برگزاری نمایشگاه هنری | فرصتی برای فروش و جذب مخاطب

برگزاری نمایشگاه هنری | فرصتی برای فروش و جذب مخاطب

نمایشگاه هنری

برخی از اولین نمایشگاه‌های هنری بین‌المللی مدرن مانند Art Brussels و Art Cologne در دهه ۶۰ میلادی در اروپا آغاز به کار کردند و همچنان نمایشگاه‌های سالانه ترتیب می‌دهند. باوجود اینکه اکثر نمایشگاه‌های بزرگ هنوز هم در اروپا برگزار می‌شوند، تنوع جغرافیایی در محل برگزاری این رویدادها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

برگزاری نمایشگاه‌های هنری با سرعت درحال افزایش است. در سال ۲۰۰۰ از حدود ۵۵ نمایشگاه بین‌المللی هنری به حدود ۳۰۰ نمایشگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ در زمینه هنرهای زیبا ، هنرهای دکوراتیو و عتیقه‌جات ( آنتیک ) و نیز صدها نمایشگاه منطقه‌ای و محلی کوچک رسیده است. این نمایشگاه‌ها حوزه‌های وسیعی از بازارهای هنری و اشیای کلکسیونی را پوشش می‌دهد.

خرید و فروش محصولات هنری

نمایشگاه‌های هنری ، گزارشی منسجم درباره فروش آثار هنرمندان ارائه نمی‌دهند و تنها با توجه به سطح فروش‌ و با استفاده از نظرسنجی‌های جهانی از واسطه‌گران می‌توان به تخمینی از فروش آثار هنری دست پیدا کرد. مجموع فروش تخمینی در بخش واسطه‌گری در سال ۲۰۱۹، ۱۶.۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که نشان از افزایش تقریباً یک درصدی نسبت به سال قبل دارد.

سهم فروش سالانه واسطه‌گران از کمتر از ۳۰درصد در سال ۲۰۱۰ به ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۹ رسید (افت یک درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸). این مقدار تقریباً مساوی با فروشی است که از طریق گالری‌ها ایجاد شده، که با ۲ درصد افزایش نسبت به سال پیش به ۵۰ درصد رسیده، اما در طول دهه اخیر افت شدیدی را تجربه کرده، زیرا بازارهای مبتنی بر رویداد، به‌مرور سهم فروش خود را از طریق نمایشگاه‌ها افزایش دادند.

بسیاری از گالری‌ها متوجه این نکته شده‌اند که کلکسیونرهای جدیدتر در حال حاضر بیشتر به نمایشگاه‌ها وفادار هستند تا گالری‌های شخصی نمایشگاهی خود، زیرا اخیرا تمرکز فروش برروی این رویدادهای جدید جهانی می‌باشد. با وجود اینکه همه افراد به این پدیده به دید مثبت نگاه نمی‌کنند، بسیاری معتقد هستند که این امر فرصت‌های بزرگ‌تری را برای ملاقات با مشتریان جدیدی که پیش‌تر در جریان برگزاری گالری‌ها یا برنامه‌های آن‌ها نبودند، دراختیارشان می‌گذارد.

روش فروش محصولات هنری

یکی از مشکلات موجود در تحلیل مقدار فروش واسطه‌گران، گستردگی تعداد فروشگاه محصولات هنری دست ساز است. از‌آن‌جهت که فروش واسطه‌گران، قبل، بعد و نیز هنگام برگزاری نمایشگاه هنری صورت می‌گیرد، ممکن است مشکلی در زمینه تشخیص دقیق « فروش نمایشگاهی » صورت بگیرد. درکنار فروش ناشی از خود رویدادها، نمایشگاه‌های هنری نقشی محوری نیز در دسترسی به مشتریان جدید و نیز در توسعه کسب و کار های آینده ایفا می‌کند. برخلاف این‌که بسیاری از گالری‌ها برای پوشش هزینه‌های برگزاری نمایشگاه به فروش نمایشگاهی اهمیت می‌دهند، از نمایشگاه‌ها بیش از پیش به‌عنوان بستری برای دسترسی به مخاطبان بیشتر استفاده می‌شود.

