پیش بینی اسباب بازی ها تا سال ۲۰۲۴ – عوامل رشد، ترندها و نکات حیاتی!

در این نوشته، ترندهای درحال رشد بازار جهانی بازی و اسباب‌بازی در سال ۲۰۲۰ را بررسی خواهیم کرد. این ترندها شامل پیش بینی اسباب بازی ها، محرک‌های رشد، بررسی دسته‌بندی‌ها، بررسی بازار محلی و ترندهای کلیدی می‌شوند.

پیش‌بینی وضعیت صنعت

علی‌رغم شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی، بازار جهانی بازی و اسباب‌بازی درحال رشد و شکوفایی است. در حقیقت، پیش بینی اسباب بازی ها نشان می‌دهد که بازار درطول سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ سالیانه ۴.۵ درصد رشد کند. این رشد به معنی درآمد ۱۲۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ است. خرده‌فروشان تجارت الکترونیک به‌طور ویژه از این موفقیت سود می‌برند، زیرا مصرف‌کنندگان به‌سمت خرید آنلاین رفته‌اند و این ترند درطول سال‌های آتی نیز ادامه می‌یابد.

فعالان بزرگ در سرتاسر جهان، برروی توسعه، ادغام و تصاحب محصولات جدید تمرکز می‌کنند تا محصولات و خدماتشان را بهینه‌سازی کرده و درعین حال با فعالان محلی یا منطقه‌ای نیز وارد شراکت شوند. آسیا سریعترین بازار در حال رشد را دارد، در حالی که بیشترین مخارج مربوط به آمریکاست، جایی که کلکسیونرهای زیادی در آن زندگی می‌کنند.

رشد موجود از کجا نشات می‌گیرد؟

عوامل کلیدی متعددی، محرک رشد صنعت بازی هستند:

  • افزایش تعداد خانوارهایی که دو منبع درآمد دارند و نیز افزایش درآمد در بازارهای نوظهور
  • پیشرفت تکنولوژی (ازجمله VR و تلفن همراه) که محرک افزایش تقاضا برای بازی‌های ویدئویی است
  • افزایش نفوذ رسانه‌های اجتماعی و استفاده بیشتر از آن‌ها
  • افزایش مقدار مخارج مصرف‌کننده که محرکی است برای تقاضای اکشن فیگورها، اسباب‌بازی‌های عروسکی، تجهیزات ورزشی، محصولات پیش‌دبستانی و پازل‌ها
  • ازدیاد مدل‌های جدید کسب‌وکار، مثل خدمات جعبه اشتراک

با معرفی خدمات جعبه اشتراک، پیش بینی اسباب بازی ها حاکی از وقوع انقلاب در این عرصه است. جعبه اشتراک اسباب‌بازی طبق نیازهای کودکان تهیه می‌شود… ازدیاد این مدل‌های کسب‌وکار، بازار اسباب‌بازی را در طول دوره پیش‌بینی شده توسعه خواهد داد.

مروری بر دسته‌بندی‌های اصلی

همانطور که تکنولوژی با سرعت توسعه می‌یابد، کودکان نیز در سنین پایین‌تر از اسباب‌بازی‌ها دور شده و به‌ سمت بازی کشیده می‌شوند. این به‌معنای ایجاد فرصتی برای سازندگان اسباب‌بازی است که این گروه سنی را هدف گرفته و دسته‌بندی‌هایی مانند بازی‌های ویدئویی در حال فتح عرصه‌های اصلی و مهم بازار هستند. رسانه اجتماعی که شخصیت‌های کارتونی شوهای تلویزیونی کالت و فرنچایزهای سینمایی، مثل LEGO و Transformers را به کودکان معرفی کرده‌اند؛ محرک افزایش تقاضا برای اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های تم‌دار هستند.

