دیجی کالا پنجره دیجیتالی بهسوی مصرفکننده ایرانی است. این مجموعه به تنهایی سهم 50درصدی -به اندازه 104 هزار فروشگاه آنلاین دیگر- را از کل بازار تجارت الکترونیک کشور داراست. گزارش سالانه دیجی کالا بهعنوان یکی از شرکتهای پیشرو در تجارت الکترونیک ایران ، دادهها و اطلاعات ارزشمندی را از عادات و رفتار مصرفکنندگان نشان میدهد. این گزارش حاوی دادههایی درباره محبوبترین دستهبندیهای محصول، برندها و برداشتهای مصرفکننده و غیره است که میتواند بینش مناسبی را برای افراد و بخشهای مختلف بهوجود بیاورد. با نظر به این رویکرد در این یادداشت گزارش سال 1401 دیجی کالا بررسی میشود. بخشهای مرتبط با صنایع فرهنگی خلاق در این گزارش مورد واکاوی قرار میگیرند.
خرید اینترنتی محصولات صنایع فرهنگی و خلاق
نتایج پیمایش ملی دیجی کالا نشان میدهد که در میان 10 محصولی که مردم بیشترین تمایل را به خرید آنلاین آنها دارند، پنج محصول و کالای مربوط با صنایع فرهنگی و خلاق وجود دارد. خرید آنلاین لباس در ابتدای فهرست کالاهایی است که پاسخگویان گفتهاند مایل به خرید آن از انواع فروشگاه اینترنتی هستند. خرید محصولات زیبایی و سلامت که عطر و ادکلن نیز در این دسته قرار میگیرد انتخاب دوم پاسخگویان بوده است. خرید اینترنتی کتاب و لوازمالتحریر در جایگاه سوم قرار دارد. خرید آنلاین اسباب بازی و محصولات کودک و محصولات بومی و محلی نیز به ترتیب در رده هشتم و دهم هستند. همچنین تمایل به خرید این محصولات بر حسب جنسیت نشان میدهد که زنان بیشتر از مردان تمایل به خرید آنلاین لباس و پوشاک ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، کتاب و لوازم تحریر و اسباب بازی و محصولات کودک دارند. تمایل برای خرید اینترنتی محصولات بومی و محلی آنها با مردان یکسان است.
سهم 30درصدی محصولات صنایع فرهنگی و خلاق از پر جستوجوترین کالاها
بسیاری از افراد بیش از آنکه دست به خرید آنلاین یا حضوری بزنند، کالاهای مورد نظرشان را در دیجیکالا جستوجو میکنند. بررسی این جستوجوها برای فهم نیاز مخاطبان و درک بازار ارزشمند است. بر همین اساس 10 کالایی که بیشترین جستوجو را در هر ماه داشتهاند در این گزارش مشخص شدهاند.
در این میان و در ماههای مختلف محصولات صنایع فرهنگی شامل کتاب، دفتر، کادو، کنسول بازی، کوله، هدست واقعیت مجازی، کیف و جامدادی نیز حضور دارند. در واقع حوزه های صنایع خلاق سهمی 30درصدی از کالاهای پر جست وجوی دیجی کالا در سال 1401 داشتهاند. برای مثال کتاب در ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر به ترتیب در ردههای ششم، دهم، پنجم و هشتم پرفروش ترین محصولات دیجی کالا 1401 قرار گرفته است.
فروش صنایع دستی در دیجی کالا
با توجه به اهمیت و توانایی کسبوکارهای بومی و محلی در حفظ و رونق صنایع دستی و ملی ، دیجی کالا برای ایجاد فضای عرضه و فروش آنها برنامه ویژهای دارد. تاکنون 6,765 فروشنده بومی و محلی توانستهاند بدون واسطه 78 هزار کالای منحصر بهفرد خود را در دیجیکالا عرضه کنند. تخفیف کمیسیون فروش ، آموزش های مقدماتی فروش آنلاین ، ظرفیت تبلیغاتی رایگان و ظرفیت انبار رایگان بخشی از طرحهای حمایتی دیجی کالا از کسب و کارهای خانگی بوده است.
در راستای فروش صنایع فرهنگی و خلاق همچنین در سال 1401 دیجی کالا با همکاری مجموعه صنایع دستی آرانیک کورهای با ظرفیت بالا را برای تولید سفال کوهمیتگ استان سیستان و بلوچستان ساخته است. به این دلیل که علاوه بر حفظ سفال کوهمیتگ درآمدی پایدار برای سفالگران این منطقه نیز با فروش سفال در دیجی کالا ایجاد شود.
