فیلم آنلاین | همیشه و همه جا در اختیار مخاطبان

در سطح جهانی، افرادی که فیلم آنلاین تماشا می‌کنند به طور متوسط شش ساعت و ۴۸ دقیقه در هفته به تماشای انواع مختلف محتوا می‌پردازند. متوسط زمان مشاهده از سال ۲۰۱۶ به میزان ۵۹ درصد رشد داشته است. تقریباً نیمی از بازدید کنندگان هر هفته بین ۱-۴ ساعت فیلم آنلاین تماشا می‌کنند.

وضعیت ویدیوی آنلاین در جهان

در ایالات متحده بازدیدکنندگان بیشترین ویدیوی آنلاین را هر هفته با میانگین هشت ساعت و ۳۳ دقیقه مشاهده می‌کنند که در میان کشورها هند پس از آمریکا آماری مشابه را نشان می‌دهد. در سال گذشته بیشترین افزایش مشاهده ویدیو در این میان در ایتالیا با ۲۵ درصد افزایش رخ داده و پس از آن انگلیس و فرانسه هر کدام ۱۱ درصد افزایش نرخ مشاهده را تجربه کردند.

آمار جهانی بینندگان نشان می‌دهد افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال بیش از ۸ ساعت در هفته را به تماشای ویدیو پرداخته که در این میان ۲۶ درصد بیش از ۲۰ ساعت در هفته را صرف تماشاش ویدیو می‌کنند. مردان به میزان ۳۰ دقیقه در هفته بیش از زنان به تماشای ویدیو آنلاین می‌پردازند.

رشد سرویس های پخش اینترنتی فیلم و ویدیو آنلاین
سرویس‌های پخش اینترنتی در کشورهای مختلف در حال رشد هستند.

با بررسی ساعات تماشای ویدیو در تلویزیون یا ماهواره در هر هفته به این نتیجه می‌رسیم که پاسخ دهندگان بیشتر از تلویزیون‌ها و یا منابع پخش سنتی استفاده می‌کنند اما در سال گذشته این آمار به میزان ۱۰ درصد کاهش داشته‌است. ایتالیا بیشترین میزان تماشای ویدیو در تلویزیون و پخش‌کننده‌های سنتی را داشت. ۹ ساعت در هفته که شامل بزرگ‌ترین شکاف میان تماشای آنلاین و منابع سنتی بود یعنی زمانی که مردم ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه بیشتر در حال تماشای تلویزیون و ماهواره بودند. در مقابل ژاپن بالاترین نرخ تماشاگران آنلاین به میزان ۱۷.۶ درصد را دارد.

بینندگان مسن تر که بیش از ۲۶ سال سن دارند عموما استفاده از رسانه‌های سنتی را ترجیح می‌دهند و نسبت به افراد بین ۱۸ تا ۲۵ سال حدود ۱ ساعت یا بیشتر را به تماشای تلویزیون یا سایر رسانه‌های سنتی صرف می‌کنند. مردان ۴۰ دقیقه بیش از زنان از تلویزیون استفاده می‌کنند.

رشد مقبولیت پخش آنلاین

محبوبیت خدمات [SVOD در سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته است. تا ۷۰.۴ % بینندگان آنلاین ویدیو امروزه عضو یک یا تعداد بیشتری از خدمات SVOD هستند. بالاترین عضویت در SVOD ها در ایالات متحده است که هر بیننده به طور میانگین عضو ۱.۷ SVOD است. کمترین درجه نیز مربوط به ژاپن است که هر بیننده عضو تنها ۰.۸۶ SVOD است و بیش از ۴۰ درصد آن‌ها اشتراک SVOD ندارند. بینندگان ۱۸-۴۵ سال با احتمال بالاتری عضو یک شبکه خدماتی SVOD نسبت به افراد مسن‌تر از خود هستند. ۲۰ درصد آن‌ها عضو سه یا تعداد بیشتری SVOD هستند.

