پردرآمدترین تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی

پردرآمدترین تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی

در یک دهۀ اخیر رشد اینترنت و گسترش پلتفرم‌های اجتماعی، دنیای مشاغل را دگرگون کرده است. بیش‌تر، افراد برای آنکه بتوانند به یک درآمد بالا و درعین حال اعتبار اجتماعی برسند، گزینه‌های زیادی نداشتند و انتخاب‌ها اغلب به چند عنوان پزشک، مهندس، خلبان یا معلم محدود می‌شد. حالا اما برای نسل‌های جدید برخی از این عناوین آشنا به حاشیه رفته‌ و در مقابل، ردیف‌های شغلی تازه‌ای تعریف شده است. «تولیدکنندۀ محتوا» یکی از همین عناوین تازه است که پیشینۀ طولانی‌ای ندارد ولی برای برخی‌ها در سراسر جهان درآمدهای کلانی ایجاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ژوئن ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳، ۵۰ تولیدکنندۀ برتر محتوا، ۷۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند.

پلتفرم‌های برتر برای تولیدکنندگان محتوا

درآمد ۷۰۰ میلیون دلاری برای ۵۰ تولیدکنندۀ برتر محتوا، با جذب مجموعا ۲.۹۲ میلیارد دنبال‌کننده در پلتفرم‌های اجتماعی حاصل شده است. نمودار زیر سهم پلتفرم‌های برتر را نشان می‌دهد.

 

 

تیک‌تاک با ۴۰ درصد از کل دنبال‌کنندگان (معادل ۱.۲ میلیارد دنبال‌کننده) و با اختلاف چشم‌گیری پیشتاز است. بعد از آن یوتیوب با ۷۲۴.۸ میلیون دنبال‌کننده و اینستاگرام با ۶۴۲.۲ میلیون دنبال‌کننده قرار دارد. این سه پلتفرم، بسترهای اصلی تولیدکنندگان محتوا هستند که بیشترین جریان‌های درآمدی را برای آن‌ها ایجاد کرده است. تعداد دنبال‌کنندگان دو پلتفرم فیس‌بوک و ایکس هم کم نیست اما هر کدام تنها حدود ۴ درصد از کل دنبال‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند که نشان می‌دهد در مقایسه با سه پلتفرم برتر جذابیت زیادی برای تولیدکنندگان محتوا ندارند. تعداد دنبال‌کنندگان توییچ اما باتوجه به آنکه یک پلتفرم جدید محسوب می‌شود، قابل توجه است که محبوبیت فزایندۀ آن را برای تولید کنندگان محتوا نشان می‌دهد.

علاوه‌بر ترجیحات تولیدکنندگان در انتخاب پلتفرم، وضعیت سنی، ملیتی و محتوایی آن‌ها نیز قابل توجه است. از نظر سنی ۵۶ درصد تولیدکنندگان برتر را نسل ایگرگ، ۴۰ درصد را نسل زد و تنها ۴ درصد را نسل ایکس تشکیل می‌دهند. از نظر ملیتی نیز ایالات متحده تسلط دارد و ۸۰ درصد از تولیدکنندگان برتر را پوشش می‌دهد. از نظر محتوایی، صنعت کمدی با ۱۸ درصد، مد و زیبایی با ۱۸ درصد، گیم با ۱۲ درصد و سبک زندگی با ۱۲ درصد غالب است.

 

در ادامه فعالیت‌های پنج تولیدکنندۀ محتوا که در سال ۲۰۲۳بالاترین درآمد را کسب کرده‌اند بررسی می‌کنیم تا ببینیم چگونه و با استفاده از چه فعالیت‌هایی توانسته‌اند نگاه مردم سراسر جهان را به خود جلب کنند.