برخی فروش‌ها، به‌عنوان نتیجه مستقیم ارتباط با مشتریان جدید و پیشین در نمایشگاه‌ها، پس از پایان یافتن رویدادها انجام می‌شوند که به آن « فروش‌های بعد از نمایشگاه » می‌گویند. این فروش‌ها مستقیما با نمایش آثار در نمایشگاه در ارتباط است و ناشی از فروش کارهایی هستند که در نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند یا ناشی از کارهای فرعی یک هنرمند است که در نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند و بدون مشارکت در نمایشگاه این فروش اتفاق نمی افتاد. در ضمن مقدار قابل‌توجه و زیادی از فروش‌ها به‌واسطه مشارکت گالری‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه اتفاق می‌افتد. واسطه‌گران اغلب هفته‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه به مشتریان VIP خود درباره نمایشگاه‌های آینده اطلاع می‌دهند.

رویدادهای هنری سرتاسر جهان

شکل زیر نشان می‌دهد که ۵۱ درصد رویدادهای هنری در اروپا برگزار می‌شوند. آمریکا با ۲۸ و انگلستان با ۱۳ درصد، بیش‌ترین سهم برگزاری نمایشگاه‌های هنری را دارند. آسیا ۱۰ درصد از نمایشگاه‌های جهان را سالانه برگزار می‌کند. لازم به ذکر است بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی چین و سایر نواحی کوچک در آسیا در این نمودار ذکر نشده‌اند.

Artfacts برای بررسی روند برگزاری نمایشگاه‌ها در جهان، تنها آن دسته از نمایشگاه‌ها که حدأقل ۲۰ گالری نمایشی دارند، در نظر گرفته است. طبق این بررسی، تعداد نمایشگاه‌ها در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل ۷ درصد کاهش داشته است. با وجود این کاهش، تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال‌های قبل از ۲۰۱۸ بیشتر است. تعداد گالری‌های برگزار شده در این رویدادهای بزرگ در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸، به ۱۲۵۸۸ گالری کاهش پیدا کرده است.

تعداد گالری‌های نمایشی در هزاره سوم تا سال ۲۰۰۸ افزایش داشت. اما در سال ۲۰۱۰ و پس از بحران مالی جهانی و رکود موجود در فروش بازارهای هنری، به پایین‌ترین میزان در هزاره جدید رسید. از آن پس، تعداد عرضه‌کننده‌ها دچار نوسان بود تا آن‌که از سال ۲۰۱۶، به‌مدت دو سال، رشد شدیدی را تجربه کرد و به آمار تاریخی ۱۲۶۱۴ در سال ۲۰۱۸ رسید که افزایشی ۳۰درصدی درطول ۱۰سال اخیرش بود.

شکل زیر تعداد نمایشگاه‌ها و تعداد کل گالری‌های را به صورت سالانه نشان می‌دهد. تعداد گالری‌ها در دو حالت نمایش داده شده است که خط نقره‌ای، تعداد دفعات تکرار سالانه یک گالری را در نمایشگاه‌های مختلف در نظر نمی‌گیرد(گالری‌های تک‌نمایشی).

تعداد گالری‌های تک‌نمایشی درطول ۱۰سال اخیر با سرعت کمتری رشد داشته است (۱۴ درصد تا ۲۰۱۸) و در سال ۲۰۱۹ تا ۴ درصد کاهش داشته است. طبق نمودار، کاهش تعداد گالری‌های سالانه کمتر از کاهش تعداد گالری‌های تک‌نمایشی است. این امر دلالت بر این دارد که علی‌رغم این‌که در مجموع گالری‌های کمتری در سال ۲۰۱۹ در تمامی نمایشگاه‌ها به نمایش درآمدند، برخی از آن‌ها که نمایش داشتند، در نمایشگاه‌های بیشتری به نمایش درآمدند.

