پیش بینی اسباب بازی ها تا سال ۲۰۲۴ – عوامل رشد، ترندها و نکات حیاتی!

پیش بینی اسباب بازی ها تا سال ۲۰۲۴ – عوامل رشد، ترندها و نکات حیاتی!

عوامل رشد صنعت اسباب بازی و بازی

پیشرفت‌های فناوری در نوع بازی کردن کودکان امروزی دچار دگرگونی معنی داری شده است. صنعت اسباب بازی تصمیم به جهش و رشد دارد. در سالهای اخیر ارتقای سطح کیفی اسباب بازی‌های داخلی در اولویت قرار گرفته است. تولیدکنندگان و طراحان اسباب بازی از تکنولوژی جدید در طراحی و ساخت اسباب بازی‌ها استفاده می کنند. شرکت‌های بزرگ اسباب بازی های قدیمی در سراسر دنیا استفاده از گوشی‌های تلفن همراه و تبلت ها به عنوان ابزاری برای سرگرمی را نگران کننده می دانند.

اولین مسابقه طراحی و ساخت اسباب بازی در سال 1373 در ایالات متحده آمریکا برگزار شد. در ایران نیز از سال 1389 مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی به صورت دو سالانه شروع به کار کرد. 374 گروه در مرحله نخست دومین دوره این مسابقات شرکت کردند که از این تعداد 185 گروه به مرحله بعد راه یافتند.

راه های رشد و توسعه صنعت اسباب بازی

از عوامل محرکی که میتوانند در رشد و پیشرفت صنعت بازی و اسباب بازی اثرگذار باشند میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. افزایش تعداد خانوارهایی که دو منبع درآمد دارند و نیز افزایش درآمد در بازارهای نوظهور اسباب بازی
  2. پیشرفت تکنولوژی (ازجمله VR و تلفن همراه) که محرک افزایش تقاضا برای بازی‌های ویدیویی است
  3. افزایش نفوذ رسانه‌های اجتماعی و استفاده بیشتر از آن‌ها
  4. افزایش مقدار مخارج مصرف‌کننده که محرکی است برای تقاضای اکشن فیگورها، اسباب‌بازی‌های عروسکی ، تجهیزات ورزشی ، محصولات پیش‌دبستانی و پازل‌ها

ازدیاد مدل‌های جدید کسب و کار مانند خدمات جعبه اشتراک . ازدیاد این مدل‌های کسب‌وکار، بازار اسباب‌بازی را در طول دوره پیش‌بینی شده توسعه خواهد داد.

دلایل موفقیت صنعت بازی و اسباب‌بازی در سال 2020

اتحاد یکپارچه بین بازی‌های فیزیکی و دیجیتالی

همراه شدن با رفتارهای مصرف‌کننده و تغییر کردن همراستا با آنها

استفاده از بازاریابی اینفلوئنسری ازجمله یوتیوبرهای معروف

ارائه بسته بندی های خاص

قرار دادن جوایزی داخل بسته بندی ها برای کودکان مانند قرار دادن انواع اسلایم و عروسک آموزشی

دسته بندی اسباب بازی ها و انواع بازی

با توسعه تکنولوژی کودکان نیز در سنین پایین‌تر از اسباب‌بازی‌ها دور شده و به‌ سمت بازی کشیده می‌شوند. این به‌معنای ایجاد فرصتی برای سازندگان اسباب‌بازی است که این گروه سنی را هدف گرفته و دسته‌بندی‌هایی مانند بازی‌های ویدئویی در حال فتح عرصه‌های اصلی و مهم بازار هستند. رسانه اجتماعی که شخصیت‌های کارتونی شوهای تلویزیونی کالت و فرنچایزهای سینمایی، مثل LEGO و Transformers را به کودکان معرفی کرده‌اند؛ محرک افزایش تقاضا برای اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های تم‌دار هستند.

محبوبیت اسباب‌بازی‌های آموزشی ، تعاملی و چند کاره نیز در حال افزایش است، زیرا خانواده‌ها در بازارهای توسعه‌یافته تصمیم می‌گیرند که این نوع اسباب‌بازی‌ها را به‌عنوان ابزاری برای تکامل کودکی برای فرزندانشان بخرند.

بازی های ساخت و ساز

با توسعه افکار خلاقانه و غیرمعمول و کنار گذاشتن افکار سنتی، اسباب‌بازی هایی مانند لگوها به‌وجود آمده‌اند. این رویکرد خلاقانه هم اکنون در جریان است و منجر به ابداع ترکیب‌های خلاقانه و قابل استفاده مجدد می‌شود تا کودکان بتوانند با بافت‌ها، طرح‌ها و استایل‌های مختلف آشنا شوند. ترکیب‌هایی مانند شن جادویی ، خمیر بازی ، بتونه (putty) و لعاب ( بازی اسلایم slime ).

