اتفاقات جالبی برای استودیوها و ناشران بازیهای موبایل در حال رخ دادن است. از آنجایی که مردم در قرنطینه هستند، زمان بیشتری برای بازی موبایل دارند. به علاوه، این بازیها راه خوبی برای پرت کردن حواس از وضعیت فعلی هستند. در نتیجهی این امر، برخی از بازیهای موبایل در حال صعود و گرفتن رتبههای بهتر در اپاستورها هستند. به نظر، شرایط برای صنعت بازی بسیار مساعد است.
در اینجا بخشی از نظرات رهبران این صنعت در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر رونق بازیهای موبایل را میخوانیم.
دانلود بازیهای موبایل در حال رشد است
پارچیس استار، یک بازی موبایل از شرکت Gameberry Labs شاهد رشد قابل توجهی در دانلودها بود. ما از پرادیپ کوپتا، مدیر محصول گیمبری لبز خواستیم تا در این خصوص برایمان بیشتر بگوید:«تمام روز در خانه ماندن مردم را مضطرب میکند و اخبار هم اکثرا منبع استرس و اضطراب هستند. همه خواهان احساس امنیت و ارتباط و به دنبال راه فراری از نگرانیهای روزانه هستند. در این دوران سخت، بازی ما پارچیس استار به آنها کمک میکند که ذهن خود را از این مسائل دور کنند. مردم با دوستان و خانواده خود بازی میکنند. پس از رواج بازی در اسپانیا، ما شاهد چهار برابر شدن ترافیک دانلود و همچنین مدت زمان سپری شده در بازی بودیم. این بازی به رتبه اول هم برای اندروید و هم برای iOS رسید. ما انتظار چنین شرایطی را نداشتیم، اما شب و روز در حال تلاشیم تا همین روحیه را در اسپانیا حفظ کنیم و به مردم ارتباط اجتماعی را که برای خروج از شرایط فعلی به آن نیاز دارند ارائه کنیم.»
تاثیر کرونا بر روی بهینهسازی اپاستور
با هم بیانیهای جالب از دیو بِل، یکی از بنیانگذاران و مدیران ارشد شرکت Gummicube، در خصوص تاثیر کووید بر بهینهسازی اپاستور را میخوانیم: «از آغاز شیوع ویروس، ما شاهد رشد دانلود در دستهبندیهای مختلف برنامهها، از جمله بازی موبایل، بودیم. در میان بازیها، رشد نمایش و نصب برخی عناوین به 10 درصد و برخی به حتی 60 درصد رسید!
از آنجایی که کاربران در خانه هستند و بازیهای بیشتری دانلود میکنند، در یک چرخه، افزایش آمار دانلود، تاثیر مثبتی بر روی الگوریتم اپاستورها دارد. زمانی که یک کاربر در حین جستجو روی یک برنامه کلیک کند، اپل و گوگل مطلع میشوند که این برنامه با آن کلمهی کلیدی مرتبط است. این امر باعث میشود که الگوریتم، رتبهی این برنامه به هنگام جستجوی آن کلمهی کلیدی را بالا ببرد. در نتیجه، برنامه بیشتر دیده شده و منجر به دانلودهای بیشتر میشود.
برنامههای رایگان در حفظ رتبهی خود از برنامههای پولی موفقترند، تنها به این دلیل که کاربران عموما بر روی عناوین رایگان کلیک کرده و آنها را نصب میکنند.
موضوع شگفتانگیزتر این است که بسیاری از توسعهدهندگان، بازیهای خود را در این دوران مجانی کردهاند تا عناوین خود را تبلیغ کنند و آنها را در دسترس کاربرانی که در خانه زندانیاند، قرار دهند. برنامههای رایگان در حفظ رتبهی خود از برنامههای پولی موفقترند، تنها به این دلیل که کاربران عموما بر روی عناوین رایگان کلیک کرده و آنها را نصب میکنند. در نتیجه، این بازیها به کلیکهای بیشتر و رتبهی بالاتری از بازیهای پولی دست مییابند.»