مهم‌ترین محتوای پخش آنلاین

فیلم آنلاین محبوب‌ترین محتوای ویدیویی آنلاین است؛ پس از آن، نمایش‌های تلویزیونی، اخبار، ورزش، محتوای ویدیویی تولید شده به صورت حرفه‌ای در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، محتوای تولید شده توسط کاربران و استریم بازی قرار دارد.

فیلم آنلاین رایج‌ترین نوع محتوای ویدیویی در فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و سنگاپور هستند. برنامه‌های تلویزیونی در هند، کره جنوبی، انگلستان و آمریکا نسبت به فیلم آنلاین محبوب‌تر هستند. برنامه‌های خبری نیز در فرانسه و هند بسیار رایج هستند. توجه داشته باشید که ویدیو‌های تولید شده در رسانه‌های اجتماعی در هند بیشترین مخاطب را دارند. در سال‌های گذشته تماشای فیلم، برنامه تلویزیونی، اخبار و ورزش در فرانسه ۱۵ درصد رشد داشته و انگلستان همچنین این میزان رشد را در خصوص اخبار و برنامه های ورزشی تجربه کرد.

سلیقه گروه‌های سنی مختلف در انتخاب محتوای آنلاین بسیار متفاوت است. افراد ۱۸ تا ۲۵ سال تماشای برنامه‌های تلویزیونی را ترجیح می‌دهند؛ درحالی‌که بزرگترها فیلم را انتخاب می‌کنند. اخبار آنلاین و تماشای ورزش در بین افراد ۳۶ تا ۴۵ سال رایج‌تر است. بازی‌های ویدیویی آنلاین ، محتوای تولید شده توسط کاربر و فیلم‌های حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی در درجه اول توسط بینندگان جوان مشاهده می‌شود. بیشترین بازدید از اخبار توسط ۳۶-۴۵ ساله‌ها و کم‌ترین میزان توسط افراد ۱۸-۲۵ ساله است.

مردان بیشتر ورزش و انجام بازی‌های ویدیویی توسط مردم را مشاهده می‌کنند؛ درحالی‌که زنان محتوای تولید شده توسط کاربران و فیلم‌های حرفه‌ای بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند.

جایگاه برنامه‌های ورزشی از پخش آنلاین

پخش آنلاین اتفاقات به صورت سنتی با ۳۰ ثانیه تاخیر همراه است. با افزایش تعداد افرادی که هم‌زمان با تماشای آنلاین ورزش‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، احتمال لو رفتن اتفاقات ورزشی در رسانه‌های اجتماعی افزایش یافته است. تاخیرهایی از این دست برای بینندگان حائز اهمیت است. ۵۷.۷ درصد از افراد گفته‌اند اگر این تاخیرها پوشش داده می‌شد ترجیح می‌دادند برنامه‌های ورزشی را به صورت آنلاین تماشا کنند. اگر در پخش آنلاین برنامه‌های ورزشی تأخیر وجود نداشته باشد، ۶۵ درصد افراد بین ۲۶ تا ۴۵ سال از پخش آنلاین برنامه‌های ورزشی استفاده خواهند کرد. موضوع تاخیر در پخش برنامه‌های ورزشی در میان مردان مهم‌تر از زنان است.

محبوب‌ترین دستگاه‌ها برای دیدن ویدیوهای آنلاین

در سطح جهانی، تلفن هوشمند وسیله اصلی بینندگان برای تماشای ویدیوهای آنلاین هستند؛ رایانه، تلویزیون هوشمند، دستگاه‌ها و تبلت‌ها در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در سال گذشته، رایانه‌ها اول بودند. تلفن‌های هوشمند اکنون دستگاه اصلی مشاهده ویدیو در فرانسه، هند، ایتالیا، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا است. تلویزیون‌های هشمند و دستگاه‌های متصل به آن اما هنوز در انگلستان و کامپیوترها در آلمان ارجح هستند. بینندگان بین ۱۸ تا ۶۰ سال استفاده از گوشی‌های هوشمند را ترجیح می‌دهند؛ درحالی‌که مسن‌ترها کامپیوتر را ترجیح می‌دهند. مردان هنوز کامپیوتر را برای تماشای آنلاین هر نوع ویدیویی نسبت به زنان که انتخابشان گوشی هوشمند است ترجیح می‌دهند.

