طلا محبوب ترین فلز جهان پدیدهای است که سویههای تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دارد. این فلز ارزشمند که در تاریخ همواره به عنوان معیار داد و ستد و خرید و فروش در نظر گرفته شده است، امروزه موارد گوناگونی برای مصرف طلا وجود دارد. همچنین طلا و جواهر به عنوان مهمترین کالای تزئینی در بسیاری جوامع محبوب است.
در برخی ادیان همچون هندوئیسم، طلا مقدس است. همچنین طلا وسیلهای برای تقدیس است و در آیین بودایی برای تزئین مجسمهها و معابد بودا، کاربرد فراوان دارد. در ایران و عراق هم از طلا برای تزئین زیارتگاهها استفاده میشود. همچنین در بسیاری از مناطق به طور سنتی، هدیه مرسوم و رایج در جشنها و مراسم عروسی است. خرید طلا تضمینی برای حفظ یا افزایش ارزش داراییهاست. در زمانی که تورم مدام از ارزش پول ملی کشورها میکاهد، خرید طلا و ذخیره آن، راهی برای فرار از تورم و تکیهگاهی برای مردم در برهه ناپایداری اقتصادی است. در این مطلب قصد داریم ریشه مصرف طلا و جواهر در سه کشور از بزرگترین مصرف کنندگان طلا را بررسی میکنیم.
گردش مالی صنعت طلا و جواهر در جهان
بررسیها نشان میدهد گردش نقدینگی میزان طلای استفاده شده در زیورآلات 280 میلیارد دلار است. همچنین گردش مالی سنگهای قیمتی در دنیا 700 میلیارد دلار است این در حالی است که در سال 2022 ارزش بازار جواهرات به طور کلی، حدود 270 میلیارد دلار بوده است. پیشبینی شده است این رقم در سال 2026 به 332 میلیارد دلار خواهد رسید.
ایران در سهماهه پایانی سال 2019، یکی از 10 کشور پیشتاز در مصرف طلا و جواهر بوده است. هند، چین و آمریکا در رتبههای یک تا سه بیشترین میزان مصرف طلا و جواهر قرار دارند و کره جنوبی، ایران و ایتالیا رتبههای هشت تا ده را از آن خود کردهاند. چین، هند و آمریکا به ترتیب بزرگترین مصرفکنندههای طلا و جواهر در جهان هستند. به طوری که بیش از 50 درصد تقاضای طلا در جهان، مربوط به این سه کشور است. پس از اینها کشورهایی همچون آلمان، تایلند، ترکیه و ویتنام مصرف قابل توجهی در طلا و جواهر دارند. پایگاه آماری استاتیستا، هند را در سال 2022 دارای بیشترین تقاضا برای طلا عنوان کرده است. جالبتر آنکه در این نمودار منطقه غرب آسیا سومین منطقه از نظر حجم تقاضای طلا است.
مصرف طلا در چین بزرگترین مصرف کننده طلا
مصرف زیاد طلا در چین بسیار به هند شبیه است. مثلا چین هم نظام اجتماعی طبقاتی دارد و طبقات اشراف، با استفاده از زیورآلات برتری مالی خود را نشان میدهند. عواملی مانند فرایند ازدواج حجم تقاضای طلا و جواهر را شدیدا افزایش میدهد. همچنین با رشد طبقه متوسط، حجم نقدینگی و سرمایه قابل تصرف افزایش پیدا میکند و امکان هزینه این سرمایه در کالای لوکس همچون طلا و جواهر فراهم میشود. یک نظرسنجی در سال 2021 نشان داد که نزدیک به 90 درصد از زوجها جواهرات و بیش از سه چهارم آنها حلقه ازدواج خریدهاند. گردش مالی چین از بازار طلا و جواهر بیش از 85 میلیارد دلار است. این آمار در جهان بینظیر است و چین را به پردرآمدترین کشور از محل طلا و جواهرات و بزرگترین مصرف کننده طلا در دنیا تبدیل میکند.
