۲۰۱۹ تمام شد و ۲۰۲۰ آمد با بازیهایی که ترند شدند یا خواهند شد. سرمایهگذاران در حوزهی بازیهای موبایل باید بدانند چه چیزهایی در حال انتشار است تا بتوانند راهبردهایی مناسب بازار کارِ خود را پیدا کنند. در چند سال گذشته بازیهای موبایل با استقبال چشمگیری روبهرو شده اند و این یعنی هر کاربرِ گوشی هوشمند به احتمال خیلی زیاد حداقل یک بازی گوشی دارد. در ۲۰۱۹ تنها آمریکا سهمی ۲۰۹ میلیون نفری را در میان کاربران بازی گوشی از آن خود کرد. میتوان در ۲۰۲۰ هم چنین انتظاری را داشت زیرا بازیهای موبایل بیشترین بهره را در صنعت گیمینگ در ۲۰۱۹ داشتند.
ترند ها تغییرپذیرند و علت آن را باید پیشرفتهای تکنولوژی مثل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، فضای ابری و ۵G دانست. رشد ژانر بازیهای تفننی و انواع روش های درآمدزایی از دیگر علل ایجاد ترندهای رنگارنگ است.
واقعیت افزوده در عرصهی گیمینگ چیز جدیدی نیست. تا همین چند سال پیش مردم در خیابانها به دنبال پوکیمونها(pokémon) میگشتند! با این اوصاف تکنولوژی واقعیت افزوده همچنان در حال پیشرفت است و این یعنی بهوجود آمدن موقعیتهای جدید برای بازیهای واقعیت افزوده. ایجاد نوآوری در درآمد زایی برای فروشندگان این نوع بازیها موجب شده است شرکتهایی نظیر گوگل و اپل سرمایهگذاریهای کلانی بر این بازیها داشته باشند.
درگیرکنندگی و تعاملی بودن این نوع بازیها موجب شده است که واقعیت افزوده در بازیهای موبایل بیهمتا شود؛ پس تعجبی ندارد اگر بزرگترین دسته بندی اپ استورها در میان بازیهای موبایل در انحصار واقعیت افزوده باشد!
بازیهای قدیمی واقعیتافزوده همچنان در میان کاربران محبوب هستند مثل pokémon Go و Ingress. عناوین جدیدی مانند Harry potter:Wizards unite و Minecraft Earth به این ژانر اضافه شدهاند. همهی این عناوین در اپاستورها رتبههای برتر را بهدست آوردهاند و محبوبیت چشمگیری دارند. مژده اینکه ترند بازیهای واقعیت افزوده در ۲۰۲۰ با پیشرفت تکنولوژی همگام خواهد شد.
بازیهای موبایل محبوب سبک واقعیت افزوده:
واقعیت مجازی نیز مانند واقعیت افزوده به موبایلها راه یافته است. واقعیت مجازی بیشتر بر روی کامپیوتر و کنسولها تمرکز دارد اما همیشه راههایی برای لذت بردن از این سبک بازیها در موبایل هست. Google Cardboard و Gear vr از بازیهای واقعیت مجازی برروی تلفنهای همراه هستند که میتوان با قیمت مناسب تهیهشان کرد. بسیاری از موبایلهای جدید از قابلیت واقعیت مجازی پشتیبانی میکنند تا برآورده کردن انتظارها از این نوع بازیها هموار شود. با این که واقعیت مجازی راههای نرفتهی بسیاری دارد اما در ۲۰۲۰ انتظار پیشرفت را داشتن دور از تصور نیست.
چند بازی گوشی محبوب این سبک:
مهمترین بازی گوشی سال ۲۰۱۹ بدون شک Call of Duty: Mobile بود. این شرکت بزرگ بالاخره تصمیم گرفت تا وارد بازار بازیهای موبایل شود و نتایج آن هم راضیکننده بود. یکی دیگر از بازیهای محبوب که در سال ۲۰۱۹ وارد عرصه بازیهای موبایل شد، The Elder Scrolls: Blades است. این بازی به دلیل اینکه نسخه ساده شدهی بازی اصلی Elder Scrolls بود و همخوانی خوبی با موبایل داشت، توانست موفق ظاهر شود. تبدیل کردن بازی کامپیوتر یا کنسول به بازی گوشی یک چالش است. با این وجود، هر دو بازی Call of Duty و Elder Scrolls موفق بودند. در سال ۲۰۲۰ میتوانیم منتظر شرکتهای بزرگ دیگری باشیم که این راه را پیش بگیرند و بازیهای موبایل خود را منتشر کنند.
ابرِ بازی، امکانی است که به شما اجازه میدهد بازی را در سرورهای دیگری بجز خود دستگاه اجرا کنید. این به این معناست که بازیکنها دیگر نیاز ندارند که کامپیوترشان را با بهترین سختافزارها مجهز کنند یا بهترین تلفن همراه برای اجرای بازیها را بخرند. تنها چیزی که برای اجرای فضای ابری به بهترین شکل به آن نیاز دارند دستگاهی مجهز به اتصال ۵G است. با این وجود، اتصال ۵G هنوز همهگیر نیست اما احتمالا تا آخر سال ۲۰۲۰ همهگیر خواهد شد. از آنجایی که استفاده از فضای ابری بازی آسان و مقرون به صرفه است، این احتمال وجود دارد که بازار بازیهای موبایل را متحول کند و نوع جدیدی از گیمرهای مدرن به وجود بیاورد.