پخش اینترنتی فیلم و سریال
ویدیوهای آنلاین در هر بستری فراهم هستند؛ تنها کافیست به اینترنت متصل شوید.

تلویزیون کابلی یا پخش اینترنتی، کدام یک به‌صرفه‌تر است؟

قیمت همچنان دلیل اصلی لغو خدمات SVOD توسط مصرف‌کنندگان در سراسر جهان است. در دسترس بودن محتوای جالب دومین نگرانی اصلی است. بیشترین بینندگان آنلاین همچنین مشترک تلویزیون کابلی می‌شوند. در سطح جهانی، ۶۰.۶ درصد از افرادی که فیلم آنلاین تماشا می‌کنند، مشترک یک سرویس تلویزیونی کابلی یا ماهواره‌ای هستند. میزان اشتراک از بالاترین میزان ۸۸.۸ درصد در هند شروع می‌شود و به پایین‌ترین میزان با ۳۹ درصد در ژاپن می‌رسد. افراد زیر ۲۶-۴۵ سال به احتمال زیاد مشترک تلویزیون کابلی و ماهواره‌ای می شوند، اما، از نظر گروه سنی اختلاف معنی‌داری وجود ندارد.

مصرف‌کنندگان جهانی تلویزیون کابلی یا ماهواره‌ای، به همان اصلی‌ترین دلیل لغو یک اشتراک SVOD، یعنی قیمت، اشتراک خود را لغو می‌کنند. ۴۲.۳ درصد اظهار داشتند که در صورت ادامه افزایش قیمت، خدمات خود را لغو می‌کنند. نگرانی در مورد قیمت تلویزیون کابلی و ماهواره ای با ۵۸.۹ درصد در انگلیس بیشترین میزان بود. ژاپن با تنها ۴.۱ درصد کمترین درصد مصرف‌کنندگانی را که در صورت ادامه افزایش قیمت خدمات کابل را لغو می کنند، دارد.

چگونه محتوای مورد علاقه را در بازار شام پخش اینترنتی پیدا کنیم؟

با وجود چندین پلتفرم آنلاین محتوای ویدیویی، هیچ راهنمایی برای محتوا وجود ندارد. همین مسئله، پیدا کردن سریع فیلم و سریال‌های مورد علاقه را چالش‌برانگیز می‌کند. بینندگان برای یافتن محتوای مورد علاقه به شیوه‌های زیر عمل می‌کنند:

  1. ممکن است به یک سرویس پخش آنلاین برای یافتن محتوا اعتماد کنند (۲۷.۳%)؛
  2. پیشنهادهای دوستان و خانواده را دنبال کنند (۲۲.۴%)؛
  3. یا پیشنهادهای سرویس پخش آنلاین را پی بگیرند (۱۸.۴%)؛
  4. از اخبار آن را بیابند (۱۳.۱%) و یا
  5. از تبلیغات وب‌سایت‌ها استفاده کنند (۷.۱%).

بینندگان در فرانسه و انگلیس بیشتر از هر چیز بر روی پیشنهادهای دوستان و خانواده حساب می‌کنند. زنان و مردان هر دو اساساً به یک وب‌سایت خدماتی برای یافتن محتوا اعتماد می‌کنند.

مردم چگونه و چه‌قدر ویدیوی آنلاین می‌بینند؟

تلفن‌های همراه محبوب‌ترین دستگاه تماشای آنلاین ویدیو هستند و امکان تماشای ویدیو را در همه‌جا فراهم کرده‌آند؛ اما، علاقه مشترکین به تماشای فیلم آنلاین در خانه نسبت به سایر مکان‌ها بیشتر است. انگلیس بالاترین بازدید خانگی، کره جنوبی بیشترین بازدید در محل کار یا مدرسه و هند بیشترین بازدید را دز زمان رفت‌وآمد یا مسافرت داشته است.