Jimmy Donaldson جیمی دونالدسون |

«واقعا؟ جیمی معروف شد؟ اون که همیشه ساکت بود!» این اولین واکنش هرکسی است که جیمی دونالدسون را پیش از شهرت می‌شناخت. جیمی، پسر ۲۵ سالۀ درونگرا، حالا ثروتمندترین تولیدکنندۀ محتوا است. او که ملقب به آقای هیولا است، با ۳۷۷.۱ میلیون دنبال‌کننده، بیش از ۸۲ میلیون دلار در سال درآمد دارد. این رقم ۱۱.۷ درصد از کل درآمد ۵۰ تولیدکنندۀ برتر محتوا است. شهرت جیمی بیشتر برای شیرین‌کاری‌ها و چالش‌های حیرت‌‌انگیزی است که در یوتیوب منتشر می‌کند. برخی ویدیوهای او مستندهایی با چاشنی طنز است که تلاش انسان برای بقا را به نمایش می‌گذارد. مثل گذراندن ۲۴ ساعت در بیابان، ۷ روز در دریا، ۲ روز در جنوبگان، ۱۵۰ روز در فروشگاه مواد غذایی، ۵ روز زیر خاک و ۷ روز در زندان انفرادی.

در برخی ویدیوها نیز چالش‌های عجیبی را با جوایز گزاف طراحی می‌کند. مثلا در یک چالش شرکت‌گنندگان می‌بایست در دایره‌‌ای مشخص باقی می‌ماندند و به آخرین نفری که از دایره خارج می‌شد، جایزۀ ۱۰۰ هزار دلاری اهدا می‌شد. جیمی که حالا ده‌ها کارمند تمام‌وقت و حتی کارگردان دارد، گاهی هم با طراحی سناریوهای هیجان‌انگیز بدلکاری می‌کند. مثل سناریوی پرداخت پول به قاتل برای قتل خود جیمی و در ادامه نمایشی از مبارزه‌های یک قهرمان و آنتاگونیست.

جیمی چطور آقای هیولا شد؟

اما همه‌اش این نیست. شاید ایده‌‌ها و خلاقیت‌های جسورانۀ جیمی توانسته باشد برایش شهرت بیافریند. ولی تبدیل شدن به آقای هیولا فقط با خلق هیجان و سرگرمی ممکن نیست. در زمانه‌ای که افراد مشهور اغلب کم‌هزینه‌ترین کار یعنی غرولند کردن را برای کمک به مردم انتخاب کرده‌اند تا ژست‌های انسان‌دوستانه بگیرند، جیمی دونالدسون مانند یک دولت جهانی به انسان‌ها و حتی طبیعت و حیوانات خدمت می‌کند. یکی از کارهای بزرگ جیمی تاسیس Team Trees است. این بنیاد متعهد است در ازای هر دلاری که مردم اهدا می‌کنند، یک درخت بکارد. تیم‌تریز تاکنون ۲۰ میلیون درخت به ازای ۲۰ میلیون دلار کمک‌های جمع‌آوری شده کاشته است.

حذف ۳۰ میلیون پوند زباله از اقیانوس‌ها، ساخت ۲۰ چاه آب در آفریقا، کمک به بینا شدن ۱۰۰۰ نابینا، کمک به شنوا شدن ۱۰۰۰ ناشنوا، میلیون‌ها دلار کمک به خیریه‌ها، قبول وظیفۀ ساخت و تامین مالی همۀ پناهگاه‌های بی‌خانمان‌‌ها فقط بخشی از کارهای انسان‌دوستانۀ جیمی است که به کمک مخاطب‌هایش داده است. او حتی چالش‌های ویدیوهایش را طوری طراحی می‌کند که برندگان تشویق شوند تا همه یا بخشی از جایزۀ خود را به موسسه‌های خیریه اهدا کنند. به عبارتی جیمی دونالدسون مرزهای آنچه را که انجام‌شان در پلتفرم‌های اجتماعی ممکن تلقی می‌شد، جابه‌جا کرده است.