محبوبیت اسباب‌بازی‌های آموزشی، تعاملی و چند کاره نیز در حال افزایش است، زیرا خانواده‌ها در بازارهای توسعه‌یافته تصمیم می‌گیرند که این نوع اسباب‌بازی‌ها را به‌عنوان ابزاری برای تکامل کودکی برای فرزندانشان بخرند. در ادامه با ترندهای بازی و اسباب‌بازی آشنا خواهیم شد.

۱- اسباب‌بازی‌های عروسکی، شخصی ‌سازی می‌شوند

ترندهای جهانی به‌سمت شخصی‌سازی پیش رفته و همین امر محرک نوآوری و افزایش تقاضا برای محصولات سفارشی، مثل اسباب‌بازی‌هایی با ردیاب GPS و سنسور است (دیگر دوره خرس‌های عروسکی قدیمی یا همان تدی گذشته است).

شوهای کارتونی و فیلم‌های سینمایی اکشن نیز همچنان نقشی کلیدی در افزایش تقاضا برای اسباب‌بازی عروسکی دارند. انتظار داریم که با انتشار بلاک‌باسترهایی مثل واندر وومن، مینیون‌ها و مولان در سال ۲۰۲۰، اسباب‌بازی‌های عروسکی بیشتری را با تم سینمایی در بازار ببینیم، درحالیکه شرکت Hasbro قصد دارد که اسباب‌بازی‌های شکارچی روح (Ghostbuster) را در کنار انتشار فیلم‌های سینمایی در دستور کار خود قرار دهد.

اسباب بازی های شکارچی روح
شرکت Hasbro به دنبال تولید اسباب بازی های عروسکی شکارچیان روح است.

 

۲- چشم امید بخش آموزش و علوم بازار برای رشد به زنان جوان است

روزبه‌روز به تعداد مصرف‌کنندگانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، بیشتر می‌شود. این افراد از اسباب‌بازی‌های مرتبط با غذا برای آموزش کودکانشان استفاده می‌کنند. آن‌ها با شیوه‌ای سرزنده و درگیرکننده به کودکانشان یاد می‌دهند که غذاهای خوب و مناسب را انتخاب کنند. والدینی که علاقه دارند تا مهارت‌های STEM کودکانشان (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی) را توسعه دهند، این روزها اهمیت بیشتری برای اسباب‌بازی‌ها قائل هستند. یکی از هیجان‌انگیزترین و مترقی‌ترین حوزه‌ها، ظهور اسباب‌بازی‌های STEM محور است که به‌طور ویژه برای تشویق دختران جوان برای دانشمند و مهندس شدن ساخته شده است، مثل Goldieblox، Roominate و Yellow Scope.

بنابر گزارش رمزگشایی STEM/STEAM موسسه اسباب‌بازی، اسباب‌بازی‌ها با کمک به رشد مهارت‌های ضروری و صلاحیت‌ها ازطریق بازی، نقشی مهم در آموزش مفاهیم STEAM به کودکان ایفا می‌کنند. به‌علاوه، در این گزارش آمده که اسباب‌بازی‌ها می‌توانند به کودکان انگیزه بدهند تا از مشاهده حوزه‌های جدید هیجان‌زده بشوند و بدون ترس اشتباه کنند و از طرفی به تسهیل همکاری میان کودکان نیز کمک می‌کند.

روزبه‌روز به تعداد مصرف‌کنندگانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، بیشتر می‌شود. این افراد از اسباب‌بازی‌های مرتبط با غذا برای آموزش کودکانشان استفاده می‌کنند.

STEAM مخفف ۵ مهارت لازم برای کودکان است.

.