بازیسازی میتواند در این دوران سخت، به سلامت ذهنی کمک کند
حالا بخشی از نظرات بِلا ایکوتیک، یکی از مدیران ارشد Mobile Games Entertainment در خصوص ویروس کرونا و بازیهای موبایل را با هم میخوانیم:
«با توجه به وضعیت اقتصادی نامشخص کرواسی، من امیدوارم که در این بههمریختگی جهانی، ما بتوانیم به عنوان یک استودیو همچنان از پس مخارج خود برآییم و برای آینده نیز برنامهریزی کنیم. چند سال پیش ما نمیخواستیم تنها در کرواسی کار کنیم، بلکه تصمیم داشتیم در یک بازار جهانی رقابت کنیم و تحت تاثیر شرایط داخلی و محلی نباشیم. پیشبینی این که بازار جهانی تلفن همراه چگونه خواهد بود سخت است، به خصوص زمانی که صحبت از کسب کاربر و هزینهی تبلیغات باشد. اما اینطور که به نظر میرسد، حالا وقت این است که تا حد امکان سود به دست آوریم تا بتوانیم به شرایط آینده غلبه کنیم. زمانی که اولویت اول سلامتی است، بازی سازی در خانه، برای ما آسان است خصوصا چون ما به کار در خانه عادت داریم.
با داشتن 3 فرزند، یک سگ و یک گربه، من اکثر مواقع شبها کار میکنم، و حواس خودم را از اتفاقات بیرون از خانه پرت میکنم. و بله، من خیلی هم بازی میکنم. 😊»
جستجو بازی موبایل به علت فاصلهگذاری اجتماعی بیشتر شده است
سموئل فرانکلین، ازGames Finder عقیدهی جالبی در مورد ژانرهای بازیهایی که آمار دانلودشان بالاتر رفته، دارد.
«ما شاهد افزایش پیشبینینشدهای در رجوع به لیستهای بازیهای پیشنهادیمان بودیم، به حدی که آمار وبسایت ما در یک ماه گذشته، دوبرابر شد. از این رو، متوجه میشویم که در شرایط فعلی، تقاضای بسیار زیادی برای بازیهای ویدیویی وجود دارد.
به خصوص در حوزهی بازی موبایل، شاهد بودیم که بازدید صفحات بازیهای مدیریتی تا 857 درصد، و به دنبال آن بازیهای پازلی تا 590 درصد و بازیهای اجتماعی تا 368 درصد رشد داشتند. در همین حین، آمار بازیهای تفننی در این دوره تغییر چشمگیری نداشته است که نشانگر این است که مصرفکنندگان در زمانی که مشغول فاصلهگذاری اجتماعی هستند، به دنبال یک بازی تعاملی و چالشبرانگیزاند.
پیشبینی من این است که این روند در آینده ادامه داشته باشد، در عین حال، احتمال این که عناوین برترِ فعلی محبوبیت خود را از دست بدهند نیز وجود دارد، زیرا مردم همواره دنبال بازیهای جدید هستند. حالا که مردم همگی در خانه و در حال استفاده از اینترنت هستند، میتوان انتظار داشت که تبلیغات درون بازیها، پرقدرتتر از قبل به کار بیایند، خصوصا در بازیهای رایگانی که در ازای تماشای ویدیوهای تبلیغاتی، جوایز مختلفی ارائه میدهند.»
وقت آزاد مردم صرف بازی موبایل میشود
مدیر Game Gavel، متیو لینوز، دربارهی ویروس کرونا و تاثیر آن بر بازی موبایل نظراتی دارد.
«صنعت بازیسازی و گیمینگ صنعتی است که با توجه به تغییرات اجتماعی، متحول میشود و فعالیتهایی ارائه میکند که کاربران را سرگرم میکنند و از طریق تکنولوژی، خلاقیت آنها را پرورش میدهند. با شرایط شیوع ویروس کرونا، رشد چشمگیری در علاقه به گیمینگ و واقعیت مجازی به وجود میآید چرا که مردم زمان آزاد زیادی را در خانه و قرنطینه صرف میکنند. بازیهای ویدیویی راه آسانی برای گذر زمان و “مشغول بودن”، به جای بیکار نشستن هستند.
با پیشرفت تلفنهای همراه که حالا میتوانند تقریبا تمامی کارهایی که یک کامپیوتر انجام میدهد، انجام دهند، بازی کردن بسیار آسانتر و دست یافتنیتر شده است. اینهمه وقت آزاد باعث شده است که کاربران بیشتری انواع پلتفرمهای در دسترس را برای بازیهای مختلف امتحان کنند و استفاده از منابع و سرویسها بیشتر شده است. با وجود آیندهی غیرقابل پیشبینی، انتظار میرود در سراسر جهان، صعنت بازی سازی با استقبال بیشتری رو به رو شود.»