رت و لینک | Rhett & Link

رت مک لافلین و لینک نیل، یک دوتایی کمدی هستند که با ۵۱ میلیون دنبال‌کننده به درآمد ۳۵ میلیون دلاری رسیده‌اند. یعنی به‌طور میانگین در ازای هر ۱۰۰۰ دنبال‌کننده، ۶۸۶ دلار درآمد کسب کرده‌اند که از نظر بهره‌وری قابل توجه است. آن‌ها کار خود را با ترکیب منحصربه‌فردی از طنز و موسیقی در یوتیوب آغاز کردند. بعدها یک برنامۀ صبحگاهی به نام «صبح اسطوره‌ای به‌خیر» ساختند که شهرت آن‌ها را به اوج رساند. این برنامه را می‌توان سنگ بنای امپراتوری دیجیتال رت و لینک دانست. «صبح اسطوره‌ای به‌خیر» یک برنامۀ گفت‌وگومحور صبحگاهی است که موضوع‌های متنوعی را پوشش می‌دهد؛ از تست طعم غذاهای غیرمعمول گرفته تا چالش‌های عجیب و غریب و بحث‌های فکاهی.

صمیمت اصیل؛ شاخصۀ رات و لینک

شاید مهم‌ترین چیزی که رت و لینک را برای مخاطب‌‌ محبوب می‌کند، صمیمیت اصیل آن‌ها است که برخاسته یک رفاقت دیرینه است. برخوردهای آن دو با یکدیگر یا حتی با مخاطب‌ چنان صادقانه و به‌دور از تظاهر است که گویی درحال به اشتراک گذاشتن شوخی‌ها و خنده‌هایشان با دوست‌های نزدیک‌شان هستند.

رت و لینک پیوسته از طریق رسانه‌های اجتماعی و رویدادهای زنده با مخاطب‌هایشان درگیر می‌شوند. این قابلیت دسترسی، پیوند پایداری میان آن‌ها و مردم ایجاد می‌کند و رابطۀ آن‌ها را از آنچه «مجازی» تلقی می‌شود، فراتر می‌برد. مخاطب هرگز خودش را یک تماشاچی منفک از رت و لینک نمی‌داند؛ بلکه حس یک همراه جدایی‌ناپذیر را در تجربه‌های آن‌ها دارد.

نکتۀ کلیدی دیگر در فعالیت‌های این دو دوست، باقی نماندن در دایرۀ امن تولید محتوا است. آن‌ها هرگز از نوآوری و امتحان فرمت‌های جدید نمی‌ترسند. خواه ساخت موزیک‌ویدیو یا شرکت در چالش‌های پیچیده باشد، خواه ورود به سریال‌های فیلم‌نامه‌ای یا تولید پادکست.

استعداد رت و لینک در تولید مستمر محتوای جذاب و غیرقابل پیش‌بینی، مخاطب را همیشه مشتاق نگه می‌دارد تا ببیند این جانورهای افسانه‌ای برای کار بعد، چه خرگوشی را در کلاه خود پنهان کرده‌اند.

پرستون آرسمنت | Preston Arsement

پرستون آرسمنت یک چهرۀ برجسته در حوزۀ بازی‌های ویدیویی است که با تولید محتوا از بازی Minecraft به شهرت رسید. بعدتر با حفظ تمرکز بر همین بازی، تنوع محتوای خود را بالا برد و به تولید محتوا از بازی‌های محبوب دیگری مثل Fortnite، Roblox و Among Us پرداخت. پرستون علاوه‌بر افزایش تنوع محتوایی و هم‌گام شدن با آخرین روندهای بازی، با ورود به مسابقه‌ها و ماجراجویی‌های حماسی تلاش می‌کند تا همواره سطح بالایی از هیجان و سرگرمی را برای مخاطب‌ ایجاد کند. او اکنون با ۳۰ میلیون دنبال‌کننده به ۳۵ میلیون دلار درآمد در سال رسیده است.

رویکردی که محتوای پرستون آرسمنت را از سایر فعالان حوزۀ بازی متمایز می‌کند، خانواده‌دوستی است. به‌طوری‌که به‌عنوان یک همسر و پدر، خانواده‌اش را هم وارد ویدیوهایش می‌کند و تا کنون مجموعه‌های متعددی را مثل «Wife vs Mincraft» و «PrestonPlayz Family» با همراهی آن‌ها ساخته است. این شخصی‌سازی محتوا با ایجاد یک فضای خانوادگی، علاوه‌بر آنکه حس صمیمت میان پرستون و مخاطب را تقویت می‌کند، نشان‌دهندۀ ماهیت سالم محتوای او است که می‌تواند برای طیف وسیعی از مردم چه به لحاظ سنی و چه به لحاظ فرهنگی مقبول باشد.

