شغل هنری | هنردوستان چه شغل هایی می توانند انتخاب کنند؟

شغل هنری | هنردوستان چه شغل هایی می توانند انتخاب کنند؟

شغل هنری

شغل هنری اغلب بسیار تخصصی و برروی بخش خاصی از بازار متمرکز است. همین امر باعث می‌شود تا بدون وجود بازار هنر، مشاغل هنری دوام چندانی نداشته باشد. بازار هنر نقش بسیار قابل‌توجهی در بخش استخدام و درآمد و پرورش دانش و مهارت متخصصین در اقتصاد جهانی دارد. ارزشی که صنعت هنر به بازار اضافه کرده، هم ناشی از کسب‌وکارهایی است که مستقیما به تجارت هنر مرتبط هستند و هم ناشی از کسب‌وکارهایی که درمیان طیفی از صنایع خدمات فرعی قرار گرفته‌اند که به هنر متکی هستند.

نمایشگاه‌های هنری و سایر رویدادهای فرهنگی به‌طور مستقیم باعث افزایش درآمد و تعداد استخدامی‌ها شده است. همچنین در ادامه مسیر رشد کسب و کارهای نوپا هزینه‌ها و تعداد استخدامی‌های آنها را افرایش داده و درعین حال جذابیت فرهنگی شهرهایی که میزبانشان هستند را به‌طور قابل توجهی بالا می‌برند. تعداد شغل های هنری به اندازه چرخه رنگ‌ها متنوع است. مشتاقان این عرصه می‌توانند یک مسیر شغلی موفق و بی‌نقص را برای‌ خود رسم کند.

شغل های رشته هنر برای خانم ها

براساس گزارش ها سهم مشارکت زنان با بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند. نظرسنجی ها نشان دهنده میزان استخدام زنان 66 درصد بوده که از این تعداد بیشترین سهم مربوط به زنان زیر 40 سال است. کمترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به بخش زنان ۶۵ ساله و بیشتر است. این مقدار نسبت به سال 2018 ، چهار درصد بیشتر بود. هرچند، این مقدار بیشتر از اکثر معیارهای سنجش صنایع ملی و غیرمتداول (غیر استاندارد) است که در آن‌ها مجموع سهم استخدام زنان ۶۵ سال به بالا در سال ۲۰۱۹، در اروپا، ۳۹ درصد و در کل دنیا تنها ۳۶ درصد بود.

77 درصد افرادی که در سال ۲۰۱۹ در بخش واسطه‌گری کار می‌کردند، در موقعیت‌های شغلی تمام‌وقت استخدام شدند که نسبت به سال ۲۰۱۸ مقدار ثابتی بود. ۲۳ درصد نیز در موقعیت‌های شغلی نیمه‌وقت یا موقت استخدام شدند. این مقدار بالاتر از مقدار میانگین در آمریکا (۲۲درصد) و اروپا (درکل) (۱۸ درصد) بود، اما با کشورهایی مثل بریتانیا مساوی بود (۲۳درصد در سال ۲۰۱۸).

بررسی میزان اشتغال زنان در استخدام بخش مزایده نشان از حضور ۶۶ درصد زن درمیان استخدامی‌ها داشت. یعنی بیش از یک درصد نسبت به سال قبل. این سهم در بخش دفاتر مزایده درجه دوم، همیشه متوازن‌تر بوده است. هرچند در سال ۲۰۱۹، این آمار از ۵۲درصد در سال ۲۰۱۸ افت پیدا کرد و به ۴۵ درصد استخدام زنان رسید. کمترین سهم مشارکت زنان در بخش استخدام، مربوط به زنان ۶۵ سال به بالا بود. درحالی‌که بیشترین کاهش (11 درصد) نسبت به سال پیش در بخش زنان ۴۰ الی ۶۴ سال بود.

برای مشاهده مزایده‌های هنری در تهران می‌توانید به سایت گالری‌ها سر بزنید.

شغل های هنری پردرآمد

در این نوشته آمار و ارقام دو شغل هنر پولساز جذاب بررسی شده است که می‌تواند پاسخگوی نیاز و علاقه‌ی بسیاری از جوانان هنردوست باشد.

استخدام بخش مزایده (حراج)

کارگزاری مزایده شغل هنری دیگری است که به نسبت ناشناخته است و اغلب مردم فکر می‌کنند که برگزاری یک مزایده کاری پیش پا افتاده است. برآوردها نشان می‌دهد که تعداد استخدام در بخش مزایده در سال ۲۰۱۹ نسبتا ثابت بود. برآوردها نشان از ۲۸۵۱۰۰ نفر استخدامی (افزایش یک درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸) در سرتاسر جهان و در حدود ۱۴۲۳۰ کسب‌وکار دارد.

