فناوری در مد | نوآوری ها در دوره کرونا چگونه به داد صنعت مد می رسند؟

فناوری در مد | نوآوری ها در دوره کرونا چگونه به داد صنعت مد می رسند؟

ویروس کرونا شوک عظیمی به صنعت مد وارد کرده و شرکت‌ها را وادار کرده تا برای بقا در بازار، شیوه‌های قدیمی این صنعت را فراموش کرده و شیوه‌های جدیدی خلق کنند. اگر قرن حاضر را قرن فناوری و تکنولوژی بنامیم، بی‌راه نیست اگر انتظار کاربرد فناوری در مد را نیز داشته باشیم. بدین ترتیب، صنعت مد با تغییراتی بلندمدت روبرو شد که هر صنعت مد و لباس که در معرض افول است، نیازمند آن است. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در سطح بالای صنعت مد و فشن با حضور جدی‌ ربات‌های مانکن‌ و پیراهن‌های سه‌بعدی از جمله نوآوری هایی ست که در این حوزه شکل گرفته است.

طراحان مد موفق چگونه از تکنولوژی در مد استفاده می‌کنند

طراحان لباس موفق، تکنولوژی‌ها و فناوری های جدید را برای مدتی طولانی با آغوش باز می‌پذیرند و کار با این تکنولوژی‌ها را با اجرای مدل‌ها و به‌کارگیری استراتژی‌ها آغاز می‌کنند. شیوه‌ها و روش‌های جدید در صنعت مد به ورطه آزمایش گذاشته شده‌اند، از افزایش ۸۴ درصدی میزان دورکاری‌ها گرفته تا افزایش ۷۹ درصدی تعداد ویدئوکنفرانس‌ها و نیز افزایش ۵۸ درصدی ساعات منعطف کاری. سرمایه‌گذاری برروی تکنولوژی‌هایی که باعث تعامل موثر کارمندان می‌شوند، در بلندمدت به نفع گروه خواهد بود.

بسترهای تکنولوژی تخصصی که در خدمت صنعت مد و استایل هستند، از شوروم‌های دیجیتال عمده‌فروشی مثل Joor گرفته تا استارت‌آپ‌های لایو استریم مثل Hero، افزایش تقاضا را تجربه کرده‌اند. بدین صورت که هنگام سرعت گرفتن شیوع ویروس کرونا، میانگین سفارشات‌شان در طول دو هفته ابتدایی ماه مارس سال 2020 در آمریکا تا ۲۰ درصد بالا رفت. لازم به ذکر نیست که افزایش استفاده از خدمات دیجیتالی مثل Zoom، که قیمت سهامش بیش از صد درصد افزایش داشته و Slack که تعداد کاربران روزانه‌اش بخاطر آغاز شیوع ویروس، دو برابر شده، بر میزان موفقیت در زمینه مد و فشن افزوده است.

ضرورت استفاده از فناوری و تکنولوژی در مد

شرکت‌های حوزه‌های مختلف صنعت مد و پوشاک مجبور می‌شوند تا نگاهی دوباره به چشم‌انداز جدید و حساسشان بیندازند. علاوه بر جنبه زیبایی، تکنولوژی امتیازهای بیشتری دارد. نمونه خوب استفاده از فناوری در لباس تولید لباسی مجهز به سنسورهای حساس به فشار است. این لباس قادر به شناسایی صدمه و جراحت است و در لباس ورزشکاران که احتمال صدمه و فشار به بدنشان وجود دارد، بسیار کاربردیست.

در دوران همه گیری کرونا به دلیل قرنطینه اجباری و فاصله‌گذاری اجتماعی فروشگاه ها با توقف تولید و بسته شدن مواجه شدند. به همین دلیل باید برای یافتن جریان‌های درآمدی جایگزین و شناسایی شیوه‌های جدید کار کردن تلاش می کردند. شرایط جدید فعالان حوزه مد و لباس را وادار کرده تا استراتژی‌هایی را که تنها چند ماه از فاز آزمایشی‌شان می‌گذرد، هرچه سریع‌تر وارد فاز اجرایی کنند. برخی از کسب و کار ها به استفاده از تکنولوژی در مد مانند فشن شو های مجازی و شو لباس دیجیتالی ، تایید نمونه‌ها در کارخانه‌ها یا ادارات مبدا، تبلیغات لایو استریم و جدیدترین ابزارهای طراحی سه‌بعدی روی آورده‌اند. استفاده از تکنولوژی در مد برای بخش عمده‌فروشی ، روند بسیار کندتری داشته است. اما افزایش تعداد فشن شو های دیجیتالی و روش‌های جدید B2B]۱] تعداد بیشتری ازطراحان مد را ترغیب می‌کند که به این عرصه پا بگذارند.