پرستون طرفدار ندارد؛ ملت دارد

اما گیم فقط یک وجه از فعالیت‌های پرستون است. او یک شخصیت چندبعدی است که علاوه‌بر بازی، وارد حوزۀ کارآفرینی و فعالیت‌های انسان‌دوستانه نیز شده است. «PrestonStyes» نامی است او که برای برند تجاری خود انتخاب کرده و محصولات متنوعی از لباس تا لوازم جانبی بازی را ارائه می‌دهد. این برند علاوه‌بر قدرت کارآفرینی پرستون، وفاداری مخاطب‌هایش را که تحت‌عنوان «ملت پرستون» شناخته می‌شوند به نمایش می‌گذارد.

پرستون همچنین از پایگاه اجتماعی خود برای کارهای خیریه و جمع‌آوری کمک‌های مالی جهت فعالیت‌های تحقیقاتی استفاده می‌کند. یک نمونه از کمیپین‌های قابل توجه او کمپین «بازی صورتی» است که با دیگر تولیدکنندگان محتوا برای افزایش آگاهی مردم در مورد سرطان سینه و جمع‌آوری بودجه جهت انجام تحقیقات مربوط به آن همکاری کرد. بیش از خلاقیت در تولید محتوای بازی، همین ترکیب از سه وجه ارزشمند خانواده‌‌دوستی، انسان‌گرایی و کارآفرینی است که محبوبیت چشم‌گیری برای پرستون آرسمنت ایجاد کرده است.

Ryan Kajiرایان کاجی |

رایان کاجی کودک دوازده ساله‌ای است که در دنیای دیجیتال به یک نام آشنا تبدیل شده است. او فعالیت خود را از سن سه سالگی آغاز کرد و با جذابیت ذاتی خود به‌مرور توجه میلیون‌ها نفر را جلب کرد. محتوای او در درجۀ اول حول بررسی اسباب‌بازی‌ها، آزمایش‌های DIY، فعالیت‌های آموزشی و ماجراجویی‌های خانوادگی است. ویدیوهای رایان این امکان را به مخاطب می‌دهد تا بتواند دنیا را از نگاه یک کودک ببیند و در کاوش جهان با او همراه شود. بیشتر مخاطب‌های او والدینی هستند که دنبال مطالب مفید و در عین حال جذاب و سرگرم‌کننده برای کودکان خود هستند. تعهد خانوادۀ کاجی به حفظ فضای مثبت، از کانال رایان یک محیط امن برای تعامل کودکان ساخته و جایگاه او را در حوزۀ تولید محتوای کودک تثبیت کرده است.

جعبه‌گشایی جدیدترین اسباب‌بازی‌ها، طراحی بازی‌های تخیلی و جست‌وجوگری‌های آموزشی یا انجام چالش‌های علمی از کارهایی است که رایان به کمک خانواده‌اش درویدیوها انجام می‌دهد. او اکنون با ۳۶ میلیون دنبال‌کننده، ۳۵ میلیون دلار درآمد دارد.

فعالیت رایان کاجی نیز فقط محدود به یوتیوب نیست. او حالا یک خط تولید اسباب‌بازی با برندRayan’s World راه‌اندازی کرده است. همچنین علاوه بر جلب همکاری برندهای مختلف، دامنۀ فعالیت و سرمایه‌گذاری‌ خود را تا حوزۀ کتاب و سریال نیز بسط داده است.

جیک پل | Jake Paul

جیک پل یوتیوبر، بوکسور، خواننده، بازیگر و کمدین است که شهرت اولیۀ خود را در پلتفرم Vine به‌دست آورد و بعد به شبکۀ دیزنی و و سریال بیزردوارک پیوست. با جدایی از دیزنی، کانال مستقل خودش را تاسیس کرد و به تولید محتوا در یوتیوب پرداخت. محتوای او بیشتر در دستۀ موسیقی و بوکس قرار می‌گیرد. جیک که یک بوکسور حرفه‌ای است، تلاش می‌کند جایگاه خود را خارج از شبکه‌های اجتماعی نیز تثبیت کند. او علاوه‌بر فعالیت در یوتیوب، با شرکت در رقابت‌های معتبر بوکس توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این ورود به بوکس حرفه‌ای لایه‌ای جدید به محتوای او اضافه کرده و طیف مخاطب‌هایش را گسترش داده است.