مصرف طلا در هند
دره سند در هند به عنوان یک حوزه تمدنی 5000 ساله به دلیل استخراج جواهرات این کشور را به تولیدکننده، صادرکننده و مصرفکننده بزرگ طلا و جواهر تبدیل کرده است. حدود 50 درصد از تقاضا و مصرف طلا در هند مربوط به هدیههایی است که در مراسم عروسی رد و بدل میشود. به همین دلیل عروسیها و مراسم خاص سهم زیادی از مصرف طلا در هندوستان دارند. در این کشور به دلیل وجود نظام اجتماعی طبقاتی، اشراف و ثروتمندان به وسیله استفاده از طلا جواهرات خود را معرفی میکنند.
در هند علاوه بر مصرف طلا ، نقره هم که به آن طلای فقیر گفته میشود، تقاضای زیادی دارد. بیشترین مصرف نقره برای ساخت ظروف گرانبها و جواهرات میشود. جواهرات در هند همچنین برای تزئین معابد کاربرد دارند و طلا توسط آیینهای جین و هندو مقدس شمارده میشود.
مصرف طلا در امریکا
در حال حاضر بیشترین حجم واردات طلا نقره و جواهرات در آمریکا انجام می گیرد. استفاده از طلا و نقره در صنعت یکی از عواملی است که مصرف طلا و نقره را در ایالات متحده امریکا افزایش میدهد. برای مثال مصرف طلا برای الکترونیک و هوافضا در طیف گستردهای انجام میشود. همچنین خرید کالای لوکس، ایجاد سرمایه امن در تورم و رسوم سنتی مبتنی بر طلا از جمله دلایلی است که باعث می شود امریکا یک مصرف کننده بزرگ طلا باشد. این کشور در سال 2021 ششمین صادرکننده بزرگ جواهرات در دنیا بود. در همین سال بازار جواهرات آمریکا حدود 70 میلیارد دلار ارزش داشت. گفته میشود تا سال 2021 مجموعا حدود 19100 جواهر فروشی در سطح این کشور فعال بوده است.
نمودار زیر بزرگ ترین مصرف کننده و واردکننده طلا و جواهرات در دنیا را نشان میدهد.
هند طلایی ترین نقطه جهان
طلا در بسیاری از مذاهب گوناگون یا خود مقدس است و یا به عنوان نماد شکوه تقدس، برای تکریم مکانها و نمادهای مذهبی به شمار میرود. طلا به خودی خود، به ویژه برای هندوها بسیار مقدس است. استفاده از جواهرات برای اهالی هند نشاندهنده خلوص و الوهیت بوده و آنان باور دارند که خدایان و الههها در قصرهایی طلایی زندگی میکردند. سازه ها و جاذبههای بینظیری در هندوستان وجود دارد. چشمگیرترین و عجیبترین جاذبه توریستی شبهه قاره، ساختمانی در ایالت پنجاب هند است. همچین معبد طلایی سیکها (داربار صاحب) مقدسترین مکان و جلوه نمای تقدس اعتقاد آنهاست که نفس هر بینندهای را در سینه محبوس میکند.
پیوند طلا با مذهب ، یکی از پاسخهایی است که میتوان به سؤال چرایی مصرف زیاد طلا در هند به آن دست یافت. دیوارهای بیرونی معبد داربار صاحب، به جز یک نوار باریک در پایین، تماما از طلای خالص تشکیل شده است. گنبد و منارههای کوچک بالای آن نیز به کل مطلا است. چرا که در آیینهای هندی همچون سیک و هندوئیسم، مصرف طلا نماد عظمت و تقدس است.