داگ استفنز، از بهترین‌ها در عرصه خرده‌فروشی، در ماه مارس درباره استفاده از فناوری در مد و همچنین ضرورت و تاثیر تکنولوژی در بر مد این‌گونه گفته است: «اجازه ندهید که نوآوری متوقف شود، زیرا نوآوری، پنجره فرصت‌هاست. از این موقعیت برای از نو ساختن آنچه که انجام می‌دهید و نحوه انجامش استفاده کنید، انتخاب‌ها و ارزش‌های جدیدی در اختیار مصرف‌کنندگان بگذارید و حتی در طول این فرآیند، برند شخصیتان را از نو بسازید

برند ها چگونه با استفاده از تکنولوژی در مد می‌توانند پیشرفت کنند

برندهای مد باید عملکرد منعطف‌تری درمیان زنجیره ارزش داشته باشند، از زمان‌هایی که خریداران برای رفتن به بازار صرف می‌کنند، بکاهند و بیش از پیش به ترندها و نیازهای مصرف‌کننده پاسخ دهند. برای مثال، طراحان و تاجران را تشویق کنند تا تصمیمات سریع‌تری بگیرند و برندها را به‌سمت مدل مبتنی بر تقاضا همراه با تکنولوژی سه بعدی ، نمونه‌برداری مجازی و برنامه‌های مجهز به AI پیش برانند.

برندها با در نظر گرفتن علائق جدید مصرف‌کنندگان، محصولاتشان را خلاقانه‌تر می‌سازند و از استفاده تکنولوژی در مد بهره می برند. برای مثال، برند چینی کاسمو لیدی Cosmo Lady، یک خط تولید لباس زیر آنتی‌باکتریال تاسیس و روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. این اقدام شرکت در راستای نگرانی‌های افراد از سلامتی‌شان صورت گرفته است و باعث افزایش قیمت سهامش تا ۲۱ درصد شده است.

برنامه‌های احتمالی موفقیت آمیز متمرکز بر تولید در طول دوره اپیدمی مثل انتقال محل تولید به ترکیه در زمان قرنطینه چین برندها را تشویق می‌کند تا نسبت به شیوه‌های رایج تولید محصولات، نگاهی خلاقانه داشته باشند. در واکنش به اشتیاق زیاد برای خرید محصولاتی که ساخت کشورهای نزدیک هستند، برون‌سپاری تولید به نزدیک‌ترین کشور به کشور مبدا (Nearshoring) افزایش یافته است.

هفته‌های مد جهان fashion week

هفته مد و فشن از نقطه نظر پایداری و سرمایه‌گذاری، نقطه ضعفی برای صنعت مد به‌شمار می‌آمد و بسیاری از ناظران، آن را به‌عنوان یک صنعت منسوخ در نظر می‌گرفتند. ایده برگزاری فشن شو هایی که نیاز به سفرهای هزینه‌بر و رزرو اقامتگاه‌های گران قیمت دارند. همچنین ایده اجرای چند هفته مد در چند شهر مختلف در سرتاسر سال باید دوباره مورد ارزیابی واقع شود. بازنگری در مورد چرخه مد و اتخاذ قالب‌های جدید الکترونیکی و تبدیل شدن به نمونه‌ای خوب برای باقی حوزه‌های صنعت ، برعهده کنشگران بزرگ مد و پوشاک است.