مردمی که در خانه هستند، از بازیها نه فقط برای سرگرمی، بلکه به عنوان یک شبکهی مجازی برای ارتباط با یکدیگر استفاده میکنند.
به علت تعطیلی ورزشهای زنده، کاربران به ورزشهای مجازی روی میآورند
اظهاراتی دیگر در خصوص ویروس کرونا و بازی موبایل را از زبان بنینانگذار SuperDraft، استیو وانگ میخوانیم:
«با توجه به عقب افتادن مسابقات ورزشی سراسر کشور، ما تصمیم گرفتیم سرگرمی جذابی را جایگزین این جای خالی موقتی کنیم. ورزش میتواند مردم را دور هم جمع کند و راهی باشد برای دور شدن از شرایطی که جهان سعی در کنترل آن دارد.
نظر به ابهامی که در مورد اثرات کووید 19 وجود دارد و تصمیمات عاقلانهی سازمانهای ورزشی برای تعطیلی عملیاتها تا اطلاع ثانوی، ما امیدواریم که بازیهای رایگان Legends ما به کسانی که از این بحران رنج میبرند، کمی آرامش بدهند.
توقع ما این بود که سری Legends در میان طرفداران SuperDraft با استقبال خوبی روبرو شود، و حالا نتایج حتی فراتر از تصور ماست. بازیکنان وفادار، ما را به دوستان خود معرفی میکنند، و مردم مستقیما و از طریق فضای مجازی از ما تشکر میکنند که این خلأ موجود ناشی از تعطیلی ورزشهای زنده را پر کردیم.

ما هر شب حدود 4000 الی 4500 ورودی داریم، که تقریبا 1000تا بیشتر از زمانیاست که ما بازیهای زندهی NBA را داشتیم. بازیکنان جوانتر ما واقعا لذت میبرند که میتوانند از بین بهترین بازیکنان تمام دوران NBA مثل تیمهای بزرگ 1986 Celtics، 1996 Bulls و 1988 Pistons انتخاب کنند.
ما مفتخریم که تنها شرکت ورزش مجازی روزانه هستیم که هر روزه با راه حلی جدید به مقابله با تعطیلی دنیای ورزش در اثر شیوع ویروس کرونا میرویم.»
پلتفرمهای فروش آیتمهای درون بازی موبایل، بیشترین میزان رشد را در بین بازارهای صنعت گیمینگ داشته اند
پلتفرمهای فروش آیتمهای درون بازی نیز در چند ماه اخیر رشد کردهاند. نظرات ولد پاچنکو، مدیرعامل و بنیانگذار DMarket را در این خصوص میخوانیم:
«میزان معاملات در DMarket که یکی از پلتفرمهای فروش محصولات درون بازیهاست از فوریه تا مارس 2020 در مقایسه با دسامبر 2019، هفتاد درصد افزایش داشته است.
ما کاربران زیادی از آمریکا، چین، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و آلمان داشتیم. با بیش از 65 درصد رشد در طی 30 روز گذشته، بسیاری از کاربران موبایل از این پلتفرم استفاده کردند. به دنبال این اتفاق، ما به سراغ روشهای به روز برای جذب کاربران موبایل هستیم. مردمی که در خانه هستند، از بازیها نه فقط برای سرگرمی، بلکه به عنوان یک شبکهی مجازی برای ارتباط با یکدیگر استفاده میکنند. به عقیدهی من، ویروس کرونا میتواند باعث شود مدت زمانی که مردم روزانه صرف بازی، به ویژه بازی موبایل، میکنند تا 20 درصد افزایش یابد.
زمانی میرسد که اکثریت مردم زندگی واقعی را به خاطر دنیای گیمینگ رها میکنند، و این قرنطینهی اجباری فقط سرعت این اتفاق را بالا میبرد. اگر در چند ماه آینده، بشنویم که برخی از کسب و کارهای دنیای واقعی مثل آژانسهای قرار گذاشتن یا بارهای مجازی وارد این بازیها شدهاند، تعجب نمیکنم.»
ویروس کرونا و بازی موبایل
اگر شما در صنعت گیمینگ مشغول به کار هستید، واقعا خوش شانس بودهاید. نه تنها شما شانس این را دارید که در خانه کار کنید و به ساختن ادامه دهید، بلکه حتی نسبت به کسب و کارهای دیگر امتیازات بهتری هم دارید چون که مردم همچنان سرگرم بازیهای موبایل هستند.