به دنبال ۲ سال افت استخدام در بخش مزایده آثار هنری ، تعداد استخدام‌ها نسبت به سال پیش تا ۶ درصد افزایش یافته و بیش از ۵۳۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ در پنج کسب‌وکار برتر مرتبط با مزایده استخدام شدند. البته، کارآموزی و استخدام موقت بخشی از این افزایش را تشکیل می‌دهد. متخصصان این بخش این نکته را نیز عنوان کرده‌اند که ممکن است این روند معکوس شود، زیرا دفاتر مزایده بزرگتری مثل Sotheby، از اوایل سال ۲۰۲۰ شروع به تعدیل و استخدام مجدد نیروی کارشان کرده‌اند.

بسیاری از متخصصان مزایده عنوان کرده‌اند که با آنلاین شدن فروش و یکپارچه شدن هرچه بیشتر کسب‌وکارها، معیارهای کاهش هزینه کم‌کم به اولویتی مهم تبدیل شده‌اند. این امر دلالت بر استخدام در لایه‌های بالایی و سایر لایه‌ها درطول پنج سال آینده دارد.

میزان استخدام در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی مزایده

در دفاتر مزایده رده بالا ، اکثریت استخدام‌ها در بخش تمام‌وقت انجام می‌شود. هرچند سهم استخدام‌های پاره‌وقت نیز ۴ درصد افزایش داشته است. روند استخدام در دفاتر مزایده درجه دوم، روند معکوسی داشته، زیرا آمار استخدام پاره‌وقت نسبت به سال پیش، با ۵ درصد افت مواجه شد.

میانگین افراد استخدامی در دفاتر مزایده درجه دوم در سال ۲۰۱۹ که تحصیلات دانشگاهی داشتند، ۶۷ درصد یعنی کمتر از ۴ درصد نسبت به سال پیش، بود. درحالی‌که در بخش مزایده رده بالا، میانگین این بخش حدود ۷۵ درصد بود. هر دو آمار به‌طور قابل توجهی بالاتر از آمار تعداد نیروی کار عمومی است.

تفکیک سنی استخدام ‌شدگان در بخش مزایده

۴۲ درصد از استخدامی‌ها در بخش مزایده درجه دوم در سال ۲۰۱۹، زیر ۴۰ سال داشتند؛ که این عدد نسبت به سال ۲۰۱۸ ثابت بود. 48 درصد از افراد، یعنی بیشتر از ۶ درصد نسبت به سال پیش بین ۴۰ الی ۶۴ سال سن داشتند. 10 درصد یعنی کمتر از ۲درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ هم 65 سال یا بیشتر سن داشتند.

استخدام بخش واسطه‌گری

برآورده شده است که در سال ۲۰۱۹ بیش از 2.7 میلیون نفر در حدود ۲۹۶۵۸۰ کسب‌وکار در بخش گالری و واسطه‌گری استخدام شده‌اند. به‌نظر می‌رسد که استخدام در این شغل هنری بیشتر از جنسیت به دانش و مهارت افراد بستگی دارد. سازمان بین‌المللی کار ( ILO ) برآورد کرده که زنان ۳۹ درصد از نیروی کار جهانی را در سال ۲۰۱۹ تشکیل می‌دهند. اما، توازن جنسیتی در بخش واسطه‌گری نشان از ورود زنان بیشتری به بازار کار در سال ۲۰۱۹ دارد. نتایج نظرسنجی‌ها مشخص می‌کند که زنان، ۶۲ درصد از بازار کار را در این بخش تشکیل می‌دهند. این مقدار ۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ است.

در سال ۲۰۱۹، ۸۴ درصد از استخدامی‌ها در بخش واسطه گری مشاغل هنری، تحصیلات دانشگاهی دارند. بیش از یک درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ می باشد. سطح تحصیلات دانشگاهی این بخش بسیار بیشتر از سطح تحصیلات نیروی کار عمومی در بسیاری از کشورهاست و میانگین آن در اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۴۰ درصد می‌باشد.