۳- اسباب‌بازی‌های نوزادان، هوشمندتر شده و با محیط‌زیست نیز سازگارتر می‌شوند

یکی از ترندهای اسباب‌بازی نوزادان نیز آموزش است. والدین از طریق اسباب‌بازی‌های هوشمندی که به‌طور ویژه برای اهداف یادگیری طراحی شده‌اند، به‌دنبال شیوه‌های خلاقانه برای کمک به رشد مهارت‌های نوزادان، از جمله تشخیص صدا هستند. همانطور که حفاظت از محیط‌زیست (زیست‌بوم‌گرایی) روزبه‌روز در حال افزایش است، بسته‌بندی‌ها و مواد اولیه زیست‌تخریب‌پذیر نیز در اولویت‌های والدین قرار می‌گیرند. انتظار می‌رود که رشد تکنولوژی‌هایی مثل تکنولوژی سنسور، نیم‌رسانا و غیره بر روی توسعه بازار اسباب‌بازی‌های نوزادان در سال‌های آتی تاثیر مثبتی داشته باشد.

۴- عروسک‌ها روز‌به‌روز بیشتر به‌سمت جهت فکری خاصی کشیده می‌شوند

اسباب‌بازی‌های کلکسیونی، مثل عروسک‌ها و اکسسوری‌ها، تبدیل به نقطه فروش بزرگی برای اسباب‌بازی‌ها شده‌اند. هر چند، موسسه اسباب‌بازی (Toys Association) در این مورد هشدار داده که این ترند در طولانی مدت باقی نخواهد ماند، زیرا کودکان به‌سمت شیوه‌های متفاوت بازی کردن می‌روند (کودکان، موجوداتی دمدمی مزاج هستند، نیستند؟!).

چیزی که باید درباره اسباب‌بازی‌های کلکسیونی به‌یاد داشته باشید، رفتار مصرف‌کنندگان در ارتباط با پلاستیک‌های تک‌کاربردی و محیط‌زیست است. پس از کمی جهش به عقب، Woolies کمپین خود، Ooshies، را در جهت ارتقای آن‌دسته از  اسباب‌بازی‌های کلکسیونی که با محیط‌زیست سازگارتر هستند، راه انداخته که کودکان را تشویق می‌کند تا قبل از هرچیز به فکر خودشان باشند.

از طرفی ما متوجه شده‌ایم که رفتار مصرف‌کننده تغییر کرده و مصرف‌کننده به‌سمت توسعه محصولات مترقیانه گام برداشته است. یکی از مثال‌های این بحث در بخش عروسک‌ها Mattel است. این کمپانی، اولین عروسک بدون جنسیت دنیا را تولید کرده که بازتابی از رشد جامعه غیر صفر و یکی است. بیزاری جوانان از برچسب‌گذاری افزایش یافته و موجی از تقاضا برای چنین عروسک‌هایی در سرتاسر جهان ایجاد شده است.

عروسک های بدون جنسبت کمپانی Mattel که بسیار پر طرفدار شده اند.

۵- بازی‌های ساخت‌وسازی وارد فضای مجازی می‌شوند

با توسعه افکار خلاقانه و غیرمعمول و کنار گذاشتن افکار سنتی، اسباب‌بازی هایی مانند لگوها به‌وجود آمده‌اند، این رویکرد خلاقانه هم اکنون در جریان است و منجر به ابداع ترکیب‌های خلاقانه و قابل استفاده مجدد می‌شود تا کودکان بتوانند با بافت‌ها، طرح‌ها و استایل‌های مختلف آشنا شوند. ترکیب‌هایی مانند شن جادویی، خمیر، بتونه (putty) و لعاب (اسلایم) (slime).

هرچند با پیشرفت تکنولوژی، کودکان (و بزرگسالان!) به‌جای دنیای فیزیکی به ساختارهای دنیای مجازی روی می‌آورند؛ مثلا از بازی‌هایی مثل Dreams در سال ۲۰۱۹ و Minecraft کلاسیک در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان شکلی از خودبیانگری (تصریح عقاید) استفاده می‌شود:

هرچه که ابزارهای تولید دنیاهای مجازی سه‌بعدی جای بیشتری میان جامعه پیدا می‌کنند، افراد بیشتری نیز از آن‌ها به‌عنوان مجرایی برای خلاقیت و ارتباط استفاده می‌کنند.

