رسیده که مخاطب را از نو تعریف کنیم
کودکان دائما باهم در ارتباط هستند، اما برخلاف مخاطبان بزرگسال، تنها انتظارشان استفاده از محتوا نیست، بلکه انتظار دارند که بتوانند در تولید، توزیع و حتی تبلیغات آن نیز سهیم باشند. یکی از بهترین بسترهای پاسخگو به این نیاز، تیک تاک (TikTok) است. این بستر رسانه اجتماعی، در شش ماهه اخیر، محبوبترین اپلیکیشن قابلدانلود جدید برای کودکان 6 الی 12 سال محسوب میشود. اپلیکیشنهای Minecraft و Roblox نیز عناصری دارند که به مخاطبان اجازه میدهد در تولید محتوا سهمی داشته باشند که همین امر مورد پسند کودکان است.


درحالی که کمپانیهای بازیسازی و بسترهای رسانههای اجتماعی در استفاده از چنین استراتژیهایی موفق عمل کردهاند؛ بخشهای سنتی صنعت بازیسازی از تحولات صنعت اسباب بازی بازمانده اند. در سال 2020، برندها باید اکوسیستمی متفاوت از قبل داشته باشند که نه تنها مخاطبان را جذب خود کند، بلکه همراه با مخاطبان خود تکامل یافته تا منجر به بهبود تجربه کاربر و همچنین اقزایش تعهد به محصول شود. بنابراین حتما نیاز به بازتعریف اصطلاح “مخاطب” احساس می شود.
در سال 2020، برندها باید اکوسیستمی متفاوت از قبل داشته باشند که نه تنها مخاطبان را جذب خود کند، بلکه همراه با مخاطبان خود تکامل یافته تا منجر به بهبود تجربه کاربر و همچنین اقزایش تعهد به محصول شود.
2- Generation Speak (اسپیکرهای هوشمند)، صنعت خردهفروشی را متحول کرده است
یکی از مهم ترین تکنولوژی های دهه اخیر AIvoice است که با توسعه اسپیکر های هوشمند همه معادلات را به هم زده است. ماهیت استفاده آسان از دستگاههای کنترل شونده با صدا باعث افزایش جذابیت جهانی آنها شده است. در این بین کودکان نیز علی رغم نداشتن تجربه کافی در استفاده از این دستگاه ها، علاقه خاصی با آن ها نشان می دهند. دادههای Kids Insight نشان میدهد که 17 درصد از کودکانی هندی (کاربران اینترنتی)، ترجیح میدهند که دستگاه هایشان را با صدا کنترل کنند. این آمار بسیار بیشتر از بازارهایی مثل بازار آمریکا یا بریتانیا است؛ در این بازارها تنها 12 درصد از کودکان چنین تمایلی از خود نشان دادند. نسل دستگاه هایی که با صدا کنترل میشوند (Generation Speak) همان چیزی است که برندها باید هنگام تولید محصولات، محتواها یا بازاریابی برای نسل بعد، در نظر بگیرند. درست همان طور که خرده فروشان باید هنگام طراحی طیف محصولاتشان این موضوع را لحاظ کنند؛ زیرا محبوبیت خرید آنلاین از طریق اسپیکرهای هوشمند مثل الکسا در میان نوجوانان هر روز بیشتر میشود.
3-ارائه محصولات سازگار با محیط زیست و اجتماع
فارغ از اینکه کودکان و نوجوانان، ناظران تاثیرپذیری هستند، در حال حاضر به فعالان زیستمحیطی نیز تبدیل شدهاند. نوک پیکان فعالیت های کودکان بهسمت بحرانهای زیستمحیطی است. اعتصابات سال گذشته مدرسهای در بیش از 100 کشور دنیا با کمک و حمایت سازمانهای جهانی و والدین بر همین امر دلالت دارد. نظرسنجیها نشان میدهد که ۳۴ درصد از والدین بریتانیایی علاقه دارند که پیش از تولد پنج سالگی به کودکانشان، مراقبت از محیط زیست را بیاموزند. تعداد نوجوانانی که نگران محیط زیست هستند، در کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا از کشورهای دیگر بیشتر است و بیشترین سهم نیز با 47 درصد متعلق به نوجوانان آلمانی است (جولای تا دسامبر 2019).
بنابراین اهمیت ویژگی سازگاری با محیط زیست برای این نسل از خانوادهها در حال افزایش است و بهتدریج بر عادات خرید آنها نیز تاثیر می گذارد. در حال حاضر کمپانیها درک میکنند که داشتن یک استراتژی شفاف و واضح زیست محیطی برای آنها یک مزیت رقابتی محسوب میشود. این کمپانی ها نه تنها توانایی تأثیر گذاری مثبت بر کودکان و نوجوانان را دارند بلکه خود نیز همراه با تحولات صنعت اسباب بازی به پیش می روند.
کودکان دنیای امروز
خلاصه آنکه کودکان و نوجوانان امروزی با نسلهای قبلی بسیار تفاوت دارند. تفاوتی که ریشههایش را باید در تغییر ذائقه آنان از مصرفکنندگی محض به سوی مشارکت هرچه بیشتر جستوجو کرد. انقلاب صنعت اسباب بازی چند سالی است که شروع شده و جوامع را یک به یک در بر می گیرد. کودکان به دستیارهای صوتی علاقه نشان میدهند، در مسائل محیط زیستی مشارکت میکنند و برای سرگرمی خود به جای استفاده از اسباببازیهای سنتی، به خلق محتوای شخصی میپردازند. برای دیدن نشانههای این اتفاق تنها کافیست که به عروسک و ماشینهای خاکخورده و ویدئوهای تیکتاک هر روز، به روز شده سری بزنیم. آمارهای نمافر در زمینه تحولات صنعت اسباب بازی نمای کاملی از دگرگونی های پیش رو ارائه میدهد.
پینوشتها:
- این مطلب تحت عنوان « Predictions for 2020 the Toy Industry Should Know » در وبسایت www.kidsinsights.com منتشر شده است(با vpn باز شود👀😁). نمافر این مطلب را در تاریخ ۱۸ آبان ۹۹ ترجمه و منتشر کرده است.