تفکیک سنی استخدام ‌شدگان در بخش واسطه گری

اکثریت (۵۶درصد) افرادی که در بخش واسطه‌گری استخدام شده‌اند، زیر ۴۰ سال هستند. هرچند که این مقدار نسبت به سال پیش، ۵ درصد کمتر است. ۳۶ درصد از افرادی که در این بخش استخدام شده‌اند، ۴۰ تا ۶۴ سال هستند و ۸ درصد نیز بالای ۶۵ سال بودند (بیش از ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸). در واقع، بخش مهمی از جوانان بیشتر در این بخش استخدام شده‌اند تا در بخش نیروی کار عمومی. مثلاً در آمریکا و بریتانیا در سال ۲۰۱۹، ۴۷ درصد از افراد استخدامی در مجموع مشاغل، زیر ۴۰ سال داشتند؛ درحالی‌که سهم اروپا کمتر از ۴۲ درصد بود.

تعداد شغل های هنری

برآورد می‌شود که در سال ۲۰۱۹، حدودا ۳۱۰۸۱۰ کسب‌وکار در بخش بازار هنرهای جهانی و عتیقه‌جات (آنتیک) مشغول کار باشند. اکثریت غیرقابل باور این کسب‌وکارها در واقع یک شغل هنری کوچک هستند، هم در راستای بازده و هم استخدام. درطول ۲۰ سال اخیر، استخدام به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و ازنظر جغرافیایی نیز پراکندگی آن بیشتر شده است. علاوه بر تعداد مشاغل ایجاد شده، افزایش توازن بازار هنر ازنظر مهارت، دانش و جنسیت نیز یکی از مهمترین عوامل افزایش استخدام بوده است.

پردرآمدترین شغل های هنری جهان

یک کسب‌وکار کوچک در مناظق مختلف، تعاریف متفاوتی دارد. در اروپا کسب‌وکار کوچک به کاری گفته می‌شود که کمتر از ۱۰میلیون یورو (معادل ۱۱.۲میلیون در سال ۲۰۱۹) بازده (بازگشت سرمایه) داشته باشد و تعداد کارمندانش نیز کمتر از ۵۰ نفر باشد. همچنین در آمریکا تعریف کسب‌وکار کوچک بدین صورت است: کاری که بازده آن کمتر از ۷.۵ میلیون باشد (این تعریف توسط مدیریت کسب‌وکارهای کوچک آمریکا در مورد شغل های هنری در امریکا ارائه شده است). تعاریف کسب‌وکار کوچک در چین به نوع صنعت بستگی دارد؛ مثلاً در صنعت خرده‌فروشی، یک تشکیلات اقتصادی کوچک، تشکیلاتی است که کمتر از ۵۰ کارمند و کمتر از ۵ میلیون یوآن بازده داشته باشد (نزدیک به ۷۲۵۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹).

جمع بندی

در اطراف هر یک از ما جوانان زیادی یافت می‌شوند که حرف اول و آخر زندگی‌شان پیداکردن یک شغل هنری است. شاید شما هم یکی از اینان هستید. کم نیستند دانش‌آموزان مدارسی که وقتی از آنان می‌پرسید چرا رشته‌های ریاضی و تجربی را انتخاب کرده‌اید، می‌گویند که به اجبار. حتی آن‌هایی که در رشته‌های هنری درس می‌خوانند نیز اغلب به دنبال خلق هنر هستند و از سایر بخش‌های این بازار هیچ اطلاعی ندارند. شغل های هنری پردرآمد در ایران و جهان وجود دارند که بسیاری از جوانان هنردوست می توانند از آنها کسب درآمد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت طراحی 

  «طراحی، رابط اطلاعات و درک است». هانس هافمن، معلم و استاد طراحی، این‌گونه مؤجز و جامع آن‌چه را که سال‌ها به شاگردانش آموخته، تصویرسازی کرده ...
صنعت فرش در ایران

صنعت فرش در ایران

ایرانی‌ها ملتی هستند که با شعر صحبت می‌کنند و روی شعر راه می‌روند. درک این جمله برای کسانی که تجربه گام برداشتن بر فرش دستباف ایرانی را دارند، چندا...
هوش مصنوعی؛ تحولی در جعبه‌ابزار معماران

هوش مصنوعی در معماری چه تاثیراتی ایجاد خواهد کرد؟

هر روز جهان ما همواره پیچیده‌تر می‌شود و نیازهای آن مدام در حال تغییر است. صنعت معماری باید خود را پا‌به‌پای چالش‌ها و مسائل، به‌روز رسانی کند. این...
فراز و فرود های میزان صادرات فرش ایران

فراز و فرود های میزان صادرات فرش ایران

اگر از ما بخواهند فقط یک اثر را به‌عنوان نماد فرهنگ و هنر ایران به مردم جهان معرفی کنیم، انتخاب‌مان چه اثری است؟ نقاشی مینیاتور ایرانی؟ بهترین شعر ...