با پیشرفت تکنولوژی و گرایش کودکان و بزرگسالان به بازی های کامپیوتری بازی‌هایی مثل Dreams در سال ۲۰۱۹ و Minecraft کلاسیک در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان شکلی از خودبیانگری و تصریح عقاید شناخته می شوند. هرچه که ابزارهای تولید دنیاهای مجازی سه‌بعدی جای بیشتری میان جامعه پیدا می‌کنند، افراد بیشتری نیز از آن‌ها به‌عنوان مجرایی برای خلاقیت و ارتباط استفاده می‌کنند.

اسباب‌بازی‌های عروسکی ، شخصی ‌سازی می‌شوند

دیگر دوره خرس‌های عروسکی قدیمی یا همان تدی گذشته است. ترندهای جهانی به‌سمت شخصی‌سازی پیش رفته و همین امر محرک نوآوری و افزایش تقاضا برای محصولات سفارشی، مثل اسباب‌بازی‌هایی با ردیاب GPS و سنسور است.

شوهای کارتونی و فیلم‌های سینمایی اکشن نیز همچنان نقشی کلیدی در افزایش تقاضا برای اسباب‌بازی عروسکی دارند. انتظار داریم که با انتشار بلاک‌باسترهایی مثل واندر وومن، مینیون‌ها و مولان در سال ۲۰۲۰، اسباب‌بازی‌های عروسکی بیشتری را با تم سینمایی در بازار ببینیم، درحالیکه شرکت Hasbro قصد دارد که اسباب‌بازی‌های شکارچی روح (Ghostbuster) را در کنار انتشار فیلم‌های سینمایی در دستور کار خود قرار دهد.

بازی های آموزشی و مهارت های steam

روزبه‌روز به تعداد مصرف‌کنندگانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، بیشتر می‌شود. این افراد از اسباب‌بازی‌های مرتبط با غذا برای آموزش کودکانشان استفاده می‌کنند. آن‌ها با شیوه‌ای سرزنده و درگیرکننده به کودکانشان یاد می‌دهند که غذاهای خوب و مناسب را انتخاب کنند. والدینی که علاقه دارند تا مهارت‌های STEM کودکانشان (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی) را توسعه دهند، این روزها اهمیت بیشتری برای اسباب‌بازی‌ها قائل هستند. یکی از هیجان‌انگیزترین و مترقی‌ترین حوزه‌ها، ظهور اسباب‌بازی‌های STEM محور است که به‌طور ویژه برای تشویق دختران جوان برای دانشمند و مهندس شدن ساخته شده است، مثل Goldieblox ، Roominate و Yellow Scope

بنابر گزارش رمزگشایی STEM/STEAM موسسه اسباب‌بازی ، اسباب‌بازی‌ها با کمک به رشد مهارت‌های ضروری و صلاحیت‌ها از طریق بازی، نقشی مهم در آموزش مفاهیم STEAM به کودکان ایفا می‌کنند. به‌علاوه، در این گزارش آمده که اسباب‌بازی‌ها می‌توانند به کودکان انگیزه بدهند تا از مشاهده حوزه‌های جدید هیجان‌زده بشوند و بدون ترس اشتباه کنند و از طرفی به تسهیل همکاری میان کودکان نیز کمک می‌کند.

عروسک ها دارای جهت فکری خاص

اسباب‌بازی‌های کلکسیونی ، مثل عروسک‌ها و اکسسوری‌ها ، تبدیل به نقطه فروش بزرگی برای اسباب‌بازی‌ها شده‌اند. هر چند موسسه اسباب‌بازی (Toys Association) در این مورد هشدار داده که این ترند در طولانی مدت باقی نخواهد ماند، زیرا کودکان به‌سمت شیوه‌های متفاوت بازی کردن می‌روند.

امروزه رفتار مصرف‌کننده تغییر کرده و مصرف‌کننده به‌سمت توسعه محصولات مترقیانه گام برداشته است. یکی از مثال‌های این بحث در بخش عروسک‌ها Mattel است. این کمپانی، اولین عروسک بدون جنسیت دنیا را تولید کرده که بازتابی از رشد جامعه غیر صفر و یکی است. بیزاری جوانان از برچسب‌گذاری افزایش یافته و موجی از تقاضا برای چنین عروسک‌هایی در سرتاسر جهان ایجاد شده است.