میزان فروش برند ها در دیجی کالا
نگاهی به برندهای پرفروش دیجی کالا از دو منظر تعدادی و ریالی، از حضور برندهای مربوط به محصولات صنایع فرهنگی و خلاق حکایت دارد. بر اساس لیست 10 برند پرفروش ترین های دیجی کالا از نظر تعدادی، چهار برند مای ، بیوآکوا ، شون و تافته در گروه کالایی زیبایی و سلامت هستند. عطر، ادکلن و محصولات آرایشی در گروه کالایی زیبایی و سلامت قرار دارند.
در میان 10 برند پرفروش از بهترین برند های ایرانی دیجی کالا از نظر ریالی، برند طلای مستجابی در گروه کالایی کالای طلا و جواهرات در رده پنجم. برند پارسیس در گروه کالایی شمش و پلاک طلا و نقره در جایگاه نهم قرار دارد.
همچنین بررسی 10 برند پرفروش سوپرمارکتی ایرانی از نظر تعدادی و ریالی نیز نشان میدهد که برندهای با محصولات مرتبط به صنایع فرهنگی و خلاق -بهطور مشخص گروه کالایی سلامت و زیبایی- نیز در میان آنها حضور دارند.
برند دیجیکالا معتبر و محبوب
نشانها ذیل داراییهای معنوی یکی از دسته بندی های صنایع فرهنگی و خلاق هستد. این گزارش با استناد به پژوهشی که توسط ایسپا در بهمن ماه سال 1401 انجام شده نتایج نگرش و احساس مردم نسبت به برند ( نشان ) دیجیکالا را آورده است. بر همین مبنا 81.1درصد از پاسخدهندگان نام دیجیکالا را شنیده بودند و آنرا میشناختند. 62.7درصد برند دیجیکالا را نامی معتبر و خوشنام میدانستند(همچنین 31.9درصد معمولی و 5.4درصد نامعتبر میدانستند). همچنین 61.2درصد آنها حس خوب و خیلی خوبی نسبت به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا داشتند(همچنین 33درصد بیاحساس و 5.8درصد حس بد و خیلی بد داشتهاند).
خرید آنلاین کتاب و لوازم تحریر پای ثابت کمپین های دیجی کالا
در سال 1401 دیجی کالا، چهار پویش را برگزار کرد که دو پویش آن با انواع محصولات صنایع فرهنگی و خلاق گره خورده است. در کمپین یک کتاب هزار لبخند 3,800 عنوان کتاب غیر درسی توسط موسسه مهر گیتی و دیجی کالا برای مدارس مناطق کمبرخوردار فراهم شد.
همچنین دیجی کالا و بنیاد کودک در کمپین پشت نیمکت ستارهها نشستهاند با مشارکت 1,195 نفر 5,114 قلم کالا از دسته لوازم تحریر را برای کودکان بااستعدادِ کمبرخورداردر مناطق محروم تأمین کردند.
کلام آخر
گزارش سالانه دیجی کالا بهعنوان شرکت پیشرو تجارت الکترونیک ایران ، دادههای ارزشمندی درباره عادات مصرفکنندگان ارائه میدهد. یکی از نتایج مهم این گزارش، تمایل قوی مصرفکنندگان به خرید آنلاین محصولات صنایع فرهنگی و خلاق از جمله لباس و پوشاک ، لوازم آرایش و بهداشتی ، کتاب و لوازم تحریر ، اسباب بازی و محصولات بومی و محلی هستند.
بررسی جستوجوهای مردم در دیجیکالا نشان میدهد که انواع محصولات صنایع فرهنگی و خلاق از جمله کتاب، دفتر، کادو، کنسول بازی و غیره، جزء محصولات پرجستوجو در سال 1401 بودهاند. این محصولات 30درصد از پرجستوجوترین کالاهای دیجیکالا را تشکیل دادهاند.
دیجیکالا همچنین با توجه به اهمیت حفظ و رونق صنایع دستی و ملی ، برنامههای ویژهای برای فروش کالاهای این دسته از تولیدکنندگان بومی و محلی ایجاد کرده است.
نگاهی به برندها و نشانها نیز نشان میدهد که اولا برند دیجیکالا یک نشان معتبر و محبوب در میان مردم است. ثانیا برندها و محصولات مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق در لیست برندهای پرفروش دیجی کالا قرار دارند.
بنابراین طبق آمار سالانه دیجی کالا 1401 به نظر میرسد محصولات صنایع فرهنگی و خلاق کالاهای مهمی در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هستند. digikala نیز نقش مهمی در ترویج خرید آنلاین محصولات صنایع فرهنگی و خلاق ایفا میکند. برای دسترسی به متن کامل گزارش سال ۱۴۰۱ دیجیکالا میتوانید به پایگاه دانش نمافر مراجعه کنید.