شرکت اسیکس، از تکنولوژی برای معرفی مدل‌های جدید کتانی استفاده کرده است. این شرکت، به دلیل قرنطینه نتوانست رسانه‌های بین‌المللی را به دفتر مرکزی‌اش دعوت کند و از طریق تکنولوژی VR با آن‌ها ارتباط برقرار کرد و هدست‌های Oculus Quest را برای ژورنالیست‌ها ارسال کرد تا بتوانند هولوگرام را مشاهده کنند. از طرف دیگر، آژانس شوروم چینی DFO، در طول هفته مد پاریس برای دسترسی به خریداران در چین از لایواستریم استفاده کرد و بدین ترتیب تعداد افرادی که در لایواستریم شرکت کردند. حدودا دو برابر افرادی بود که معمولا برای این کار به اروپا سفر می‌کنند. این شرکت چینی توانست از این طریق به بیش از ۸۰ درصد از هدف فروش خود دست پیدا کند؛ در واقع، کاربردهای فناوری در مد بسیاری فراتر از انتظار ظاهر شده است.

ادامه استفاده از فناوری و تکنولوژی در مد پس از کرونا

کلید اصلی تحریک کنشگران قوی‌تر، حفظ یک چشم‌انداز نسبت به آینده برای موفقیت پس از دوره بحران است. برای اینکه نوآوری در محیط برندها باقی بماند، باید نوآوری را به‌صورت استراتژیک در نقشه راهشان و درحین اجرای شیوه‌هایشان نهادینه کنند و برای هماهنگ‌سازی رویکردهای دوران پیش و پس از اپیدمی، مدل اساسی و روندهای کسب و کار را تغییر دهند. کنشگران حوزه صنعت مد باید نوآوری‌هایی را که در دوره بحران نتیجه داده و بیش از همه به آن‌ها سود می‌رساند، شناسایی و در اولویت قرار بدهند. برندها باید نوآوری‌های خود را با «آزمایش و خطا» که لازمه‌ی آن سرعت است، به اجرا درآورند.

به‌محض اینکه از شدت درگیری با مشکلات کاسته شد، برندها باید به این موضوع بپردازند که توجهشان را بر روی کدام بخش متمرکز کنند و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدتی نیز بر روی بخش نوآوری انجام دهند. تکنولوژی‌ها و روندهایی که در طول دوره بحران با موفقیت به مرحله اجرا درآمده‌اند، تاثیر ژرفی بر روی آینده صنعت دارند. خریدارن و مدیران کسب‌وکار، به‌مرور زمان از مزایای شیوه‌های جدید آگاه شده و شیوه‌های جدید را اتخاذ می‌کنند.

جمع بندی

ارزیابی محتاطانه مدل‌های کسب‌وکار و موضع‌گیری آتی بازار به طراحان زیرک اجازه می‌دهد تا پیشرفت کنند. شرکت‌ها باید هم‌اکنون تفکری استراتژیک نسبت به آینده خود داشته باشند. این تفکر استراتژیک شامل تشخیص اهرم مالی، واگذاری تبدیل سرمایه به وجوه نقد، کسب فرصت و همکاری با شرکای استراتژیک، افزایش عایدی و ایجاد ثبات اجرایی و مالی در اوایل دوران بازگشت است. از همه این موارد می‌توان دریافت که کاربرد فناوری و تکنولوژی در صنعت مد می‌تواند مزایای بسیاری را برای صنعت از رمق افتاده کنونی لباس و پوشاک به ارمغان بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

صنعت نساجی ترکیه

صنعت نساجی ترکیه

احتمالا تا ‌به حال فروشندگانی را دیده‌اید که برای فروش بیشتر و بهتر، اجناس و لباس ترک را تبلیغ می‌کنند. یا خریدارانی را که همواره به دنبال برند های...
معروف ترین و بهترین برند های لباس دنیا

معروف ترین و بهترین برند های لباس دنیا

تا پیش از انقلاب صنعتی ، مردم لباس‌هایشان را متناسب با فرهنگ، آیین، اعتقادات و آب و هوای سرزمین‌شان طراحی می‌کردند و در خانه و یا خیاطی های کوچک، ب...
صنعت عطر و ادکلن در جهان

صنعت عطر و ادکلن در ایران و جهان

انسان‌ها با روش‌های گوناگونی خود را زیبا می‌کنند. انواع لباس‌ها، آرایش‌ها و زیورآلات، ابزارهایی برای زیباتر به نظر رسیدن‌اند. اما زیبایی تنها ظاهری...
بزرگترین مصرف کننده های طلا در جهان

بزرگترین مصرف کننده های طلا در جهان

طلا محبوب ترین فلز جهان پدیده‌ای است که سویه‌های تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دارد. این فلز ارزشمند که در تاریخ همواره به عنوان معیار داد و ستد...