هوشمندی و سازگاری اسباب‌بازی‌ها نوزادان با محیط‌زیست

همانطور که حفاظت از محیط‌زیست ( زیست‌بوم‌گرایی ) روزبه‌روز در حال افزایش است، بسته‌بندی‌ها و مواد اولیه زیست‌تخریب‌پذیر نیز در اولویت‌های والدین قرار می‌گیرند.

یکی از انواع اسباب بازی نوزاد اسباب بازی آموزشی است. والدین ، به‌دنبال شیوه‌های خلاقانه برای کمک به رشد مهارت‌های نوزادان، از جمله تشخیص صدا هستند. انتظار می رود رشد تکنولوژی‌هایی مثل تکنولوژی سنسور ، نیم‌رسانا و … بر روی توسعه بازار اسباب‌بازی‌های نوزادان در سال‌های آتی تاثیر مثبتی داشته باشد.

کنسول بازی و بازی های آنلاین

محبوبیت بازی آنلاین رایگان هر لحظه درحال افزایش است. اغلب اسباب بازی‌های امروزی از طریق گوشی‌های هوشمند قابل کنترل هستند. با نصب برنامه کاربردی اختصاصی یا نرم افزار خاصی که برای بازی با یک اسباب بازی طراحی شده است روی گوشی تلفن هوشمندتان می توانید به انواع بازی آنلاین دسترسی داشته باشید.

MMOG ها بازی های آنلاین با بازیکنان بسیار متعدد هستند که به یمن یک بازی ماجراجویانه پر از جنگ و جدال به نام Fortnite و بازی های دیگر از جمله بازی World of Warcraft و بازی Call of Duty رشد خارق العاده ای را تجربه کرده اند. این امر بعنوان جهشی عظیم در تکنولوژی باعث شده تا بازی‌ها بیشتر از همیشه واقع‌گرایانه باشند. همچنین موجب ازدیاد بازی های ورزشی الکترونیکی شده اند.

پیشرفت اسباب بازی ها نشان می دهد بازی ابری cloud gaming بیشتر از بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی پتانسیل توسعه بازی‌های پرمیوم را دارند.

در بازی ابری به جای اینکه یک بازی را روی سیستم خود نصب کنید، می توانید با استفاده از اینترنت بازی مد نظرتان را بر روی کنسول خانگی‌تان انجام دهید. یعنی که کنسول بازی ، تلویزیون ، پلتفرم موبایل یا کامپیوتر شما برای ارائه بازی‌ها به سخت‌افزار داخلی خود متکی نیستند. در اینصورت بازی‌هایی که قادر به اجرا در سیستم سخت‌افزار شما نیستند، می‌توانند به راحتی از طریق بازی ابری اجرا شوند.

سرویس‌های بازی مبتنی بر Cloud به کاربران اجازه می دهد بدون اینکه سیستم گیمینگ خود را همراه داشته باشند، به اجرای بازی بپردازند. هر زمان و مکانی که دسترسی به اینترنت پر سرعت امکان‌پذیر باشد، می توان از این بازی ها لذت برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

جایگاه ایران در بازار جهانی اسباب بازی

شاید برخی گمان می‌کردند با چیره شدن بازی های ویدیویی ، بازار اسباب بازی های فیزیکی کساد شود. با این حال، خرید و فروش اسباب بازی در سال‌های گذشته هم...

میزان استفاده از صنایع پتروشیمی در صنعت اسباب‌بازی

  بعضی فیلم‌ها و انیمیشن‌های علمی- تخیلی آینده‌ای را از کرۀ زمین به تصویر می‌کشند که تا دهه‌های قبل چندان قابل باور نبود. سیاره‌ای سراسر انباش...
نگاهی آماری به صنعت اسباب بازی در ایران

نگاهی آماری به صنعت اسباب بازی در ایران

صنعت اسباب بازی در ایران سالانه بین 300 تا 350 میلیون دلار (تقریباً معادل 50 هزار میلیارد تومان) گردش مالی دارد. اما از این میزان تنها بین 30 تا 35...
5 عامل تحول صنعت اسباب بازی

۵ عاملی که تحولات صنعت اسباب بازی را رقم می‌زنند – بخش دوم

در گذشته بازی‌ ها و اسباب‌بازی ها به چند مدل توپ،‌ پازل و… محدود می‌شدند. اما دنیای امروز بازی‌ها اینگونه است؟ کافیست به Google Play Store یا...