سهم کانال‌های مختلف در فروش محصولات هنری

درحالی‌که بسیاری از واسطه‌گران آیتم‌های لوکس‌تر و گران‌تر عنوان کرده‌اند که اغلب بیش از نیمی از آیتم‌های نمایشگاهی پیش از برگزاری نمایشگاه فروخته یا رزرو می‌شوند؛ نظرسنجی‌ها نشان داد که مقدار میانگین در میان تمامی سطوح تا قابل توجهی پایین‌تر است. وقتی که از واسطه‌گران پرسیده شد که توزیع فروش مربوط نمایشگاه‌های هنری شان چگونه بود، پاسخ دادند که 15 درصد از فروش نمایشگاهی از بخش فروش پیش از نمایشگاه تامین شد ( بیش از ۲.۵ میلیارد دلار می‌باشد). 64 درصد از فروش درطول نمایشگاه انجام شد ( ۱۰.۶میلیارد دلار). 21 درصد از فروش پس از نمایشگاه و به‌صورت نتیجه مستقیم نمایش آیتم‌ها در نمایشگاه انجام شد (۳.۵ میلیارد دلار). بنابراین، حدود ۱۰.۶ میلیارد (۲۹ درصد) از مجموع فروش واسطه‌گران در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه‌های هنری ایجاد شد و ۶ میلیارد دلار (۱۶ درصد) نیز مستقیما به‌واسطه نمایش آیتم‌ها در نمایشگاه، اما پیش یا پس از برگزاری نمایشگاه به ثمر نشست.

تعداد شرکت‌کنندگان در رویدادهای محلی و بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ مانند سال ۲۰۱۸ بود (به‌طور میانگین دو نمایشگاه هنری محلی و دو نمایشگاه هنری فرامرزی یا بین‌المللی). علی‌رغم اینکه تفاوت قابل‌توجهی بین کسب‌وکارهای شخصی و نمایشگاه‌های ویژه وجود داشت، این بدان معناست که به‌طور میانگین، واسطه‌گران ۳۰ درصد از ارزش مجموع فروش سالانه خود را از طریق تنها دو رویداد بین‌المللی در طول سال به‌دست می‌آورند.

سهم ارزش فروش ایجاد شده در نمایشگاه‌های فرامرزی (نمایشگاه‌هایی غیر از بازار داخلی گالری‌ها) نسبتا ثابت بوده و نسبت به سال پیش، تنها یک درصد افت داشته است؛ هرچند این سهم در طول پنج سال اخیر افزایش شدیدی داشته و سهم بزرگی از ارزش فروش را تشکیل داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت طراحی 

  «طراحی، رابط اطلاعات و درک است». هانس هافمن، معلم و استاد طراحی، این‌گونه مؤجز و جامع آن‌چه را که سال‌ها به شاگردانش آموخته، تصویرسازی کرده ...
صنعت فرش در ایران

صنعت فرش در ایران

ایرانی‌ها ملتی هستند که با شعر صحبت می‌کنند و روی شعر راه می‌روند. درک این جمله برای کسانی که تجربه گام برداشتن بر فرش دستباف ایرانی را دارند، چندا...
هوش مصنوعی؛ تحولی در جعبه‌ابزار معماران

هوش مصنوعی در معماری چه تاثیراتی ایجاد خواهد کرد؟

هر روز جهان ما همواره پیچیده‌تر می‌شود و نیازهای آن مدام در حال تغییر است. صنعت معماری باید خود را پا‌به‌پای چالش‌ها و مسائل، به‌روز رسانی کند. این...
فراز و فرود های میزان صادرات فرش ایران

فراز و فرود های میزان صادرات فرش ایران

اگر از ما بخواهند فقط یک اثر را به‌عنوان نماد فرهنگ و هنر ایران به مردم جهان معرفی کنیم، انتخاب‌مان چه اثری است؟ نقاشی مینیاتور ایرانی؟ بهترین شعر ...