این گزارش میانساله بخشی از برنامهی اصلی شرکت VOXNEST برای سال 2020 است که محتوای آن با آنچه در آغاز سال تصور می شد، بسیار متفاوت است. گزارش شرایط دنیای پادکست معمولا یک بار در پایان سال منتشر میشود، اما امسال به علت تحولات سریع و پیشبینی ناپذیر، گزارشی در میانهٔ سال منتشر شد. این گزارش، به کسب و کار، تبلیغات، شنوندگان و محتوای پادکست ها پرداخته است. همچنین تاثیر کووید 19 را در دنیای پادکست بررسی می کند. در بحبوحهی چالش دنیای مدرن یعنی کرونا، اتفاقات جالبی نیز در دنیای پادکست رخ داده است که در ادامه با آنها آشنا میشویم.
افزایش ناشران پادکست
در گذشته، تنها ناشران پادکستها، ناشران کوچک خودگردان و یا شبکههای بزرگ پادکستسازی بودند. در حال حاضر ما شاهد ظهور تعداد زیادی ناشر هستیم که بین این دو دسته قرار میگیرند. در حالی که شرکتهای بزرگ این صنعت دائما در حال جذب شنونده و بازدید هستند؛ لایهی سوم بین بین پادکستسازهای شخصی و شرکتهای بزرگ در حال پیدا کردن جای خود در این صنعت هستند. RAIN News دسته سوم را اینگونه توصیف می کند: «ابتکارات پرانرژی… بین ۳ تا ۲۰ برنامه»
سخنگوی VOXNEST همچنین افزود یکی از دلایل واضح افزایش ناشران پادکست، محصولاتی است که که شرکتهای فناوری پادکست و سرویسدهنده برای برطرف کردن نیازهای مشتریانشان تولید کردهاند. برنامهی ناشری که این سخنگو به آن اشاره کرد امسال معرفی شد تا یک راه آسان برای برطرف کردن نیازهای پادکستسازانی که به حمایتی بیش از یک ناشر خودگردان اما نه در حد یک شبکهی کاملا شخصیسازی شده نیاز داشتند، باشد. یکی از عناصر اصلی خدمترسانی به ناشران پادکست این است که آنها مطمئن شوند این شبکه تعداد دانلودها را محدود نمیکند، همکاریها را آسان میکند و یک مدیر کمپین دارد که درآمدزایی را آسان میکند.
مردم دنیا مراقب باشید، اسپاتیفای یعنی کسب و کار
بر همگان واضح است که اسپاتیفای(Spotify) می کوشد اپل را از تخت قدرت دنیای پادکست پایین بکشد. جنگ قدرت این دو پلتفرم از سال ۲۰۱۹ به نقاط جذابی رسیده است. این مسابقهی طنابکشی به مبارزهی فاتحانی تبدیل شده است که هر ماه قلمرو خود را گسترش میدهند.

موفقیت اسپاتیفای چگونه رقم خورد؟
به طور خلاصه، آنها با هدف ایجاد سلطه در دنیای پادکست سرمایه گذاریهای بسیار بزرگ و مخاطرهآمیزی انجام دادهاند. تا به حال در سال 2020، آنها 78 پادکست خودساخته یا منحصر به فرد تولید کردهاند، The Ringer را به خود جذب کرده و به انحصار در تجربهی جو روگن (The Joe Rogan Experience) دست پیدا کرده اند که دومی احتمالا محبوبترین پادکست کرهی زمین است. این شرط بندیهای بزرگ ظاهرا جواب دادهاند. در میان این شیوع جهانی، اسپاتیفای در سه ماههی اول امسال به رشدی دور از انتظار دست یافت و شنوندگانش با افزایشی چشمگیر در ماه آوریل، از 16 درصد به 19 درصد رسیدند.
در مقابل، به نظر میرسد تمرکز و سرمایهگذاری اپل جای دیگری است. در حالی که ما دائما شاهد بهبودها، تغییرات و تمرکز آنها بر روی پادکستها در سال 2019 بودیم، از آغاز امسال به نظر میرسد آنها قسمت اعظم تمرکزشان را بر روی برنامهریزی +Apple TV گذاشتهاند. در حالی که در ابتدا به نظر میرسید این تغییر تمرکز موقتی باشد، سوال ما این است که آیا آنها برای همیشه پادکستها را به حاشیه رها کردهاند و جلوی اسپاتیفای (و قدرت اندروید) تسلیم شدهاند. اپل اولین پلتفرمی است که به رکورد یک میلیون پادکست دردسترس رسید هر چند که اسپاتیفای تنها ده روز بعد به اپل ملحق شد!
اپل، اولین پلتفرمی است که به رکورد یک میلیون پادکست دردسترس رسید هر چند که اسپاتیفای تنها ده روز بعد به اپل ملحق شد!
تبلیغات در دنیای پادکست
پذیرفتن تبلیغات از سوی شنوندگانی که از ابتدای نشر پادکست به بدون تبلیغ بودن آن عادت کردهاند کاری است بس دشوار. با اینحال، این مبارزه ارزشمندی است. مخاطب زیاد پادکستها به معنای سود سرشار است. در تبلیغات ستنی، تبلیغ هرگز به دست همه مشتریان نمیرسد. اما، با تبلیغات درون پادکستی میتوان به این دسته از مشتریان دسترسی داشت. مراکز PodcastOne و Edison Research به این دسته «فراشنوندگان» پادکست میگوید. ۴۴ درصد از شنوندگان می گویند که به تبلیغات درون پادکستی بیش از سایر انواع تبلیغ توجه می کنند. 37 درصدشان نیز معتقدند که پادکستها بهترین راه برای دستیابی برندها به مشتریان است. طبق اطلاعات به دست آمده از VOXNEST، از ژانویه، تبلیغات برنامهریزی شده در این شرکت بالغ بر ۶۵ درصد افزایش داشته است. به عنوان مثال، Xaxis که یک شرکت رسانه ای است، با تبلیغات درون پادکستی، امسال شاهد تاثیرپذیری بیشتر شنوندگان است و به اهداف بزرگتری میاندیشد.
ادامه دنیای پادکست را در بخش های بعدی با نمافر همراه باشید. همچنین با آمارهای حوزه موسیقی و پادکست را می توانید از اینجا مشاهده کنید.
پینوشت:
- این گزارش تحت عنوان «The State of Podcast Universe» توسط شرکت VOXNEST گردآوری شده است که نمافر در آبان 1399 آن را به فارسی برگردانده و منتشر کرده است.