پادکست در دوره کرونا – فرصتی برای نزدیک کردن مردم به هم!

پادکست در دوره کرونا – فرصتی برای نزدیک کردن مردم به هم!

در روزهای اول شیوع، ما به سرعت مشغول دنبال کردن رفتارهای شنیداری در شبکه‌ی مخاطبان وکسنست شدیم چرا که متوجه شدیم برخی رفتارهای شنوندگان پادکست در دوره کرونا در حال تغییر هستند. خصوصا با حضور موثر اسپریکرهای وکسنست (پلتفرمی برای تولید پادکست که در سایت وکسنست قابل دسترسی است) در ایتالیا و اسپانیا، می‌دانستیم می‌توانیم اطلاعات خوبی کسب کنیم چرا که این دو کشور اولین کشورهای غربی بودند که وارد قرنطینه شدند.

تغییرات شنیداری کلی

در ماه مارس، در ایتالیا در ابتدا شاهد رشد 10 درصدی بودیم و سپس در پایان آوریل، رشد جهانی بسیار زیادی را دیدیم. پخش پادکست در دوره کرونا در جهان 42 درصد افزایش داشت و این نرخ رشد در اروپا 53 درصد بود. ایتالیا و اسپانیا به عنوان دو کشوری که اول وارد قرنطینه شدند به ترتیب شاهد نرخ رشد شنوندگان 29 و 25 درصدی بودند. در همین حین، در ایالات متحده شاهد کاهش 20 درصدی هستیم که البته برخی دسته‌بندی‌ها شاهد رشد چشمگیری بودند.

تغییرات دسته‌بندی‌های مورد توجه شنوندگان

در اولین بررسی در ماه مارس، دسته‌بندی‌های معنویت‌و‌دین (1576 درصد رشد) و خودپروری (484 درصد رشد) در ایتالیا بسیار مورد توجه بودند. دسته‌بندی‌های کتاب، کمدی، بازی‌وسرگرمی، ورزشی و اتفاقات روز نیز در ایالات متحده، ایتالیا و اسپانیا شاهد رشد بودند. واضح است که شنوندگان از پادکست‌ها یا برای جمع کردن اطلاعات بیشتر در خصوص شیوع و یا به عنوان راهی برای پرت کردن حواسشان از آن استفاده می‌کردند.

با بهبود وضعیت، رفتارهای شنیداری شنوندگان ایتالیایی، اسپانیایی و آمریکایی نیز تغییر می‌کرد. به نظرمی‌رسید که مردم سراسر جهان در حال رفتن به سمت سرگرمی‌ها، یادگیری و پادکست‌هایی برای سرگرم شدن می‌رفتند. همینطور قابل توجه است که به رشد علاقه به پادکست‌های مربوط به موسیقی در ایالات متحده نیز اشاره کنیم (سه تا از 10 دسته‌بندی برتر، مرتبط به موسیقی بودند). در حالی که این شیوع هنوز به پایان نرسیده است، و از آن‌جا که در برخی کشورها قرنطینه به پایان رسیده، رفتارهای شنیداری در حال بازگشت به حالت قبل از قرنطینه هستند.

پادکست‌های پرمخاطب در کشورهای مختلف
ایتالیا ایالات متحده اسپانیا
جرائم حقیقی طراحی علم
داستان غذا سلامت و ورزش
خودپروری مصاحبه موسیقی سیاست
فرزندان و خانواده غذا جامعه و فرهنگ
کمدی تاریخ موسیقی کمدی

تغییر دستگاه‌های استفاده شده برای پادکست

با توجه به دستگاه‌های مورد استفاده‌ی مصرف‌کنندگان، واضح است که مردم در منزل در حال گوش دادن به پادکست‌ها هستند و گاهی خانوادگی این کار را انجام می‌دهند. رایانه‌های رومیزی (58 درصد رشد)، تلفن همراه و تبلت (32 درصد رشد)، تلویزیون (28 درصد رشد)، اسپیکر هوشمند (11 درصد رشد) و ساعت‌های هوشمند (11 درصد رشد) سریع‌ترین رشد را در ۵ ماه اخیر داشته‌اند.