اکثر مواقع، گیمرها از چندین دستگاه برای بازی کردن استفاده میکنند. یک گیمر ممکن است یک رایانهی شخصی، یک کنسول، یک تبلت و یک تلفن همراه هوشمند داشته باشد. استفاده از تلفنهای همراه در هنگام سفر بسیار آسان است، در حالیکه بازی کردن با کنسول و یا رایانهی شخصی در منزل منطقیتر به نظر میرسد. اما اگر بخواهیم بازی را روی دستگاههای مختلف انجام دهیم و میزان پیشرفتمان در آن نیز ذخیره شود، چه؟ راهحل، بازی بین پلتفرمهاست و در حال محبوب شدن بین گیمرهاست. از بازیهای محبوب که میتوان آنها را با چند پلتفرم انجام داد میتوان Minecraft، Fortnite، PUBG و Call of Duty: Modern Warfare را نام برد.
در پایان سال ۲۰۱۹، ارزش بازار بازیهای تفننی بیش از ۲ میلیارد دلار رسید. در واقع، بسیاری از بازیهای برتر سال ۲۰۱۹ تفننی بودند. همهگیری بازیهای این ژانر که شاهدش بودیم باعث میشود این بازیها در ژانری مختص خود قرار بگیرند و دیگر زیر مجموعه ژانر دیگری نباشند. به عقیدهی VentureBeat، بازیکنان بازیهای تفننی دوبرابر سایر بازیکنان تبلیغات درون بازیها را تماشا میکنند. به علاوه، آنها ده برابر سایر بازیکنها بازی دانلود میکنند. به نظر نمیآید که در سال ۲۰۲۰ سازندگان بازیها دست از ساخت بازیهای تفننی بردارند یا از محبوبیت این ژانر کاسته شود. چیزی که به نظر میآید این است که بازیهای تفننی تبدیل به یکی از مهمترین ژانرهای بازیهای موبایل خواهند شد.
بازیهای موبایل محبوب سبک تفننی:
درآمدزایی برای همهی بازیسازان و ناشران اهمیت ویژهای دارد. با وجود اینکه پول درآوردن از بازی موبایلی چندان آسان نیست، اما راههای زیادی برای انجام این کار وجود دارد. در سال ۲۰۲۰، تبلیغات درون بازیها یکی از بهترین راههای درآمدزایی باقی خواهد ماند. در نتیجه، واسطههای تبلیغات موبایل از همیشه مهمتر خواهند شد.
یکی دیگر از راههای مهم درآمدزایی بازیهای موبایلی، ویدیوهایی با جوایز است. ایدهی پشت این روش ساده است: بازیکن ویدیویی نگاه میکند تا از جوایز درون بازی بهرهمند شود. این راه بسیار مناسبی است زیرا هم سازندگان، هم بازیکنان و هم تبلیغکنندگان از آن سود میبرند. قیمت معمول هر دقیقهی تبلیغات ویدیویی اینترنتی بین ده تا پنجاه دلار است، که بیشتر از هر نوع ویدیوی تبلیغاتی دیگر است.
مهمترین روشهای درآمدزایی در بازیهای موبایلی در سال ۲۰۲۰:
استراتژیهای بازارهای بازیهای موبایل مستقیما تحت تاثیر ترندهای بازار هستند. یکی از بزرگترین ترندها در تبلیغات بازیهای موبایل کمپینهای پیشفروش بازیها در اپ استورهاست.
مارتی دورن، مدیر فروش در Gamingrig، میگوید:«در ۲۰۲۰ سازندگان بازی میتوانند از کنجکاوی کاربران به عنوان بزرگترین سلاح خود استفاده کنند. کمپینهای پیشفروش در اپ استورها میتوانند موثرترین روش تبلیغات و فروش در سال ۲۰۲۰ باشند.
گیمرها، با پیشنهاد تخفیف بر روی خریدهای درون بازی، راضی میشوند تا بازیها را پیشخرید کنند. یکی از مزیتهای پیشفروش کردن این است که این برنامهها اعلانهای خبری دارند. زمانی که سازندگان بازی صفحهای از قبل برای بازی خود در اپ استورها بسازند، کاربران هنگام انتشار بازی یک اعلان دریافت میکنند.
با این روش، شانس زیادی وجود دارد که یک بازی در تاریخ انتشارش دانلودهای زیادی داشته باشد. این امر رتبهی برنامه در اپ استورها را بالا میبرد، و سازندگان به سرعت امتیاز بالایی میگیرند. اگر آنها امکان منحصر به فردی به یک بازی اضافه کنند، امکان گرفتن امتیاز ۴ به بالا وجود دارد. در کمپینهای پیشفروش، ویدیو و اسکرینشاتهایی از بازی به عنوان یک تیزر منتشر میشوند تا توجه مخاطبان را جلب کنند.
اینجا تمامی روشهای تبلیغات برای بازیهای موبایل که در سال ۲۰۲۰ باید امتحان کنید را میخوانیم:
طبق آمار Statista، تا پایان امسال ۲.۴ میلیارد گیمر موبایل در سراسر دنیا خواهد بود. میتوان گفت بازار گیمینگ موبایل در حال انفجار است. جالب است که ببینیم امسال چه چیزهایی به ارمغان خواهد آورد و چگونه صنعت گیمینگ را شکل میدهد. آیا ممکن است بالاخره تکنولوژی ۵G را جایگزین ۴G در تمامی جهان ببینیم؟ قضاوت سخت است. اما زمانی که این اتفاق بیفتد، بازار بازیهای موبایل برای همیشه تغییر میکند. با مراجعه به نمافر، به آمارهای روز و جذاب دنیا در حوزه بازی گوشی دسترسی داشته باشید.
تاریخ بارگذاری: ۱۳۹۹/۰۸/۰۱