جیک پل یک شخصیت جنجالی هم محسوب می‌شود. از آنجایی ‌که ویدویوهای او بعضا تحریک‌کننده یا ترویج‌دهندۀ رفتارهای بی‌پروا تلقی می‌شود، انتقادهای زیادی را برانگیخته است. اما علی‌رغم همۀ اختلاف نظرهایی که میان طرفداران پرشور و منتقدان سرسخت جیک پل وجود دارد، نمی‌توان تاثیر او را در جلو بردن مرزهای تولید محتوا انکار کرد. توانایی او در رشد مستمر، ورود به سبک‌های مختلف محتوایی و باقی ماندن در صدر کاربران شبکه‌های اجتماعی، حیرت‌انگیز است. اوحالا یک پایگاه اجتماعی مستحکم برای خود دارد و از این طریق وارد حوزۀ سرمایه‌گذاری هم شده است. جیک پل با ۷۳.۱ میلیون دنبال‌کننده، ۳۴ میلیون دلار درآمد دارد.

جمع‌بندی

از ژوئن ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳، ۵۰ تولیدکنندۀ برتر محتوا با جذب مجموعا ۲.۹۲ میلیارد دنبال‌کننده ۷۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند. تیک‌تاک، یوتیوب و اینستاگرام محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای تولیدکنندگان محتوا محسوب می‌شوند که بیشترین سهم را از تعداد دنبال‌کنندگان دارند. یوتیوب با سهم ۴۰ درصد معادل ۱.۲ میلیارد دنبال‌کننده در صدر قرار دارد. همچنین با بررسی تولیدکنندگان برتر محتوا می‌بینیم که از نظر سنی نسل ایگرگ و زد، از نظر ملیتی ایالات متحده و از نظر محتوایی صنعت کمدی و مد زیبایی تسلط دارند. در این یادداشت فعالیت‌ پنج تولیدکنندۀ محتوا که بیشترین درآمد را در سال ۲۰۲۳ کسب کرده‌اند مورد بررسی قرار دادیم. جیمی دونالدسون با مجموع ۳۷۷.۱ میلیون دنبال‌کننده و ۸۲.۳میلیون دلار درآمد جایگاه برتر را به خود اختصاص داده است. بعد از آن رت و لینک، پرستون آرسمنت و رایان کاجی هر کدام با ۳۵ میلیون دلار و نهایتا جیک پل با ۳۴ میلیون دلار قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت طراحی 

  «طراحی، رابط اطلاعات و درک است». هانس هافمن، معلم و استاد طراحی، این‌گونه مؤجز و جامع آن‌چه را که سال‌ها به شاگردانش آموخته، تصویرسازی کرده ...
راهبرد کلیدی نتفلیکس برای برندسازی

تنوع؛ راهبرد کلیدی نتفلیکس برای برندسازی

در طی دو دهه گذشته رسانه‌های اشتراکی درخواست‌محور (SVOD) همچون نتفلیکس، آمازون‌پرایم و دیزنی‌پلاس پلتفرم تلویزیون را تغییر داده‌اند. اما در این میا...
گزارش سالانه دیجی کالا از منظر صنایع فرهنگی و خلاق

واکاوی گزارش سالانه دیجی کالا از منظر صنایع فرهنگی و خلاق

دیجی کالا پنجره دیجیتالی به‌سوی مصرف‌کننده ایرانی است. این مجموعه به تنهایی سهم 50درصدی -به ‌اندازه 104 هزار فروشگاه آنلاین دیگر- را از کل بازار تج...
بهترین شرکت های بازی سازی ایران

بهترین شرکت های بازی سازی ایران

یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های مردم ایران و جهان به‌خصوص بعد از قرنطینه دوران کرونا بازی های ویدیویی است. گردش مالی صنعت بازی در ایران نیز بسیار رو به...