۶- کنسول‌ها و بازی‌ها آنلاین، محبوب‌تر از همیشه

محبوبیت بازی هر لحظه درحال افزایش است. وقتی که صحبت از بازی به‌میان می‌آید، این MMOGها (بازی‌های آنلاین با بازیکنان بسیار بسیار متعدد) هستند که به یمن پدیده‌ای به‌نام Fortnite (یک بازی ماجراجویانه که پر از جنگ و جدال است!) و سایر بازی‌ها، ازجمله World of Warcraft و Call of Duty، رشد خارق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند. این امر به یمن جهشی عظیم در تکنولوژی که باعث شده تا بازی‌ها بیشتر از همیشه واقع‌گرایانه باشند، به ازدیاد بازی‌های ورزشی الکترونیکی کمک می‌کند.

بازی های آنلاین در رشد بازی ها نقش بسیار زیادی داشته است.

پیش بینی اسباب بازی ها نشان می‌دهد که بازی ابری (cloud gaming)، پتانسیل توسعه بازی‌های پرمیوم (بازی‌هایی که با قیمت مشخصی فروخته می‌شوند) (premium game) را، ورای کامپیوترها و کنسول‌ها، در بازار دارد. در این نوع بازی نیاز به داشتن سخت افزار نیست و تنها با اینترنت پرسرعت می‌توان بازی کرد.

چگونه برنده بازی باشیم؟

برندها باید برای همگامی با سرعت زیاد رشد این صنعت همواره بر روی توسعه محصول سرمایه‌گذاری کافی کنند. بنابراین برخی ترندها و برندها مدت زیادی دوام می‌آورند، اما در اغلب اوقات به‌سرعت تغییر می‌کنند. مدیریت توسعه محصول برای موفقیت مهم است، اما مدیریت موجودی نیز امر مهمی است. مازاد موجودی با از دست رفتن یک ترند می‌تواند منجر به از دست رفتن سود شود. بنابراین نظارت بر ترندها تنها برای خلق محصول نیست، بلکه در کل چرخه عمر کسب‌وکار، امر بسیار مهمی به‌شمار می‌آید.

نکات حیاتی برای موفقیت در صنعت بازی و اسباب‌بازی در سال ۲۰۲۰

در پایان شش نکته برای موفقیت در صنعت بازی و اسباب‌بازی درسال ۲۰۲۰ را باهم مرور می‌کنیم:

  1. برای موفقیت در بازار تکنولوژی‌محور، اتحادی یکپارچه بین بازی‌های فیزیکی و دیجیتالی ایجاد کنید.
  2. والدین را فراموش نکنید. به‌طور مثال، سعی کنید وقتی که والدین برای کودکانشان اسباب‌بازی می‌خرند، حس نوستالژی آن‌ها را برانگیزید.
  3. با رفتارهای مصرف‌کننده همراه شوید و خود را با آن‌ها تغییر دهید؛ مثلا با تغییر اعتقادات درباره جنسیت.
  4. بازاریابی اینفلوئنسری (ازجمله یوتیوبرهای معروف) را وارد استراتژی خود کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.
  5. با ارائه عنصری غافلگیرکننده برای کودکان، ترند جهانی «آنباکسینگ» را وارد استراتژی‌تان کنید. بسته‌بندی‌های خاصی ارائه دهید که نقش انبار یا زمین بازی را نیز ایفا کنند.
  6. جایزه (BONUS): اگر می توانید، از ایده ebay استفاده کنید و داخل بسته بندی هایتان جوایزی برای کودکان قرار دهید. قرار دادن انواع اسلایم و عروسک آموزشی ایده‌ی خوبی است.

پی‌نوشت‌ها:

این مطلب تحت عنوان «toy and gaming trends» در سایت www.playmr.com.au منتشر شده است که نمافر آن را در آذر ۹۹ ترجمه و منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.