مصرف طلا و جواهر در ایران
در چند سال اخیر و با بروز تورم شدید در کشور، مردم به طور فراگیر به سرمایهگذاری روی دلار، طلا و ملک روی آوردهاند. به همین جهت خرید و مصرف زیورآلات طلا در کشور بسیار زیاد شده است. گفته میشود در 10 سال اخیر طلا و جواهر در ایران جایگاه ویژهای پیدا کرده و در سال 2016 ششمین مصرف کننده طلا در جهان ایران بود. ایران به دلیل منابع و معادن موجود پتانسیل بالایی برای تولید و مصرف طلا دارد. تا به اکنون فقط 74 کانی طلا در ایران کشف و شناخته شده است.
طبق بررسیها دستبند طلا در رتبه نخست محبوبترین زیورآلات ایرانیها و گوشواره و زنجیر طلا نیز در جایگاه دوم و سوم پرطرفدارترین طلا جواهرات ایرانی قرار دارند. همچنین سنگ فیروزه نزد مردم کشورمان بسیار محبوب است. اقوام ایرانی در مراسم عروسی، بعضا به طور شگفتانگیزی دارایی خود را صرف خرید طلا و هدیه دادن طلا و زیورآلات میکنند. همچنین ایرانیها نسبت به بعضی از سنگهای نیمهقیمتی باورهای به خصوصی دارند. برای مثال سنگ عقیق برای ایرانیها نمادی از تقیدات مذهبی است.
آمریکا در سال 2018 با 8 هزار و 407 تن طلا دارای بیشترین ذخایر طلا بوده است. کشور آلمان با 3 هزار 483 تن، فرانسه 2 هزار 518 تن در رده های دوم و سوم بیشترین ذخیره طلا هستند. طبق آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، میزان استخراج طلا در ایران به 1 هزار و 128 کیلوگرم رسید. در این سال رتبه ایران در طلا با رشد 13 درصدی همراه بوده است.
کلام آخر
هر فرهنگی بسته به آداب رسوم خود، از طلا و جواهر استفاده میکند اما طلا در تمام جهان، سمبل گرانسنگی و ارزش است. در این میان برخی کشورها و مناطق، بیش از دیگر نقاط جهان مصرف کننده طلا هستند. به عنوان مثال کشورهایی چون هند، چین و منطقه غرب آسیا یا خاورمیانه از این قبیلاند. از دلایل مصرف زیاد طلا و جواهر در این مناطق میتوان به رسوم فرهنگی اشاره کرد. مثلا در چین و هند، طلا به عنوان هدیه در فرایند ازدواج کاربرد زیادی دارد. به طور مثال حدود 50 درصد مصرف طلا در هند مربوط به ازدواج است. همچنین این فلز در مکانهای مذهبی و دینی همچون معابد و زیارتگاهها به کار میرود. در آمریکا و کشورهای توسعهیافته، طبقه متوسط بیش از نیاز روزمره درآمد دارند، آنها معمولا پول خود را صرف کالاهای لوکسی مثل طلا میکنند. طلا همچنین گزینه خوبی برای سرمایهگذاری و پسانداز است.
بزرگترین واردکننده طلا در جهان ایالات متحده آمریکا است. این کشور همچنین ششمین صادرکننده بزرگ این فلز است. پردرآمدترین کشور جهان از محل طلا و جواهرات، چین است اما هند به عنوان پرتقاضاترین کشور برای این صنعت برآورد میشود. کشور ما ایران نیز یکی از مصرف کننده های بزرگ طلا و جواهرات در دنیاست. به طوری که در سال 2016، ایران در فهرست مصرف کنندگان بزرگ طلا، رتبه ششم را به خود اختصاص داد.
منابع
Global Jewelry Market – Statistics & Facts
www.statista.com
یک پاسخ
طلاسی بهترین پلتفرم برای خرید فروش انلاین طلای خام و بدون اجرت که شروع قیمت طلا از ۵۰ هزار تومان شروع میشه .مختص کسانی هست که به دنبال پس انداز و سرمایه گذاری پرسود در طلا هستن