تماشای بی‌وقفه برنامه‌ها به ۲ ساعت و ۲۹ دقیقه رسیده است؛ یعنی افزایش ۱۸ درصدی در سال گذشته. ۳۰ درصد افراد ویدیو‌ها را برای مدت ۳ ساعت یا بیشتر بی‌وقفه تماشا می‌کنند. این موضوع در آمریکا بسیار رایج است و تماشای بی وقفه به مدت ۳ ساعت بسیار عادی است. مشاهده بی‌وقفه به مدت ۳ ساعت یا بیشتر در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بسیار شایع است؛ درحالی‌که افراد بالای ۶۰ سال یک ساعت و نیم تماشا می‌کنند. ذکر ۲ نکته نیز در این‌جا لازم است:

  1. زنان بیش از مردان به تماشای بی وقفه می‌پردازند؛
  2. در فرانسه و انگلستان نسبت به سایر کشورهای مورد بررسی شاهید افزایش ۱۸ درصدی تماشای بی‌وقفه هستیم.

    پخش اینترنتی فیلم آنلاین
    برخی ممکن است چندین قسمت از یک سریال را پشت سر هم ببینند.

علاقه مشترکین به تماشای فیلم آنلاین در خانه نسبت به سایر مکان‌ها بیشتر است.

بهترین زمان تبلغات در پخش اینترنتی

اگر محتوا رایگان باشد بینندگان بیشترین مقدار پذیرش را برای تبلیغ در ویدیوی آنلاین دارند. اگرچه اگر تبلیغات آنلاین در حوزۀ علایق آن‌ها باشد، ۷۴ درصد از آن‌ها با تبلیغات مشکلی ندارند یا نسبت به آن خنثی هستند. بیشترین مخالفت در فرانسه است در حالی که بینندگان در هند و کرۀ جنوبی پذیرنده‌ترین افراد برای تبلیغاتی هستند که در زمرۀ علایق آن‌هاست.

بینندگان با سن کمتر با احتمال بیشتری نسبت به بینندگانی با سن بیشتر، تبلیغاتی را که دوست داشته باشند قبول و آن‌ها را تماشا می‌کنند. 

مصرف‌کنندگان جهانی اکثراً تبلیغات را در ویدیوی آنلاین می پذیرند به شرطی‌که بتوانند آن‌ها را رد کنند.

ویدیوی درخواستی مبتنی بر تبلیغات (AVOD) یک گزینه محبوب بینندگان است. در صورت رایگان بودن مطالب ، اکثر افراد (۸۷٪) با تبلیغات کوتاه قبل از فیلم مشکلی ندارند.

با این وجود ، مصرف کنندگان تبلیغات میان ویدیو را در محتوای رایگان چندان قبول ندارند ، در واقع ۳۶ درصد گفتند که این قالب را دوست ندارند.

وضعیت VOD یا سرویس‌های پخش اینترنتی ویدیو در یک نگاه 

همه اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که با گسترش اینترنت در کشورهای مختلف، سرویس‌های پخش اینترنتی صاحب بخش مهمی از بازار شده‌اند. مردم به دلایل مختلف به این سرویس‌ها روی خوش نشان داده‌اند. مزیت رقابتی این سرویس‌ها را می‌توان در گردآوری تعداد زیادی فیلم آنلاین، مستند، سریال، رویداد و … دانست؛ به‌این‌ترتیب، مردم می‌توانند هر زمان که اراده کنند از تماشای ویدیو لذت ببرند. با بهبود اینترنت و جبران برخی کاستی‌ها پیش‌بینی می‌شود بازار VOD ها بیش از پیش گرم شود.


پی‌نوشت‌ها:

  • این مطلب تحت عنوان «The State of Online Video 2019» توسط Limelight گردآوری شده است و نمافر آن را در دی ماه ۹۹ ترجمه و منتشر کرده است.

[۱] مخفف Subscription Video on Demand به معنی ویدیو به هنگام درخواست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.