طلا محبوب ترین فلز جهان پدیدهای است که سویههای تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دارد. این فلز ارزشمند که در تاریخ همواره به عنوان معیار داد و ستد و خرید و فروش در نظر گرفته شده است، امروزه موارد گوناگونی برای مصرف طلا وجود دارد. همچنین طلا و جواهر به عنوان مهمترین کالای تزئینی در بسیاری جوامع محبوب است.
در برخی ادیان همچون هندوئیسم، طلا مقدس است. همچنین طلا وسیلهای برای تقدیس است و در آیین بودایی برای تزئین مجسمهها و معابد بودا، کاربرد فراوان دارد. در ایران و عراق هم از طلا برای تزئین زیارتگاهها استفاده میشود. همچنین در بسیاری از مناطق به طور سنتی، هدیه مرسوم و رایج در جشنها و مراسم عروسی است. خرید طلا تضمینی برای حفظ یا افزایش ارزش داراییهاست. در زمانی که تورم مدام از ارزش پول ملی کشورها میکاهد، خرید طلا و ذخیره آن، راهی برای فرار از تورم و تکیهگاهی برای مردم در برهه ناپایداری اقتصادی است. در این مطلب قصد داریم ریشه مصرف طلا و جواهر در سه کشور از بزرگترین مصرف کنندگان طلا را بررسی میکنیم.
بررسیها نشان میدهد گردش نقدینگی میزان طلای استفاده شده در زیورآلات ۲۸۰ میلیارد دلار است. همچنین گردش مالی سنگهای قیمتی در دنیا ۷۰۰ میلیارد دلار است این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ ارزش بازار جواهرات به طور کلی، حدود ۲۷۰ میلیارد دلار بوده است. پیشبینی شده است این رقم در سال ۲۰۲۶ به ۳۳۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
ایران در سهماهه پایانی سال ۲۰۱۹، یکی از ۱۰ کشور پیشتاز در مصرف طلا و جواهر بوده است. هند، چین و آمریکا در رتبههای یک تا سه بیشترین میزان مصرف طلا و جواهر قرار دارند و کره جنوبی، ایران و ایتالیا رتبههای هشت تا ده را از آن خود کردهاند. چین، هند و آمریکا به ترتیب بزرگترین مصرفکنندههای طلا و جواهر در جهان هستند. به طوری که بیش از ۵۰ درصد تقاضای طلا در جهان، مربوط به این سه کشور است. پس از اینها کشورهایی همچون آلمان، تایلند، ترکیه و ویتنام مصرف قابل توجهی در طلا و جواهر دارند. پایگاه آماری استاتیستا، هند را در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین تقاضا برای طلا عنوان کرده است. جالبتر آنکه در این نمودار منطقه غرب آسیا سومین منطقه از نظر حجم تقاضای طلا است.
مصرف زیاد طلا در چین بسیار به هند شبیه است. مثلا چین هم نظام اجتماعی طبقاتی دارد و طبقات اشراف، با استفاده از زیورآلات برتری مالی خود را نشان میدهند. عواملی مانند فرایند ازدواج حجم تقاضای طلا و جواهر را شدیدا افزایش میدهد. همچنین با رشد طبقه متوسط، حجم نقدینگی و سرمایه قابل تصرف افزایش پیدا میکند و امکان هزینه این سرمایه در کالای لوکس همچون طلا و جواهر فراهم میشود. یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که نزدیک به ۹۰ درصد از زوجها جواهرات و بیش از سه چهارم آنها حلقه ازدواج خریدهاند. گردش مالی چین از بازار طلا و جواهر بیش از ۸۵ میلیارد دلار است. این آمار در جهان بینظیر است و چین را به پردرآمدترین کشور از محل طلا و جواهرات و بزرگترین مصرف کننده طلا در دنیا تبدیل میکند.
دره سند در هند به عنوان یک حوزه تمدنی ۵۰۰۰ ساله به دلیل استخراج جواهرات این کشور را به تولیدکننده، صادرکننده و مصرفکننده بزرگ طلا و جواهر تبدیل کرده است. حدود ۵۰ درصد از تقاضا و مصرف طلا در هند مربوط به هدیههایی است که در مراسم عروسی رد و بدل میشود. به همین دلیل عروسیها و مراسم خاص سهم زیادی از مصرف طلا در هندوستان دارند. در این کشور به دلیل وجود نظام اجتماعی طبقاتی، اشراف و ثروتمندان به وسیله استفاده از طلا جواهرات خود را معرفی میکنند.
در هند علاوه بر مصرف طلا ، نقره هم که به آن طلای فقیر گفته میشود، تقاضای زیادی دارد. بیشترین مصرف نقره برای ساخت ظروف گرانبها و جواهرات میشود. جواهرات در هند همچنین برای تزئین معابد کاربرد دارند و طلا توسط آیینهای جین و هندو مقدس شمارده میشود.
در حال حاضر بیشترین حجم واردات طلا نقره و جواهرات در آمریکا انجام می گیرد. استفاده از طلا و نقره در صنعت یکی از عواملی است که مصرف طلا و نقره را در ایالات متحده امریکا افزایش میدهد. برای مثال مصرف طلا برای الکترونیک و هوافضا در طیف گستردهای انجام میشود. همچنین خرید کالای لوکس، ایجاد سرمایه امن در تورم و رسوم سنتی مبتنی بر طلا از جمله دلایلی است که باعث می شود امریکا یک مصرف کننده بزرگ طلا باشد. این کشور در سال ۲۰۲۱ ششمین صادرکننده بزرگ جواهرات در دنیا بود. در همین سال بازار جواهرات آمریکا حدود ۷۰ میلیارد دلار ارزش داشت. گفته میشود تا سال ۲۰۲۱ مجموعا حدود ۱۹۱۰۰ جواهر فروشی در سطح این کشور فعال بوده است.