پادکست‌های زبان پرتغالی و اسپانیایی شکوفا می‌شوند

از اواخر سال 2018، خط صعودی تولیدات پادکست به زبان اسپانیایی توسط وکسنست مشاهده می‌شود. در 5 ماه اول امسال، تعداد پادکست‌های اسپانیایی زبان فعال ماهانه 94 درصد رشد داشته است. یکی دیگر از رده‌های تولید پادکست‌های غیرانگلیسی که رشد سریعی داشته، پرتغالی است. با رشدی حتی بیشتر از پادکست‌های اسپانیایی زبان، پادکست‌های پرتغالی زبان از ژانویه تا مه امسال، 103 درصد رشد داشته‌اند. در همین راستا، اسپریکرهای وکسنست در جوامع پرتغال و برزیل مشارکت فعال پیدا کرده‌اند. با این اصاف، تعجبی نیست که ۴ کشور پرتغالی زبان در میان ۱۰ کشور پیش‌رو در ساخت پادکست قرار گرفته‌اند. لیست زیر ۱۰ کشور پیش‌رو در ساخت پادکست را نشان می‌دهد.

  1. برزیل
  2. انگلستان
  3. کانادا
  4. کلمبیا
  5. ایتالیا
  6. مکزیک
  7. اسپانیا
  8. لهستان
  9. نیوزلند
  10. ایالات متحده

کاربرد اصلی پادکست : انتقال اطلاعات در زمان کم

اگر 2020 چیزی به ما آموخته باشد این است که همه چیز می‌تواند در یک لحظه تغییر کند. در سال ۲۰۲۰ اتفاقات زیادی در جهان رخ داد که تظاهرات سیاه‌پوستان در آمریکا از این موارد است. تسلیت‌های مختصر و بخش‌های خبری کوتاه پاسخگوی خواسته‌ی مردم برای انتشار اطلاعات و درک دیدگا‌های جدید درباره‌ی این اتفاقات نیستند. رسانه‌ی بزرگ‌تر برای بیان عمق این موضوعات پیچیده نیاز است و از آن جا که فیلم‌ها، سریال‌ها و کتاب‌ها سریع تولید نمی‌شوند (در واقع کتاب‌هایی که در خصوص ضدنژادپرستی وجود داشته اند کاملا به فروش رفته‌اند و درخواست چاپ مجدد آن‌ها وجود دارد)، پادکست‌ها موقعیتی برای درخشیدن پیدا کرده‌اند.

به خاطر طبیعت پادکست‌ها، می‌توان تنها در چند روز مکالمات و داستان‌های خوبی را ضبط کرده و پس از ویرایش به اشتراک گذاشت. البته این به‌معنی آسانی ساخت پادکست‌ها نیست. پادکست‌ها امکان دست به دست شدن سریع اطلاعات را فراهم کرده‌اند. پادکست NPR’s Code Switch که به صورت هفتگی از سال ۲۰۱۶ درباره‌ی مسائل نژادی منتشر می‌شود به رتبه‌ی شماره‌ی پادکست‌ های اپل رسیده است. همچنین دیگر پادکست‌های موجود مثل Armchair Podcast برنامه‌ریزی عادی خود را دنبال می‌کنند و از متخصصان روابط نژاد سیاه‌پوست برای مصاحبه دعوت می‌کنند. Armchair Expert تنها پادکستی نیست که در این دوره شاهد رشد بوده است. احتمالا یکی از دلایل اصلی رشد دنبال‌کنندگان پادکست‌ها، رشد شنوندگان دسته‌بندی جامعه و فرهنگ تا 46 درصد از شروع سال جدید است.

پادکست Code Switch
پادکست Code Switch درباره‌ی مسائل سیاه‌پوستان شاهد رشد چشم‌گیر شنوندگان بوده است.

علاوه بر پرداختن به این موضوع توسط پادکست‌های قدیمی، یک موج جدید از پادکست‌های تازه‌کار که مختص این مسائل هستند نیز شروع به کار کرده‌اند، مثل Stand Up For Black Lives، Silence is Not An Option و Higher Learning with Van Lathan and Rachel Lindsay که تنها تعداد اندکی از این دسته پادکست‌ها هستند.

تاثیر کرونا بر تولید محتوا

درست مثل بخش قبلی، رشد زیادی نیز در پادکست‌های مرتبط با ویروس کرونا شاهد بوده‌ایم. علی رغم این افزایش کمی در انتشار پادکست‌ها، در اوایل دوره‌ی انتشار ویروس شاهد کاهش کیفیت پادکست‌ها بودیم. علت این کاهش کیفیت را باید در دورکاری و ضبط پادکست‌ها در فضایی خارج از استودیو جست‌وجو کرد. البته، با گذشت زمان شاهد افزایش مجدد کیفیت ضبط پادکست‌ها بودیم.

در مقابل، با قرنطینه شدن مردم در خانه، خلاقیت افرادی که در تلاش بودند تا ذهنشان را از مسئله‌ی فعلی دور کنند شکوفا شد. در ماه‌های فوریه و مارس، اسپریکر، محصول اجرای پادکست مختص وکسنست شاهد رشد 75 درصدی در ثبت‌نام‌های برنامه‌های محبوب خود بود. تنها در ایتالیا، ثبت‌نام‌ها تقریبا دو برابر شدند. در حالی که نرخ رشد از آن زمان ثابت مانده است، این مدت زمانِ صرف شدن در منزل قطعا پادکست‌سازان جدیدی را به این عرصه افزود.

5 دسته‌بندی برتر که بیشترین تعداد پادکست در 5 ماه اول سال 2020 به آن‌ها اختصاص داشت:

  1. آموزش
  2. هنر
  3. جامعه و فرهنگ
  4. موسیقی
  5. سلامت و ورزش

آینده‌ی پادکست در دوره کرونا

با در نظر گرفتن این موارد می‌توان به آثار بسیار مثبت کرونا بر صنعت پادکست پی برد. بیماری کرونا به طرز چشم‌گیری بر صنایعی که به انسان‌ها برای در خانه ماندن کمک می‌کند؛ تأثیر مثبت گذاشته است. پادکست در دوره کرونا هر چند افت کیفی پیدا کرد اما سرعت انتقال اطلاعات در پادکست به طور قطع مزیت رقابتی این صنعت است. در هرحال باید در خانه ماند و چه چیز بهتر از گوش دادن به پادکست‌های جذاب!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت طراحی 

  «طراحی، رابط اطلاعات و درک است». هانس هافمن، معلم و استاد طراحی، این‌گونه مؤجز و جامع آن‌چه را که سال‌ها به شاگردانش آموخته، تصویرسازی کرده ...
صنعت فرش در ایران

صنعت فرش در ایران

ایرانی‌ها ملتی هستند که با شعر صحبت می‌کنند و روی شعر راه می‌روند. درک این جمله برای کسانی که تجربه گام برداشتن بر فرش دستباف ایرانی را دارند، چندا...
هوش مصنوعی؛ تحولی در جعبه‌ابزار معماران

هوش مصنوعی در معماری چه تاثیراتی ایجاد خواهد کرد؟

هر روز جهان ما همواره پیچیده‌تر می‌شود و نیازهای آن مدام در حال تغییر است. صنعت معماری باید خود را پا‌به‌پای چالش‌ها و مسائل، به‌روز رسانی کند. این...
فراز و فرود های میزان صادرات فرش ایران

فراز و فرود های میزان صادرات فرش ایران

اگر از ما بخواهند فقط یک اثر را به‌عنوان نماد فرهنگ و هنر ایران به مردم جهان معرفی کنیم، انتخاب‌مان چه اثری است؟ نقاشی مینیاتور ایرانی؟ بهترین شعر ...