نمودار زیر بزرگ ترین مصرف کننده و واردکننده طلا و جواهرات در دنیا را نشان میدهد.
طلا در بسیاری از مذاهب گوناگون یا خود مقدس است و یا به عنوان نماد شکوه تقدس، برای تکریم مکانها و نمادهای مذهبی به شمار میرود. طلا به خودی خود، به ویژه برای هندوها بسیار مقدس است. استفاده از جواهرات برای اهالی هند نشاندهنده خلوص و الوهیت بوده و آنان باور دارند که خدایان و الههها در قصرهایی طلایی زندگی میکردند. سازه ها و جاذبههای بینظیری در هندوستان وجود دارد. چشمگیرترین و عجیبترین جاذبه توریستی شبهه قاره، ساختمانی در ایالت پنجاب هند است. همچین معبد طلایی سیکها (داربار صاحب) مقدسترین مکان و جلوه نمای تقدس اعتقاد آنهاست که نفس هر بینندهای را در سینه محبوس میکند.
پیوند طلا با مذهب ، یکی از پاسخهایی است که میتوان به سؤال چرایی مصرف زیاد طلا در هند به آن دست یافت. دیوارهای بیرونی معبد داربار صاحب، به جز یک نوار باریک در پایین، تماما از طلای خالص تشکیل شده است. گنبد و منارههای کوچک بالای آن نیز به کل مطلا است. چرا که در آیینهای هندی همچون سیک و هندوئیسم، مصرف طلا نماد عظمت و تقدس است.
در چند سال اخیر و با بروز تورم شدید در کشور، مردم به طور فراگیر به سرمایهگذاری روی دلار، طلا و ملک روی آوردهاند. به همین جهت خرید و مصرف زیورآلات طلا در کشور بسیار زیاد شده است. گفته میشود در ۱۰ سال اخیر طلا و جواهر در ایران جایگاه ویژهای پیدا کرده و در سال ۲۰۱۶ ششمین مصرف کننده طلا در جهان ایران بود. ایران به دلیل منابع و معادن موجود پتانسیل بالایی برای تولید و مصرف طلا دارد. تا به اکنون فقط ۷۴ کانی طلا در ایران کشف و شناخته شده است.
طبق بررسیها دستبند طلا در رتبه نخست محبوبترین زیورآلات ایرانیها و گوشواره و زنجیر طلا نیز در جایگاه دوم و سوم پرطرفدارترین طلا جواهرات ایرانی قرار دارند. همچنین سنگ فیروزه نزد مردم کشورمان بسیار محبوب است. اقوام ایرانی در مراسم عروسی، بعضا به طور شگفتانگیزی دارایی خود را صرف خرید طلا و هدیه دادن طلا و زیورآلات میکنند. همچنین ایرانیها نسبت به بعضی از سنگهای نیمهقیمتی باورهای به خصوصی دارند. برای مثال سنگ عقیق برای ایرانیها نمادی از تقیدات مذهبی است.
آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ۸ هزار و ۴۰۷ تن طلا دارای بیشترین ذخایر طلا بوده است. کشور آلمان با ۳ هزار ۴۸۳ تن، فرانسه ۲ هزار ۵۱۸ تن در رده های دوم و سوم بیشترین ذخیره طلا هستند. طبق آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، میزان استخراج طلا در ایران به ۱ هزار و ۱۲۸ کیلوگرم رسید. در این سال رتبه ایران در طلا با رشد ۱۳ درصدی همراه بوده است.
هر فرهنگی بسته به آداب رسوم خود، از طلا و جواهر استفاده میکند اما طلا در تمام جهان، سمبل گرانسنگی و ارزش است. در این میان برخی کشورها و مناطق، بیش از دیگر نقاط جهان مصرف کننده طلا هستند. به عنوان مثال کشورهایی چون هند، چین و منطقه غرب آسیا یا خاورمیانه از این قبیلاند. از دلایل مصرف زیاد طلا و جواهر در این مناطق میتوان به رسوم فرهنگی اشاره کرد. مثلا در چین و هند، طلا به عنوان هدیه در فرایند ازدواج کاربرد زیادی دارد. به طور مثال حدود ۵۰ درصد مصرف طلا در هند مربوط به ازدواج است. همچنین این فلز در مکانهای مذهبی و دینی همچون معابد و زیارتگاهها به کار میرود. در آمریکا و کشورهای توسعهیافته، طبقه متوسط بیش از نیاز روزمره درآمد دارند، آنها معمولا پول خود را صرف کالاهای لوکسی مثل طلا میکنند. طلا همچنین گزینه خوبی برای سرمایهگذاری و پسانداز است.
بزرگترین واردکننده طلا در جهان ایالات متحده آمریکا است. این کشور همچنین ششمین صادرکننده بزرگ این فلز است. پردرآمدترین کشور جهان از محل طلا و جواهرات، چین است اما هند به عنوان پرتقاضاترین کشور برای این صنعت برآورد میشود. کشور ما ایران نیز یکی از مصرف کننده های بزرگ طلا و جواهرات در دنیاست. به طوری که در سال ۲۰۱۶، ایران در فهرست مصرف کنندگان بزرگ طلا، رتبه ششم را به خود اختصاص داد.
Global Jewelry Market – Statistics & Facts
www.statista.com
تاریخ بارگذاری: ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
طلا محبوب ترین فلز جهان پدیدهای است که سویههای تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دارد. این فلز ارزشمند که در تاریخ همواره به عنوان معیار داد و ستد و خرید و فروش در نظر گرفته شده است، امروزه موارد گوناگونی برای مصرف طلا وجود دارد. همچنین طلا و جواهر به عنوان مهمترین کالای تزئینی در […]